logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|3|4|5|...|513

    Je eigen model!

    We hebben professionals gevraagd om iets te vertellen over hun favoriete model. Of over wat maakt dat ze graag met modellen werken. In dit nummer komen drie professionals aan het woord. Marc Coenders vertelt over de wijze waarop hij met modellen werkt. De interviews zijn afgenomen door onze redactieleden en trekkers van dit nummer: Niek de Groot, Sibrenne Wagenaar en Wouter Willemse.
    Gratis
    lees meer

    PPL-model

    Sibrenne Wagenaar, Niek de Groot en Wouter Willemse hebben professionals gevraagd om iets te vertellen over hun favoriete model. Of over wat maakt dat ze graag met modellen werken. In dit artikel het verhaal van TriamFloat, een onderwijskundig bureau. Brenda Zandsteeg en collega’s bespreken in dit artikel een model voor het positioneren en professionaliseren van leren: het PPL-model.
    Gratis
    lees meer

    Managementmodellen: wel of niet doen?

    Veel werkenden krijgen er op een of andere manier mee te maken: managementmodellen. Deze managementmodellen vormen een onlosmakelijk onderdeel van een ogenschijnlijk onuitputtelijke stroom van ‘nieuwe’ managementideeën, die telkens worden gepresenteerd als beste en meest vooruitstrevende oplossing voor veel hardnekkige management en organisatieproblemen. Wat maakt ze zo interessant, wat leveren ze op en hoe pas je ze toe?
    1,95
    lees meer

    Welcome onboard!

    Sta jij voor de uitdaging om nieuwe medewerkers te onboarden? Of ben je op zoek naar manieren om de onboarding journey te verbeteren? Ontdek een aantal belangrijke ontwerpprincipes bij het vormgeven van een excellente onboarding journey en ga aan de slag!
    1,95
    lees meer

    Groeien gaat van ‘au’!

    Als ik oprecht ben, moet ik zeggen dat ik een beginnend leidinggevende ben. Natuurlijk tel ik al mijn snippers van ervaring als achtervanger en waarnemer bij elkaar op om er een fatsoenlijk curriculum vitae van te fabriceren, maar eerlijk gezegd zit ik nog in de aanvangsfase. Dat houdt ook in dat ik nog fouten maak. Een beginnend leidinggevende maakt fouten en moet die toegeven. Een ervaren manager maakt fouten, maar geef toe: daar zit een strategie achter, een op ervaring gestoelde autoriteit en soms zelfs een visie.
    Gratis
    lees meer

    Internationaal netwerken

    Niet elke hrd’er is van nature een netwerker. Ook heeft niet iedereen een uitgebreid internationaal professioneel netwerk. Wie dat wel heeft, is Henriette Kloots. We spreken haar over de totstandkoming van dat netwerk, over wat het haar bracht en ontfutselen haar natuurlijk wat tips over het opbouwen en onderhouden van een internationaal netwerk.
    1,95
    lees meer

    Werkgelukdruk

    Hoe is het met jouw Ikigai de laatste tijd? Is dat waar jij goed in bent, wat jij het allerliefste doet, nog in sync met je werk? En misschien nog belangrijker: zit de wereld überhaupt op jouw bijdrage te wachten? Als vandaag de dag je Ikigai niet in balans is, dan hoor je er niet echt meer bij als moderne professional. Werkgeluk is een echte must anno 2019. Heb jij wel eens iets te klagen over je werk of af en toe een slechte dag? Misschien is het nog erger en heb jij af en toe een vervelende klus te klaren. Nou, dan is het goed mis, dan staat jouw werkgeluk stevig onder druk.
    Gratis
    lees meer

    Ruimte (Volledige uitgave 18 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘RUIMTE’ (JUNI 2019) Ruimte voor nieuwsgierigheid, Evert Pruis & Jan Arnoud Ruiter     Leren van de ruimte, In gesprek met ESA-directeur Franco Ongaro, Jan Arnoud Ruiter & Ria van Dinteren  Ruimte volgens Bernie Glassman, Stef Lauwers  Kijk eens over je eigen grenzen, Liesbeth Halbertsma & Jolanda van der Veen  Eigen regie, daar zorg je samen voor, Jessica van Wingerden & Janneke Schenning  Muzisch werken geeft ruimte, Stannie Driessen & Bart van Rosmalen Ruimte voor professionaliteit, Manon Ruijters & Frank Verborg      ONDERZOEK Het spel kan beginnen!, Timon Blok    Haal meer uit je training, Karin de Galan & Peter Baggen   Wil de echte morele leider opstaan?, Omar N. Solinger    Ontwikkelruimte voor teams, Karin Derksen    Omgaan met tegenstrijdigheden, Martijn Jansen   INSPIRATIE Hrd-tool, François Walgering    De cognitieve belastingtheorie, Katrin Naert     Trendcatcher column, Ger Driesen    Belemmerende gewoontes, doe er iets aan!, Herman Bosman & Alex van Gool       Ruimte maken Als ik het woord ruimte zie, denk ik meestal aan fysieke ruimte en wat die voor effect heeft op je werkplezier. In de jaren ‘00 werkte ik in een van de mooiste gebouwen van de provincie Utrecht: Huize Voordaan. Een oud landhuis met een rijke geschiedenis. Het was ooit het buitenverblijf van een rijke familie, een kindertehuis en het Huis van Sinterklaas. Dus ook bij Dieuwertje Blok in het Sinterklaasjournaal kwam het gebouw regelmatig voorbij. Toen ik er kwam werken, stond het nog in de steigers. Er moest nog het nodige verbouwd en ingericht worden, maar het was prachtig. Het consultancybureau waar ik werkte, ontving klanten in het pand, hield er feesten en het hele pand stond in het teken van leren en ontwikkelen. En dat begon al bij binnenkomst. Klanten startten het gesprek steevast met de woorden: “Wat een gave omgeving!” En als ze dan met koffie in de hand achter de flipperkast mochten, was iedereen verliefd op het pand en op het bedrijf, net als ik. Dat er voor leren meer nodig is dan fysieke ruimte, ontdekte ik toen ik aan een nieuwe studie begon. Dat vroeg een geheel andere ruimte van me: ruimte thuis, een studeerkamer, een oppas voor de kinderen en ruimte van werk en leidinggevende, om zo nu en dan eens letterlijk ruimte te kunnen pakken voor mezelf, zodat ik fit bleef voor de studie. Die ruimte vond ik dan weer niet in het landhuis, maar op een andere werkplek. Voor dit nummer zijn we niet alleen op zoek gegaan naar fysieke en leerruimte, maar kwamen we ook in aanraking met leren van de ‘echte’ ruimte, de ‘ruimte’ van muzische vorming, ruimte om geen muren te hebben. En om collega Ans Grotendorst maar aan te halen: ruimte om te leren van het werk. En meer. Toen we startten met dit thema dachten we dat het lastig zou zijn om ruimte in verbinding te brengen met leren. Wat wij van dit nummer hebben geleerd, is dat ruimte alles te maken heeft met leren, maar dat dit wel verschillende verschijningsvormen kent. Die andere verschijningsvorm hebben we direct toegepast op dit nummer. Vanaf nu geen promoties meer en onze rubriek wetenschap is veranderd in onderzoek. Immers, ook praktijkonderzoek of onderzoek in de organisatie zelf kan waarde hebben om te delen via TvOO – en dat is wat we gaan doen. Mocht het zo zijn dat er interessant onderzoek is gedaan dat past bij het thema, dan vind je dit terug in het themakatern. En, om nog even terug te komen op die fysieke ruimte, het helpt wel om op een mooie plek te werken waar je vakgenoten kunt ontmoeten. Al zijn die met alle flex- en nomad-werkplekken inmiddels schaars geworden. Gelukkig is er dankzij de ruimtevaart gps en vinden we elkaar toch nog! Ria van Dinteren hoofdredactie, hoofdredacteur@tvoo.nl

    5,95
    lees meer

    Ruimte voor nieuwsgierigheid

    Intuïtief stak ik, Jan Arnoud Ruiter, mijn vinger op voor dit nummer met als thema ruimte. “Niet zo gek,” zei een collega later tactvol tegen mij, “jij wilt geen vrijheid, jij bént vrijheid.” Zo beschouwd is het best knap dat deze uitgave gewoon op tijd bij jou is aanbeland en dat we onze deadlines hebben gehaald. Over de redactietafel zag ik Evert oogcontact maken en zo was het redactieduo voor deze uitgave geboren. Ik pak graag als eerste de ruimte voor mijn associaties en geef vervolgens het stokje door aan mijn redactiegenoot.
    1,95
    lees meer

    Leren van de ruimte

    Als klein jongetje zag hij Neil Armstrong midden in de nacht de eerste stap op de maan zetten. Zo ontstond zijn fascinatie voor de ruimtevaart. Nu is Franco Ongaro directeur van het European Space Agency. Zou hij ooit nog ergens anders willen werken? Die vraag legden we hem voor tijdens een ontmoeting in het kantoor van het European Space Research and Technology Centre (ESTEC) in Noordwijk. Als we het gebouw binnenkomen, is het ons meteen duidelijk: alles ademt hier ruimte. Franco Ongaro noemt verschillende voorbeelden van wat we kunnen leren van de ontwikkelingen die voortkomen uit ruimteonderzoek.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »