logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|226|227|228|...|575

    Begeleidingskundigen binnen het gedwongen kader

    Het in dit artikel beschreven werk in een penitentiaire inrichting laat zien hoe hardnekkig culturen zich kunnen vastzetten in een organisatie. Het laat echter ook zien dat begeleidingskundigen daar iets in beweging en verandering kunnen zetten. Dit door te werken aan onderlinge verhoudingen, horizontaal en verticaal, waardoor kwetsbare ervaringen tot leermateriaal kunnen worden. Dat is volgens de auteurs precies de kern van begeleidingskundig werken.
    lees meer

    De Weg

    In dit onderdeel van Ontmoeting vertellen begeleidingskundigen over wat hen maakte tot wie zij zijn. Via welke weg kwamen ze in het vak terecht? Wat waren beslissende kruispunten? Welke ontmoetingen, reisgenoten, films, beelden of boeken waren belangrijk? En waren er ook dwaalwegen? In deze aflevering vertelt Hans de Sonnaville daarover. ‘Trotse mensen verdwalen liever dan dat ze de weg vragen, terwijl de weg uit de narigheid niet zo eenvoudig is als de weg er naartoe’, aldus De Sonnaville.
    lees meer

    ‘Mijn hart kan dat niet aan’

    In deze persoonlijk getinte bijdrage zet de auteur uiteen hoe hij vroeger zijn gevoelsleven wantrouwde en zich ervoor afsloot. Tegenwoordig laat hij het steeds meer aan de oppervlakte komen. Het is zijn belangrijkste gereedschap geworden bij het detecteren en spiegelen van incongruenties tussen praten en doen en van systemische patronen en verstrikkingen. Vanuit zijn biografie en ontwikkeling kan en wil hij niet anders. Het gaat daarbij om zijn liefde voor en zijn zin- en betekenisgeving aan het leven.
    lees meer

    De vrijmoedige begeleider

    In dit artikel verkent de auteur wat het voor een begeleider betekent om op het randje te opereren. Hij doet dit aan de hand van de kwaliteit van het vrijmoedig spreken. Na een korte uiteenzetting hierover beschrijft hij vier voorbeelden van succes, geworstel en mislukking uit zijn praktijk als coach en teambegeleider. Na iedere casus volgt een korte beschouwing - niet bedoeld als recept, maar om te inspireren tot (verdere) reflectie op het vrijmoedige spreken van de lezer.
    lees meer

    Column: Sparren

    ‘Ik kan me niet herinneren dat er een moment in mijn leven was waarop ik geen vechtsporten trainde. Tussen mijn veertiende en tweeëntwintigste vocht ik ongeveer 1.350 karatepartijtjes. Ik ontwikkelde een mindset die werd gekenmerkt door de wil om alles te winnen. In mijn leefwereld stond ‘de beste zijn’ voorop - niet alleen bij sport, maar ook in de rest van mijn leven.’ Zo begint de column van Robin van Soolingen over zijn fysieke vorm van begeleiding. ‘Boksend met je trainingspartner, zoekend naar het randje.’
    lees meer

    Eraan zitten of eraf blijven

    Ons brein is kwetsbaar. Als coach word je soms bewust of plotseling geconfronteerd met psychisch ongemak, leed en pijn. Hoe ga je daarmee om? De grens tussen ondersteunen en coachen versus genezen en hulp verlenen is smal, en de gemoederen rondom dit onderwerp kunnen hoog oplopen. In dit artikel gaat de auteur op zoek naar die grens, bij collega’s en in zichzelf. Ze analyseert een drietal casussen en verwerkt de reacties uit het veld, om af te sluiten met een theoretische beschouwing.
    lees meer

    Onderzoek (volledige uitgave, 8 artikelen)

    Gratis
    lees meer

    Eigen supervisorisch handelen onder de loep

    Supervisie is erop gericht de persoonlijke effectiviteit van de supervisant te verbeteren en de supervisiemethode over te dragen. De auteur wilde graag weten of zij dat in haar supervisie ook bereikt. Eerst observeerde zij de eigen interventies en dacht na over haar rol als supervisor. Zij wilde echter ook op systematische, methodische wijze de supervisorische methode overdragen, zodat supervisanten hun professioneel handelen achteraf zelf kunnen verbeteren. Met een psycholoog ontwikkelde zij daarom een methodische supervisie die inmiddels wordt getoetst in de praktijk.
    lees meer

    Elke begeleidingskundige handelt vanuit zijn biografie

    De auteur sprak met Ferry Wilting die begeleidingskundig onderzoek deed bij de Groningse kunstacademie Minerva, de plaats waar hij werd opgeleid tot grafisch ontwerper en waar hij later ook ging lesgegeven. Dat onderzoek was onderdeel van zijn master begeleidingskunde. Wiltings manier van werken kenmerkt zich door een grote terughoudendheid als begeleider, een centrale rol voor de metafoor (‘witruimte’) en de inzet van kunstzinnige
    lees meer

    Pendelen als vorm van werken

    In dit artikel geeft de auteur aanwijzingen hoe men reflectief onderzoek kan doen. Dat is onderzoek dat het individuele leerproces doortrekt naar een bijdrage aan het vak. In reflectief onderzoek koppelt men een ervaring aan theorie en maakt een narratief om voor te leggen aan vakgenoten. Reflectief onderzoek bestaat uit vier activiteiten: moed verzamelen om de persoonlijke kant van je verrassende ervaring in te brengen, afwisselen van subjectiveren en objectiveren, discipline betrachten in het beschrijven van momenten van de waarheid, en begrippen vinden die de oriëntatiepunten vormen voor bekwaam handelen.
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper