logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|494|495|496|...|558

Ontwikkeling

Na mijn oproep voor voorbeelden van leiderschap van leerlingen stuurde Jan Paul Beekman, rector in Breukelen, me er een paar. Bijvoorbeeld leerlingen die bij de rector met een voorstel komen om op een andere manier met cijfers en toetsresultaten om te gaan, omdat dat tot meer leermotivatie zou leiden. Of twee andere leerlingen die aanbieden zelf de huiswerkbegeleiding op te zetten in de school en alles te regelen: planning, inhoud en financiën.
Gratis
lees meer

Nadenken over het onderwijs van de toekomst: een vorm van escapisme?

In deze rubriek beschouwen Sietske Waslander of Edith Hooge kwesties van onderwijsbestuur en -beleid. Beiden zijn als hoogleraren verbonden aan het GovernanceLAB van TIAS School for Business and Society van de Universiteit van Tilburg. www.tias.edu/governancelab.
1,95
lees meer

Leidinggeven aan kantelend onderwijs

Onderwijskanteling is chaotisch en complex. Tijdens dergelijke veranderingsprocessen is samen leren van groot belang. Maar hoe doen we dat en wat biedt daarbij houvast? In dit artikel bieden Evelien Loeffen en Marion Hoeffgen perspectieven op kantelen. Daarnaast beschrijven ze een aantal theoretische noties die schoolleiders, die leidinggeven aan kantelprocessen, behulpzaam kunnen zijn.
1,95
lees meer

De zoektocht naar professionele identiteit

Na vier verhalen van jonge schoolleiders over hun stap naar het schoolleiderschap, sluiten we met dit verhaal het daarop volgende drieluik af waarin jonge schoolleiders vertellen over de manier waarop ze leiding geven aan kleine of grote veranderingen in de school. In deze laatste bijdrage komt Lenneke Welschen, 42 jaar en sinds augustus 2015 directeur van de Amersfoortse Montessori basisschool De Kosmos, aan het woord. Na haar opleiding journalistiek en politicologie, is Lenneke, na een korte tijd bij een communicatiebureau gewerkt te hebben, als zij-instromer aan het werk gegaan in het basisonderwijs en heeft ze daarnaast de PABO-opleiding gevolgd: “Op mijn zeventiende was ik hier ook al begonnen, maar ik vond het toen vreselijk en ben dan ook snel iets anders gaan doen.” Inmiddels werkt zij veertien jaar in het basisonderwijs, eerst als leerkracht, daarna ruim twee jaar als adjunct-directeur, en nu dus als directeur. De Kosmos heeft 343 leerlingen, 26 medewerkers en maakt deel uit van Meerkring, stichting voor openbaar onderwijs in Amersfoort (www.dekosmos.nl).
Gratis
lees meer

Gespreid leiderschap in het onderwijs

De belangstelling voor vormen van leiderschap die recht doen aan de kwaliteiten van iedereen in de school is de laatste jaren gegroeid. Maar wat vraagt dit gespreid leiderschap van leraren, teams en schoolleiders? Een groep onderzoekers werkt op dit moment aan een praktijkgericht boek hierover. In de inleiding ervan gaan Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde in op kenmerken van gespreid leiderschap en ontwikkelingen die er aanleiding voor geven in het onderwijs. Dit artikel is een voorpublicatie.
1,95
lees meer

Hotel Mille Collines

Terwijl ik enkele dagen geleden in het iconische Hotel Mille Collines in Kigali aan mijn vruchtensapje nipte, mijmerde ik over de mensen die de voorbije week mijn pad gekruist hadden: Providence, Paradis, Juvenal, Jeanne d’Arc. Poëtische namen voor schuchtere, bedeesde, in zichzelf gekeerde mensen. Heel atypisch voor Afrikanen, die we meestal kennen als joviaal en opgewekt. De naweeën van de genocide - waarover men niet spreekt - hangen nog steeds in de lucht.
Gratis
lees meer

Huisacademie: op naar de professionele leergemeenschap

Een jaar of tien geleden doken de eerste huisacademies in het onderwijs op. Vaak kregen ze de naam van de organisatie gevolgd door het woord ‘Academie’, of zelfs ‘Academy’. De start was meestal niet meteen succesvol: een scholingskalender bleek niet de meest aantrekkelijke manier om medewerkers aan het professionaliseren te krijgen. Maar het onderwijs leerde snel bij, met bloeiende interne ontwikkelcentra tot gevolg. Annemarie Breeve ging op zoek naar de succesfactoren bij Lucas Onderwijs (Den Haag), Ons Middelbaar Onderwijs (Tilburg) en Quadraam (Arnhem).
1,95
lees meer

Mededogen

Het asieldebat levert schrijnende taferelen op met boze burgers die ongenuanceerd hun xenofobie etaleren. Vol bewondering zag ik de Rotterdamse burgemeester met begrip en mededogen reageren, terwijl hij tegelijkertijd de morele boodschap bleef uitzenden dat ook angst en bezorgdheid fatsoensgrenzen hebben. Waarom dit begin aan een column voor leidinggevenden in het onderwijs? Permitteer me een aanloop naar een managementvaardigheid die zweverig mag overkomen, maar van essentieel belang is voor leiders.
Gratis
lees meer

Boeken thema Ontwikkelingen in het MBO

Gelezen Theo Compernolle (2014). Ontketen je brein. Hoe hyperconnectiviteit en multitasken je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen. Tielt: Lannoo. Floris de Monchy, Yolande Bakker en Heleen van der Helm (2015). Een ijzersterk verhaal. Componeer je verhaal, maak pakkende slides en overtuig met je presentatie. Amsterdam: Mediawerf.
Gratis
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »