logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|294|295|296|...|551

Ouders betrekken bij LOB

Eind 2018 promoveerde Annemarie Oomen aan de University of Derby. Haar proefschrift is het resultaat van een onderzoek naar het betrekken van de ouders van havo-scholieren bij loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Het is gebaseerd op een secundaire analyse van bestaande gegevens van een eerder onderzoeksproject naar de impact van een LOB-interventie, 'Ouders aan Zet'. Hierbij presenteerden zes decanen op hun school vier opeenvolgende sessies aan ouders, vergezeld door hun kind, in het derde of vijfde havo-schooljaar.
1,95
lees meer

Uitsluiting van oudere werknemers

Oudere mensen (vanaf 45 jaar) die op zoek zijn naar werk, maar ook oudere medewerkers die al werk hebben, ervaren een specifiek stigma waardoor zij minder kansen hebben om te werken of zich te ontplooien, ondanks dat ze goed gemotiveerd en opgeleid zijn. Bij de oudere werkloze neemt dit stigma toe met de tijd die hij nodig heeft om werk te vinden, hoe langer het duurt, hoe minder kans op werk. Hardnekkige stereotypen maken het er niet eenvoudiger op om aan het arbeidsproces te blijven deelnemen. Kloppen deze stereotypen en wat kunnen we eraan doen?
1,95
lees meer

Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen

Een keuzeproces heeft veelal te maken met het exploreren van je identiteit en je daarna committeren aan de keuzes die je naar aanleiding daarvan hebt gemaakt. Bepaalde (levens)keuzes, en dus het exploreren ervan en committeren eraan, leiden tot identiteitsvorming. Naast het proces van keuzes maken, is het ook belangrijk om te kijken naar het type motivatie achter deze keuzes. Evelyne Meens onderzocht welke aspecten van identiteitsexploratie en identiteitscommitment enerzijds, en welke typen motivatie anderzijds, studiesucces voorspellen.
1,95
lees meer

De Wajong, een levenslange voorziening?

Op 1 januari 2018 bestond de Wajong twintig jaar. De voorziening en de begeleiding van jonggehandicapten is gedurende deze periode behoorlijk veranderd. Er is nu meer focus op langdurige participatie, iedereen moet meedoen en het recht op een uitkering is veranderd in een recht op begeleiding. Wat is er veranderd, welke problemen komen we in de praktijk tegen en hoe kunnen we de kans op langdurig werk vergroten?
1,95
lees meer

De BV IK werft klanten

Veel werknemers zijn weer terug in de 'gemak’-stand. Wat kunnen wij als loopbaanprofessionals doen om dit te veranderen? Het gaat weer goed met de arbeidsmarkt, maar baanzekerheid komt niet terug. In sommige sectoren regeren hybride contracten en blijft de flexibele schil bestaan. Is baanzekerheid wel gewenst voor de professionele ontwikkeling? Moeten wij als loopbaancoaches gaan praten in salesgerichte termen? Of loopbaantools andere benamingen geven?
1,95
lees meer

Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen

Er wordt vaak gesproken over het belang van een leven lang leren. Het werd het adagium van Europees beleid. Er zijn veel rapporten over verschenen, ook over het feit dat het allemaal nog niet zo opgeschoten is. Hoe komt dat nou, want het is toch zo belangrijk?
Gratis
lees meer

Je leven lang leren

Om maar met de deur in huis te vallen: je leven lang leren is geen motiverende term. We worden allemaal geboren met het verlangen om te leren. We willen leren lopen, praten, fietsen, voetballen of hockeyen en ook lezen en schrijven. Maar het verplichte leren op school over onderwerpen die ons niet interesseerden, heeft onze zin om te leren vaak behoorlijk de kop ingedrukt.
Gratis
lees meer

Levenslang leren

Onlangs deed ik mee aan een workshop over een voor mij compleet nieuw onderwerp: het gebruik van je stem. Geen psychologie of diepzinnige theorieën, maar praktische oefeningen. Houding, adem, stem, oefeningen voor je kaak, intenties/emoties waarmee je een tekst kunt uitspreken. De trainer was een acteur die zelf teksten inspreekt voor tv-reclames. Ik heb er veel plezier aan beleefd, ik kan het gebruiken voor mijn werk en voor de senioren-theaterwerkplaats waar ik me bij heb aangesloten. Zodat ook het publiek achter in de zaal mij kan verstaan. Levenslang leren dus
Gratis
lees meer

Studiekeuze (volledige uitgave, 18 artikelen)

NHOUD THEMA ‘STUDIEKEUZE’ (januari 2019) Studiekeuze als momentopname, Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs - Marinka Kuijpers De rol van de decaan in het voortgezet onderwijs, Het gaat om ervaringsgericht leren - Reinier Gerritzen Welke studie past bij mij? Weloverwogen kiezen vraagt om goede begeleiding - Yvet Blom Loopbaancompetenties voor loopbaansucces: realiteit of verbeelding? - Peter den Boer & Frans Meijers Een adempauze vóór je doorstudeert? Waarom een tussenjaar kan bijdragen aan een goede studiekeuze - Martin Reekers PRAKTIJK Wat kenmerkt de succesvolle professional? Vijf basiscapaciteiten voor succes en veerkracht -  Willem Verbeke De bril van een bezoeker Impressie van het Noloc-congres 2018 -  Martin Reekers Altijd reuring!  Hoe zichtbaar is een decaan? - Reineke Essers Het gesprek: een zaak van betekenis Loopbaantool - José Otten Een jongerenplatform voor loopbaanprofessionals, Korte introductie van Young Professionals - Inge Rechterschot & Lotte Leukenhaus KENNIS & KUNDE IAEVG Conferentie in Gothenburg: A need for Change - Gert van Brussel & Judith Semeijn Toekomstbestendig beroepsonderwijs Onderzoek naar de implementatie van LOB in het mbo - Aniek Draaisma Grasduinen in de ACT toolkit  Innovatieve werkvormen voor studiekeuzebegeleiding - Albert de Folter & Tom Luken OPINIE & DISCUSSIE Analist - Joke Tacoma Laveren tussen droom, wens en realiteit Welke ontwikkelingen beïnvloeden studiekeuze? -  Harry Meerts Tuinman of econoom? Wat vinden leerlingen van LOB? Julia Roorda, Rosa van Zandvoort & Veerle Pinckaers Jezelf schrijven Boekbespreking - Tom Luken Studiekeuze toen en nu Is er iets aan het veranderen? Judith Semeijn   Studiekeuze Het themanummer Studiekeuze zette mij aan het denken over mijn eigen studiekeuze.Ik ben voor wat betreft mijn opleidingen een zogenaamde ‘stapelaar’. Mavo, havo, een jaar hbo en daarna universiteit. Op mijn veertiende moest ik dus al kiezen welke vakken ik zou laten vallen. Ik had totaal geen idee welke vervolgopleiding ik wilde gaan volgen, dus was mijn keuze vooral gebaseerd op waar ik goed in was en wiskunde. Na het afronden van mijn middelbare school ben ik logopedie gaan studeren. Na een jaar heb ik de overstap gemaakt naar de universiteit om psychologie te gaan studeren.  Hoe ik tot de keuze ben bekomen om psychologie te gaan studeren is verre van doordacht, eerder het gevolg van een toevalligheid. Ik kwam op een zonnige dag in de winkelstraat in Leiden een goede vriendin en studiegenoot tegen. Zij vertelde me dat ze psychologie ging studeren na een jaar hbo. Ik reageerde verbaasd “Oh, kan dat dan?” Ik wist niet dat je na een jaar hbo kon doorstromen naar de universiteit, maar ik had er wel oren naar. Het naar mijn idee schoolse systeem van het hbo stond mij wat tegen. Ik heb het dan over 80 procent aanwezigheidsplicht en het klassikaal les krijgen. Niet helemaal een goede motivatie om over te stappen, maar gelukkig leek psychologie mij ook wel interessant. Ik heb me ingeschreven voor een studie psychologie en zo geschiedde. Binnen de studie psychologie heb je verschillende afstudeerrichtingen. Ik heb uiteindelijk, na mijn propedeuse, gekozen voor economische psychologie. Hiervoor moest ik verhuizen naar Tilburg. Verhuizen naar een andere stad was vooral de reden van deze keuze; ik had geen enkel idee welk beroep hierbij hoorde. Ook weer niet echt een goede doordachte studiekeuze zo op het eerste, en misschien ook wel het tweede gezicht. Ik ben benieuwd of ik nu andere keuzes zou maken door gebruik te maken van de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om een doordachte studiekeuze te maken.   Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om te onderzoeken welke studie het beste bij je past. Je kan dit laten testen, met decanen hierover spreken, studiekeuzeprogramma’s volgen of een tussenjaar doen gevuld met oefeningen en trainingen. In deze uitgave worden bovenstaande mogelijkheden beschreven. Vanuit de wetenschappelijke hoek komt Marinka Kuijpers aan het woord met haar artikel Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs. Verder lees je een interview met Daniëlle Vogels van het ‘Tussenjaarkenniscentrum’. Tevens komen er drie decanen aan het woord van het Dongemond College over de rol van de decaan. In dit nummer komen ook jongeren aan het woord in een reflectieartikel van drie leerlingen uit de derde en vierde klas van het gymnasium die in hun eigen woorden hun mening geven over het LOB-traject dat zij hebben gevolgd. Verder de eerste column van hoogleraar duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement Judith Semeijn. En de laatste bijdrage van Frans Meijers die hij, voor zijn overlijden, samen schreef met Peter den Boer. Frans Meijers is ons in november ontvallen. Frans was betrokken bij LoopbaanVisie als lid van de adviesraad en hij deelde regelmatig zijn visie via artikelen in LoopbaanVisie. Veel leesplezier. Marlies van Venrooij Hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl
5,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »