logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|209|210|211|...|546

De vicieuze cirkel

Als ik blijf kijken Zoals ik altijd heb gekeken Blijf ik denken Zoals ik altijd heb gedacht Als ik blijf denken Zoals ik altijd heb gedacht Blijf ik geloven Wat ik altijd heb geloofd Als ik blijf geloven Wat ik altijd heb geloofd Blijf ik doen Zoals ik altijd heb gedaan Als ik blijf doen Zoals ik altijd heb gedaan Blijft mij overkomen Wat mij altijd overkomt Maar als ik nu mijn ogen sluit En mijn ware zelf voel van binnen Dan kom ik deze cirkel uit En kan ik steeds opnieuw beginnen (bron onbekend)
Gratis
lees meer

De vertelkring…

Verhalen vertellen geniet weer belangstelling. Blijkbaar is de behoefte om via verhalen onze rijke innerlijke bron aan te boren groot, iets waar tv-schermen en computers niet in kunnen voorzien. De oude mondelinge traditie, die via verhalen de verbondenheid en geworteldheid van de mensen voedde en bevestigde, wordt zo weer opgepakt en nieuw leven ingeblazen.
1,95
lees meer

Het enneagram

“Geloof je nou echt dat je als mens alleen maar een enneagramtype bent?” vroeg een collega-coach mij onlangs. “Welnee”, antwoordde ik, “een mens is veel meer dan dat.” “Oh, gelukkig maar”, reageerde hij opgelucht, “wil je me dan misschien vertellen hoe ik het anders kan zien? Hoe ontstaat zo’n type eigenlijk en waarom is volgens jou het enneagram zo toepasbaar in coaching?” Zoiets hoeft iemand mij geen twee keer te vragen. Mijn enthousiasme en mijn ervaringen met het enneagram deel ik graag. En zo begon ik mijn verhaal.
1,95
lees meer

Het Zwitserlevengevoel als succesfactor

De meesten van ons kennen de verzekeringsmaatschappij Zwitserleven van hun reclames waarin zij ‘het Zwitserlevengevoel’ onder de aandacht van de Nederlandse bevolking te brengen. Dat deze verzekeraar dit gevoel ook binnen zijn eigen organisatie tracht te bewerkstelligen is de meeste van ons echter minder bekend. In het kader van een verandertraject heeft Zwitserleven coaching als standaard human resource instrument omarmd. Eén van de leveranciers van coaching aan Zwitserleven is Boertien Coaching, een onderdeel van Boertiengroep.
1,95
lees meer

Geproefd: De kracht van het vragenstellen

De kunst van het vragenstellen is de belangrijkste vaardigheid voor een coach. Vragen in plaats van instructie hebben onder andere als voordeel dat ze de coachee zelf aan het denken zetten. Bewustwording door middel van vragen is een methode die al tweeduizend jaar geleden door Socrates werd toegepast. “Om nieuw inzicht te verwerven is het noodzakelijk zelf een kwestie te onderzoeken, zelf na te denken. Inzicht kan niet zonder persoonlijke inspanning tot stand komen”, lees ik in het boekje De kunst van het vragenstellen bij deze workshop van de Associatie voor Coaching. De kunst, of de kracht van het vragenstellen? Een intrigerende titel, ik ben benieuwd of ik het tot nu toe goed heb gedaan, dat vragen stellen. Vol verwachting loop ik de conferentieruimte binnen.
Gratis
lees meer

Autonomie en samenwerken

Case: Een ondernemer van 49 heeft als directeur/eigenaar zijn organisatie-advieskantoor met vijf werknemers altijd alleen gerund. Zijn bedrijf groeit en als hij wil doorgroeien kan hij het management niet meer alleen aan. Hij is de creatieve man in het bedrijf en een echte ondernemer die veel mogelijkheden ziet. Zoals hij zelf zegt is zijn makke dat hij na de oprichtingsfase zijn interesse begint te verliezen. Zo ontwikkelt hij de soms gouden ideeën niet altijd tot het succes dat erin zit.
1,95
lees meer

De waarderende dialoog

De laatste tijd is er groeiende aandacht voor Appreciative Inquiry (AI), een aanpak voor positieve organisatieverandering. Binnen deze aanpak neemt de dialoog een bijzondere plaats in. Dit artikel beschrijft de principes en de aanpak van AI en belicht de waarderende dialoog als instrument voor verandering. Voor coaches is AI interessant vanwege het generatieve karakter van het proces, waardoor cliënten acties ondernemen op basis van wat ze in hun leven en werk echt belangrijk vinden. Hierbij neemt de taal die de coach hanteert een centrale plaats in.
1,95
lees meer

Karrenpaarden en criticasters

In het werk gebeurt het vaker: het wordt een medewerker te veel en hij of zij springt, als bij een stoplicht, ‘op oranje’. De manager staat machteloos omdat hij geen andere interventies dan ‘redelijk praten’ in zijn bagage heeft. Uiteindelijk geeft hij, zelf oranje geworden, het probleem uit handen. Organisatiepsycholoog en universitair docent Janet Sheath is ervan overtuigd dat leidinggevenden veel meer preventief werk zelf kunnen doen. Met een model als ACT, dat in dit artikel beschreven wordt, zijn manager, organisatie en medewerker beter af.
1,95
lees meer

Conflictcoaching: een (rot)klus voor managers en coaches?!

Wat weten we eigenlijk van het fenomeen conflict? Hoe waarderen we het fenomeen conflict? In dit artikel ga ik eerst in op conflicten in organisaties en wat ze zo lastig maakt. Daarna op een andere zienswijze en welke competenties nodig zijn. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen reactief en pro-actief conflictmanagement. De verschillende spelers komen aan bod en het artikel eindigt met een weergave van het verschil tussen conflictcoaching en personal coaching.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »