logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|42|43|44|...|564

    The flying Dutchman

    Zo’n twaalf jaar geleden belde Dennis Karpes zijn baas bij Levi Strauss en zei: “Ik kom vandaag niet.” In één dag zette Karpes een idee op papier: Dance4Life was geboren. Een organisatie die met onderwijsprojecten en dansevenementen voorlichting geeft aan jongeren tussen de dertien en negentien jaar over hiv en aids. Hij wist wereldberoemde sterren en dj’s als Tiësto aan zich te binden.
    1,95
    lees meer

    Interview met Lidi Brouwer over Studio Roosegaarde

    Een snelweg die licht geeft als er verkeer op rijdt, of zelf aangeeft dat het glad kan worden bij koud weer. Dit idee ontstaat als Daan Roosegaarde doordenkt op zijn eerder gerealiseerde Sustainable Dancefloor: de dansvloer die de beweging van dansende feestvierders omzet in energie. Kan dat niet veel groter, dacht Roosegaarde, terwijl hij in de auto zat? En wat kan er nog meer veranderd worden aan zo’n weg? Die gedachten spreekt hij hardop uit en laat hij horen in lezingen. Tijdens één van die lezingen zit er iemand in de zaal van wegenbouwer Heijmans. Bij hem gaat het ook borrelen. Zo ontstaat het eerste contact. Zonder een in detail uitgewerkte strategie, maar met gecombineerde kennisnetwerken, realiseren ze samen de zogenaamde slimme snelweg. En worden ze over de hele wereld uitgenodigd om het product te laten zien en te verkopen.
    1,95
    lees meer

    De drempel over met Peter Senge

    Op 22 mei kwam Peter Senge op uitnodiging van Het Eerste Huis naar de Jaarbeurs in Utrecht voor het grootschalige leiderschapsevent ‘Next level leadership’. Daar namen zo’n vierhonderd directieleden, managers, adviseurs en andere geïnteresseerden aan deel. Peter Senge is hoofddocent aan de prestigieuze MIT Sloan School of Management in de Verenigde Staten en oprichter van de Society for Organizational Learning. Vanuit de achtergrond van het systeemdenken introduceert hij in zijn beroemde boek ‘The Fifth Discipline’ het concept van de lerende organisatie. In lijn met dit gedachtegoed volgden diverse boeken, waaronder ‘Presence’, dat hij met zijn collega’s Otto Scharmer, Joseph Jaworksi en Betty Sue Flowers schreef en waarin hij een ander perspectief op veranderen presenteert.
    1,95
    lees meer

    Doe jij het dan eens voor!

    “Doe jij het dan eens voor!” Dat zeggen deelnemers vaak als ik uitleg hoe je een gesprekstechniek moet toepassen en ze denken dat die niet werkt bij hun klant. Ik trap er in mijn eerste trainingsjaren niet in.
    1,95
    lees meer

    Verbindende schakels in zelfsturende teams

    We worden kampioen!” “Yes, we can!” Deze verbindende uitspraken illustreren dat samenleven verbroedert, mits er sprake is van gedeelde belangen. Hoe werkt dat in organisaties met zelfsturende teams? Onder welke condities maakt samenwerken sterk en wie zijn de verbindende schakels in deze teams? Welke mensen zijn geneigd om de kar te trekken en niet de kantjes ervan af te lopen? Wat is hun x-factor? Deze vragen stelde Dr. Michaéla Schippers zich, toen zij begon aan een studie naar sociale tendensen in teams.
    1,95
    lees meer

    De ambtenaar van nu als netwerkende ondernemer

    De afgelopen vijf jaar hebben steden en gemeenten ingrijpend moeten bezuinigen. De mondiale crisis leidde ertoe dat ambtelijke instanties tot soms wel dertig procent van hun budgetten kwijtraakten. Dit noodzaakte tot een ingrijpende reorganisatie. De korte periode, waarin deze inkrimping werd doorgevoerd, is heftig. Inmiddels ligt de tijd dat stedenbouwkundigen, verkeerskundigen of landschapsarchitecten met een zak geld initiatieven realiseren ver achter ons.
    1,95
    lees meer

    De praktische waarde van A&O-psychologie

    Dit artikel is een pleidooi voor de zogenoemde kennisvalorisatie van de arbeids- en organisatiepsychologie (A&O), geschreven vanuit het perspectief van ons eigen vakgebied. Met kennisvalorisatie bedoelen we dat de wetenschappelijke kennis, die academische A&O/psychologen opbouwen, volop in de praktijk van organisaties wordt verspreid en benut. Deels gebeurt dit al. Dit illustreren we met voorbeelden. Maar kennisvalorisatie kan beter, door deals te sluiten die voordelig zijn voor zowel de praktijk als de wetenschap (de integratieve of ‘win-windeals’). Door A&O-psychologische kennis in de praktijk te benutten, kunnen wetenschappers alternatieve financieringsbronnen aanboren en profiteren (mensen in) organisaties optimaal van deze kennis.
    1,95
    lees meer

    Een aantrekkelijke leeromgeving voor schoolleiders

    Onderzoek van het Welten-instituut en de VO-academie laat zien dat schoolleiders in het voortgezet onderwijs voornamelijk leren wanneer zij werken aan verbeteringen of vernieuwingen in de school en door te reflecteren met collega’s. Hrd-professionals kunnen deze vormen van informeel leren actief ondersteunen, door schoolleiders te helpen samen te leren, rust en ruimte te creëren voor reflectie en het leren te verbinden aan urgente vraagstukken uit de praktijk.
    1,95
    lees meer

    Hoe geef je een lerende organisatie succesvol vorm?

    Elke organisatie streeft naar beter. Leren is daarvoor een noodzaak. Wil je de organisatie sneller en met meer rendement verbeteren? Kijk dan eens naar de wijze waarop de besluitvorming in je organisatie is vormgegeven.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »