logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|21|22|23|...|565

    Trainerstool

    Voor me zit een mt klaar voor de training waar ze om hebben gevraagd. Ze geven leiding aan een bedrijf dat met een omzet van een slordige vijftig miljoen meetelt in zijn sector. Doel van de training is antwoorden te krijgen op hun vragen: Sluit onze manier van communiceren en leidinggeven aan bij de behoeften van onze medewerkers? En zo niet, hoe dan wel? Dit bedrijf draait in continudienst, mensen werken er 24/7 en 24/7 delen ze informatie met elkaar.
    1,95
    lees meer

    Werken en leren als knowmad

    Vergelijk de volgende twee beweringen eens: 1. Door internet is het nu veel makkelijker om informatie te vinden voor mijn werk, en 2. Door internet heb ik een (inter)nationaal netwerk opgebouwd dat me een breder perspectief biedt op mijn vakgebied. Met de eerste bewering ben je het vast eens. Het internet is van grote invloed op onze toegang tot informatie. Er is zoveel online beschikbaar. We googelen eerst alvorens we een collega om raad vragen. De kunst is vooral om door de bomen het bos te blijven zien en zin en onzin van elkaar te scheiden. Maar in hoeverre kun jij je in de tweede bewering vinden?
    1,95
    lees meer

    Interview met slaaponderzoeker Ysbrand van der Werf

    We doen het allemaal, ons hele leven lang, nacht in, nacht uit en Ysbrand van der Werf doet er onderzoek naar: slapen. Heel veel weten hij en zijn collega’s ervan en heel veel ook (nog) niet. TvOO spreekt hem over algemene en individuele principes van slaap, over slapen om te leren en te werken in de 24/7-economie. Met als bonus: elf tips om beter te slapen.
    1,95
    lees meer

    Een pleidooi voor blended learning

    Mensen leren niet van negen tot vijf, maar 24/7. Toch geven de meeste trainers nog vooral training op afgebakende dagdelen. De meesten – niet allemaal! – definiëren ‘trainen’ nog steeds als realtime, live op locatie werken met een groep. Volstaat dat nog in deze tijd van digitalisering? Sluit zo’n trainingsaanbod aan bij de behoeften van deelnemers en opdrachtgevers? En doe je je opdrachtgevers, je deelnemers én je vakmanschap als trainer eigenlijk niet tekort door hun leerervaring niet te verrijken met de vele andere mogelijkheden die er zijn?
    1,95
    lees meer

    Artificiële Intelligentie en de invloed op hrd

    Het onderwerp artificiële intelligente (AI) duikt steeds vaker op in ons dagelijks leven. Dat leidt tot een mix van enthousiaste en angstige discussies, zeker ook rondom de invloeden van AI op werk en werkgelegenheid. Wat betekent dit voor de bijdrage van de hrd-professional aan leren en presteren? En wat betekent dit voor toekomst van de hrd-professie zelf: heeft deze rol nog bestaansrecht in de toekomst? In dit artikel verkennen we deze vragen.
    1,95
    lees meer

    24/7 leren

    A+O, het opleidingsfonds voor de Metalektro, heeft in de afgelopen jaren het e-learningplatform oZone ontwikkeld. De blended-learningtool moet het leren voor werknemers in de techniek eenvoudiger en aantrekkelijker maken en bedrijven in staat stellen om kennis te borgen en vakmanschap te vergroten. De tool blijkt een schot in de roos: de reacties van deelnemende bedrijven zijn zeer positief.
    1,95
    lees meer

    Veerkrachtige innovatieteams

    In de l&d-werkpraktijk is innovatie niet meer weg te denken. Hardop zeggen we dat vernieuwing het nieuwe normaal is, maar zie dat maar eens constructief te maken. Door verschillende belangen is het vaak lastig manoeuvreren. Een theoretische onderbouwing en best practices van andere innovatieve organisaties kunnen daarbij helpen. Dat kwam Els Oosthoek tegen in het promotieonderzoek van TNOonderzoeker Peter Oeij. In januari 2017 promoveerde hij op het proefschrift “The resilient innovation team – a study of teams coping with critical incidents during innovation projects”. Hiervoor bestudeerde Oeij achttien projectteams en hun innovatieprojecten. Zijn conclusie: een mindful werkomgeving en veerkrachtig innovatiegedrag vergroten de kans op succesvolle innovaties. We gaan eens wat dieper in op de onderzoeksresultaten van Oeij.
    1,95
    lees meer

    Communicatieve vaardigheden trainen met een game

    Johan Jeuring werkt als hoogleraar softwaretechnologie voor leren en onderwijs aan de Universiteit Utrecht. In 2012 kreeg hij de vraag of hij kon helpen vijftienhonderd studenten in communicatieve vaardigheden te trainen met behulp van een softwareoplossing. De aanpak van Universiteit Utrecht, om studenten via face-to-facetraining met de inzet van acteurs communicatieve vaardigheden bij te brengen, was niet overal meer haalbaar. Johan ging de uitdaging aan en ontwikkelde samen met informaticastudenten en docenten communicatievaardigheden de game ‘Communicate’. Hij vertelt in dit artikel over zijn aanpak en de uitdagingen en oplossingen die hij tegenkwam.
    1,95
    lees meer

    Geen sociale innovaties zonder individuele leerprocessen

    Projecten met sociale innovatie als uitgangspunt hebben weinig kans van slagen, als ze de mensen om wie het gaat niet meenemen in het proces. Juist het individuele leerproces van de betrokkenen schraagt de sociale innovatie, betoogt Jan Hoeben in zijn proefschrift dat hij succesvol verdedigde aan de Universiteit van Tilburg op 7 september 2016.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »