logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|3|4|5|...|509

Hoe effectief kan video zijn?

Het aanbieden van video is hot. Overal, ook in het domein van leren en opleiden. Via de smartphone laten vriend en vijand elkaar filmpjes zien en wisselen ze linkjes uit met de aanbeveling: dit moet je écht even zien. Hoe vanzelfsprekend is het dat docenten en trainers deze nieuwe manier van ‘kennis delen’ ook inzetten in hun eigen programma’s? Of liever: Hoe kun je het (laten) bekijken van video’s effectief laten bijdragen aan het leerproces en het rendement ervan?
1,95
lees meer

Robotisering in de praktijk van… onderwijs

Het lijkt misschien nog toekomstmuziek voor de beroepstrainer, maar in het onderwijs wordt volop geëxperimenteerd met de inzet van robots in het onderwijsproces. Robots zijn afwisselend onderwijsmateriaal – bijvoorbeeld om te leren programmeren – en onderwijsassistent. Van basisschool tot universiteit worden toepassingen gezocht en gevonden voor de inzet van robots.
Gratis
lees meer

Robotisering in het digitale tijdperk

We leven in de tijd van het digitaal darwinisme: alles wat digitaal kan, zal digitaal worden. Door de combinatie van robotisering en kunstmatige intelligentie krijgen we slimme machines die steeds meer activiteiten van mensen overnemen. Vooral banen waarin veel routinematige activiteiten voorkomen, zijn kwetsbaar. Dit leidt tot ontwrichting van de arbeidsmarkt zoals we die vandaag de dag kennen.
1,95
lees meer

Is de robot de baas?

We spreken Robert Went op een zonnig Amsterdams terras, ruim twee jaar na verschijning van de bundel ‘De robot de baas’. In de afgelopen tijd reisde hij heel Nederland af en gaf hij meer dan honderd presentaties bij bedrijven, brancheverenigingen, gemeentes, ministeries en andere organisaties. De focus is de vraag hoe ons werk zal veranderen ten gevolge van robotisering en verregaande vormen van digitalisering. De belangstelling voor zijn presentaties is nog altijd groot en het rapport is onverminderd actueel: “We krijgen steeds meer gelijk met onze bevindingen.”
1,95
lees meer

Robotisering in de praktijk van… leren en ontwikkelen

De chatbot doet steeds meer zijn intreden in hrd. In dit themanummer heb je al enkele voorbeelden gezien. Hieronder een aantal specifieke voorbeelden van het gebruik van chatbots en kunstmatige intelligentie binnen het domein van leren en ontwikkelen.
Gratis
lees meer

Benchmark: leren en retail

In Eindhoven is een uitzendbureau voor robots, in Japan een hotel met een robotreceptie. De invloed van de techniek is overal merkbaar. Wat kunnen wij leren van branches die ons voorgingen en kozen voor technologische oplossingen? We vragen het aan Steven van Belleghem. Een onbekende naam als het gaat over leren. Maar deze Belgische professor weet wel alles van het omgaan met klanten en hoe de digitale wereld in de retail daarbij een rol speelt. Mensen die meedoen met onze trainingen, zijn toch onze klanten? En met onze interne afnemers van leeroplossingen hebben we toch ook een klantrelatie? Ergens tussen Vlaanderen en Texas in geeft Steven van Belleghem antwoord.
Nu: Gratis Actie geldig t/m 17-02-2019
lees meer

De kracht van emoties en zintuigen

Herinner jij je vijfde rijles nog? En je rijexamen? Negen van de tien mensen kunnen wel uitgebreid over hun examen vertellen, maar niet over hun vijfde rijles. Hoe komt dat? De reden is dat de emotiewaarde van dat moment veel hoger was dan bij die vijfde rijles. En het mooie is: met de stand van de huidige technologie kunnen we de breinwetten die hieraan ten grondslag liggen optimaal benutten om ons effectiever, leuker en persoonlijker te ontwikkelen. Het maken van learning journeys met deze innovatieve technologie behoeft geen uitgebreide technologische kennis meer, maar is voor iedereen binnen handbereik.
1,95
lees meer

Robotisering in de praktijk van… zorg

Om met Paro te beginnen… Paro is een pluizige zeehondenknuffel die beweegt en huilgeluiden maakt als een echte zeehond. Hij reageert op aanrakingen en stemmen. Als je onder zijn keel kriebelt, sluit hij zijn ogen. Hij spint als een kat en hij vindt het vervelend als je aan zijn snorharen zit. Ook leert hij luisteren naar zijn naam. Als je hem roept, reageert hij vrijwel meteen.
Gratis
lees meer

’A patient is not a car’ - Lean in de gezondheidszorg

Organisaties geven er veel geld aan uit, nieuwe concepten en innovaties die leiden tot meer efficiëntie, zekerheid en tevredenheid. Lean, total quality management (TQM), business process rengineering (BPR), six sigma en agile zijn voorbeelden van dit soort bekende ‘managementconcepten’. Maar hoe worden deze concepten geïnterpreteerd en vormgegeven als zij worden toegepast in een ‘nieuwe’ omgeving? Ze zijn immers vaak afkomstig uit een heel andere context. En wat is de rol van specifieke actoren in het maken van zo’n vertaalslag?
Gratis
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »