logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|231|232|233|...|529

    Mindfulness

    Als ik een workshop of training in mindfulness geef, vraag ik altijd wat mensen denken dat mindfulness is. Er antwoordt steevast iemand met: “In het hier en nu zijn.” Hoe verhoudt dat zich tot een toekomstperspectief? Je zou zeggen dat dat een tegenstelling is. Als positief psycholoog die werkt met toekomstgerichte interventies over hoop en de gewenste toekomst van appreciative inquiry en als mindfulnesstrainer wil ik daar graag mijn idee over delen.
    Gratis
    lees meer

    Onderwijs (volledige uitgave, 13 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ONDERWIJS’ (januari 2017) Weerbaarheid en welbevinden op school, Linda Bolier, Karin Monshouwer, Jeroen Lammers, Simone Onrust & Marloes Kleinjan Ockhamvraag: In leerlingen geloven, werkt dat? Hein Zegers Mentale fitheid in het onderwijs, Jacqueline Boerefijn Beter onderwijs met behulp van positieve psychologie, Jacqueline Boerefijn WETENSCHAP Hoe kun je floreren in je alledaagse leven? Marijke Schotanus-Dijkstra Focus op je sterke kanten? Djoerd Hiemstra Het Positief Educatief Programma, Jochem Goldberg, Marjolein Blomesath-Prenger, Aleisha Clarke, Teuntje Elfrink, Karlein Schreurs & Ernst Bohlmeijer Teamflow, Jef van den Hout PRAKTIJK Met aandacht voor de klas, Marjolein Blomesath-Prenger Ambassade van de Jeugd, Pieter Desmet Gelukskoffer, Clara den Boer & Pascalle Kaljé Heleschoolbenadering positieve psychologie, Rinka van Zundert Onderwijs Educatie is gericht op de bevordering van de persoonlijke ontplooiing ten dienste van het maatschappelijk functioneren van volwassenen door de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen op een wijze die aansluit bij hun behoeften, mogelijkheden en ervaringen alsmede bij maatschappelijke behoeften.” Aldus artikel 1.2.1. van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. Vanuit de positieve psychologie hadden we dat doel nauwelijks beter kunnen formuleren: persoonlijke ontplooiing en een breed begrip van de kennis en vaardigheden die tot ontwikkeling kunnen komen. Lees de volledige inleiding op dit themanummer

    5,95
    lees meer

    Onderwijs

    Educatie is gericht op de bevordering van de persoonlijke ontplooiing ten dienste van het maatschappelijk functioneren van volwassenen door de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen op een wijze die aansluit bij hun behoeften, mogelijkheden en ervaringen alsmede bij maatschappelijke behoeften.” Aldus artikel 1.2.1. van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. Vanuit de positieve psychologie hadden we dat doel nauwelijks beter kunnen formuleren: persoonlijke ontplooiing en een breed begrip van de kennis en vaardigheden die tot ontwikkeling kunnen komen.
    Gratis
    lees meer

    Weerbaarheid en welbevinden op school

    Investeren in de kwaliteit van het onderwijs betekent ook investeren in de mentale weerbaarheid en het welbevinden van de leerlingen. Maar hoe doe je dat? Welke soorten programma’s zijn effectief en wat zijn effectieve ingrediënten? In dit artikel zetten we de resultaten van het effectonderzoek op een rij.
    1,95
    lees meer

    In leerlingen geloven, werkt dat?

    “Ik geloof in mijn leerlingen!” Met die woorden begon Marva Collins vaak haar lessen in de groezelige klasjes in de achtergestelde buurten van Chicago. Succesvolle lessen, want veel van haar ‘probleemleerlingen’ behaalden naar verluidt uiteindelijk een diploma (Collins & Tamarkin, 1990). Maar werkt dat echt, ‘in leerlingen geloven’? Dat is de Ockhamvraag die we hier wetenschappelijk proberen te beantwoorden: zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan dat.
    Gratis
    lees meer

    Mentale fitheid in het onderwijs

    “De tijd is er rijp voor”, aldus Leonard de Mol Otterloo, directeur van Stichting Mentale Fitheid 2020 (MF2020). “Er zijn steeds meer signalen dat we een andere koers moeten gaan varen in het onderwijs om kinderen beter toe te rusten voor onze complexe maatschappij met haar vele prikkels en hoge prestatiedruk.” In 2014 organiseerde De Mol Otterloo met een aantal gelijkgestemden een conferentie over mentale fitheid in het onderwijs, die veel belangstelling trok. Na de conferentie kwam de vraag: hoe nu verder?
    1,95
    lees meer

    Beter onderwijs met behulp van positieve psychologie

    In Nederland bestaat geen eenduidig antwoord op de vraag wat het doel van onderwijs is. Dit heeft te maken met onze vrijheid van onderwijs, die in artikel 23 van de Grondwet is vastgelegd. Scholen hebben hiermee de vrijheid en de gelegenheid om eigen doelen te koppelen aan onderwijs. Sinds 1993 moeten scholen wel een aantal kerndoelen hanteren, door Stichting Leerplan Ontwikkeling geformuleerd voor de grotere leergebieden, zoals de talen, rekenen wiskunde, oriëntatie op jezelf en wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs (SLO).
    1,95
    lees meer

    Hoe kun je floreren in je alledaagse leven?

    Mijn proefschrift gaat over ‘floreren’, maar wat is dat eigenlijk? Floreren wordt in de literatuur gedefinieerd als het hebben van een hoge mate van hedonisch welbevinden (ook wel subjectief welbevinden: gelukkig en tevreden zijn met jouw leven) in combinatie met een hoge mate van eudaimonisch welbevinden (ook wel sociaal en psychologisch welbevinden: een zinvol leven leiden waarin je betekenisvol en vriendelijk bent voor jezelf en voor anderen) (o.a. Keyes, 2002). Floreren of tot bloei komen lijkt een soort ultiem doel: hoe zorgen we ervoor dat mensen zich gelukkig voelen én dat ze optimaal functioneren als individu en in de maatschappij?
    1,95
    lees meer

    Focus op je sterke kanten?

    Het idee om te ‘focussen op je sterke kanten’ heeft de afgelopen jaren, onder de invloed van de positieve psychologie, veel weerklank gevonden in de praktijk van het onderwijs. Maar werkt het ook echt? Doen studenten meer hun best als ze leeractiviteiten ondernemen op het gebied van hun sterke in plaats van hun zwakke kanten? En zo ja, hoe kunnen we dit verklaren?
    Gratis
    lees meer

    Mindfulnesstraining voor leraren en leerlingen

    In het onderwijs wordt veel werkdruk ervaren door leraren. Ze voelen stress en gejaagdheid, terwijl goed onderwijs gebaat is bij leraren die met rust voor de klas staan. Mindfulnesstrainingen kunnen leraren inzicht bieden in gedachtenpatronen, reacties, (automatisch) handelen en gemoedstoestanden en de invloeden hiervan op het welbevinden danwel het ervaren van stress. Ze leren bewuster keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor worden stressprikkels eerder opgevangen en ervaren leerkrachten meer balans. Een leraar die met rust en aandacht voor de klas staat, kan beter zorg dragen voor een positieve, veilige leeromgeving voor kinderen.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »