logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|60|61|62|...|551

Congresverslag: Wereld AI Conferentie in Gent

Verslag van de Wereld AI Conferentie in Gent van 25 t/m 28 april Meer dan zeshonderd deelnemers uit 45 landen, vier dagen conferentie (plus twee dagen pre-conference) met veertien keynote speakers in negen plenaire sessies, 41 workshops, tien paper-presentatiesessies (met drie à vier presentatoren per sessie), plus een poster-exhibition en een boekentafel met een indrukwekkend aantal Nederlandstalige AI-literatuur. De statistieken laten er geen twijfel over bestaan dat Appreciative Inquiry tot een volwassen methode is uitgegroeid met een wereldwijd zeer actieve community van practitioners. Volgens David Cooperrider, die naast een stoomcursus AI tijdens de pre-conference ook de openingsspeech hield, zijn inmiddels meer dan driehonderd toepassingsgebieden van AI gedocumenteerd. Dat het echter tijd is voor een volgende ontwikkelstap in AI, voelde menig practitioner al in de eigen praktijk aankomen. Veelal wordt AI namelijk nog steeds geassocieerd met ‘het positieve’; daarom was het conferentiethema ook zo goed gekozen: ‘ Scaling up the  generative power of AI .’ Als er één boodschap overkwam op deze inspirerende dagen, dan is het dat het bij AI om veel meer gaat dan slechts happyclappy, feel-good  positiviteit. Zo kreeg de openhartige opmerking van Gervase Bushe in zijn keynote met Ron Fry op de laatste conferentiedag ook een lang applaus van herkenning: “I had a meeting with a client where we talked about peak-moments of energy, about positive experiences ... and it was simply awful. Do you recognize that?” Om een echte transformatie voor elkaar te krijgen, moet je volgens Bushe en Fry de realiteit reframen en mensen prikkelen en verrassen. Soms is hiervoor een positieve verwoording van de situatie of ambitie al voldoende, maar soms is juist een prikkelende of provocatieve stelling doeltreffender. “Het doel van een AI-interventie is altijd een transformatie; een generatieve beweging op gang te brengen”, aldus Bushe en Fry. In de praktijk vertaald, betekent dit dat mensen die vóór een interventie aangeven het eigenlijk ‘te druk’ te hebben, daarna energie en tijd overhebben om aan de slag te gaan. Het balletje wordt opgepakt. De oranje kiem van het conferentielogo begon voor mij dan ook gedurende de week steeds meer op een vlammetje te lijken... De WAIC een ‘conferentie’ te noemen zou wat er werkelijk gebeurd is tekortdoen. Ik stem dus helemaal in met taalgrootmeester Cees Hoogendijk, die in zijn dagelijkse column in de conferentiekrant  schreef: “Wouldn’t you agree that the WAIC is in fact a learning environment inviting us to practice the art of high quality relational craftsmanship?” Over World Appreciative Inquiry Conference Nieuwsgierig? Meer informatie staat op de officiële website www.2012waic.com. De verslaglegging van de conferentie laat niets te wensen over: er zijn webcasts van de keynotes in volle lengte te zien, podcasts van de dagelijkse conference radio te beluisteren en op de bijbehorende facebooksite staat een groot aantal foto’s. Via de blog kunt u doorklikken naar online artikelen waaraan in de keynotes gerefereerd werd. De volgende World AI Conference vindt plaats in Zuid Afrika in 2015. ‘Waarderen’ en ‘positiviteit’ zijn twee verschillende dingen. Ze worden ten onrechte door elkaar gehaald. Met AI waardeer je wat er is om een transformatie op gang te brengen. Soms zijn hiervoor provocatieve en prikkelende stellingen geschikter dan het analyseren van positieve uitschieters. Bushe en Fry lieten de toehoorders dit persoonlijk ervaren: “Met welke vraag kunnen we meer mensen in beweging krijgen om een rol te spelen bij de voorbereiding van de volgende conferentie?” “Tell me about a peak-experience you had in the last days. What was the most energetic moment at this conference? When did you feel most connected and inspired?” Of: “Tell me about the most provocative experience you had at this conference. When did you feel most challenged? When were your values  confronted or stretched? When were your emotions provoked or your choices questioned?” Een generatieve vraag verrast, spreekt hoofd en hart aan en prikkelt mensen om met elkaar in gesprek te gaan. Heike ondersteunt (management-)teams en HR om het herkennen en ontwikkelen van talent in de eigen organisatie op de kaart te zetten. Appreciative Inquiry is de rode draad in haar werk. www.entalent.nl
Gratis
lees meer

Congresverslag: ‘The Conversation Company’

Participatie, co-creatie, betrokkenheid… het zijn slechts enkele woorden in het woordenboek van Steven van Belleghem. In ‘The Conversation Company’, zijn recentste boek, stelt hij dat de traditionele communicatieacties tegenwoordig niet meer werken. Zij zijn te veel gebaseerd op campagnes met duidelijke pieken, maar met even duidelijke dalen of stiltes. Vandaag wordt marketing hard gemaakt door de dagelijkse interactie tussen iedere werknemer met iedere klant. Of om het met de woorden van Steven van Belleghem te zeggen “Benut uw volledig conversatiepotentieel!” Veronika Wuyts @VeronikaWuyts 28% van je klanten is heel tevreden over je... en zwijgt daarover. Wat doodjammer... #HRConCom Op 30 mei 2012, tijdens een event georganiseerd door VOV lerend netwerk en Lannoo Campus, spreekt Steven van Belleghem echter niet voor zijn vertrouwde publiek, de marketeers, maar wél voor een HRpubliek, dat zeer benieuwd is naar zijn rol in het verhaal van ‘The Conversation Company’. “ Als HR-afdeling verschillen jullie niet zozeer van de marketinggroep”, zegt Steven. “Jullie voeren zelfs dezelfde job uit, zij het met een ander doelpubliek.” Of zoals Jan Bal het verwoordt tijdens het paneldebat: “We zijn vaak te veel bezig met het opsmukken van de voordeur, maar wat gebeurt er binnen in het bedrijf?! Dat is bij HR en Marketing dezelfde vraag.” Concreet betekent dit minder inzetten op advertenties en massamedia, en meer op de conversaties die de collega’s kunnen opstarten met hun netwerk. Hoe sociale media, bedrijfscultuur en mensen het verschil maken Steven Van Belleghem beschrijft drie essentiële bouwstenen van de conversation company: Bedrijfscultuur = kern De bedrijfscultuur is het hart van de conversation company en meer nog: het vormt het DNA van de organisatie. Cultuur vertelt uw medewerkers en uw klanten waar uw bedrijf voor staat; niet wat u verkoopt. Veel bedrijven hebben helaas geen waarden omschreven of doorleven deze niet volledig, zo ook bij het Lannoo/VOV-publiek: Niel Van Meeuwen @nielvanmeeuwen Wie heeft expliciete waarden? 70% steekt hand op... Wie krijgt ze vertaald in dagelijkse werken? Geen handen... Tja... :-) #HRConCom Ambassadeursrol voor klanten en medewerkers Nochtans, eens de waarden goed doorleefd zijn in de organisatie, kunnen zowel medewerkers en klanten van de organisatie uitstekende woordvoerders worden en ambassadeurs van uw producten; de tweede pijler. Steven Van Belleghem haalt inspirerende voorbeelden uit de kast à la Nike, Zappos en Colruyt. Misschien ook even een oefening voor u: wie spreekt er op dit moment vooral in naam van uw organisatie? Zijn dat de klanten, de medewerkers, of − helaas − niemand? Steven omschrijft in zijn boek handige stellingen op basis waarvan u uw eigen bedrijfscultuur kunt toetsen op het ‘conversationgehalte’. Indien u nog niet zover staat als de conversation company, geen paniek: weet dat het drie tot vijf jaar duurt alvorens uw bedrijfscultuur volledig doorleefd is. Sociale media als instrument Sociale media kunnen u alvast helpen bij het verspreiden van conversaties over uw bedrijf op grote schaal. Zie het als de ideale partner die dezelfde principes hanteert als de conversation company zelf: openheid, transparantie, authenticiteit, et cetera. Het trainen van medewerkers en het faciliteren van de aanwezigheid van deze medewerkers op sociale media is daarin een belangrijk aspect. Zorg ervoor dat er zowel intern als extern een coherent verhaal verteld wordt. Naast het opbouwen van bereik, spelen sociale media een kernrol in het structureel samenwerken met klanten bijvoorbeeld via communities mee beslissen over nieuwe producten. Karen Philips @PhilipsKaren Twitter? Check! Facebook? Check! Pinterest? Check! … maar we vergeten het kader, zeker voor de klant!  @steven_insites #hrconcom Vanuit de basisprincipes (culture, people, social media)  kunnen de 4C’s, vier managementdimensies om de conversation company te besturen, gevoed worden. Het gaat om: Customer Experience: het managen van klantenervaringen als investering in wordof-mouth, Conversatie: het managen van conversaties bevat zowel het observeren, faciliteren als participeren in conversaties, Content: het plannen van content die impactvol is en leidt tot conversatie, eerder dan campagnedenken, Collaboration: structurele samenwerking tussen uw bedrijf en de markt en klanten. Hoe een conversation company worden? Bekijk de tips van de deelnemers: Patrik De Bondt @PatrikDeBondt Kennisverzameling, pilootprogramma’s, full integration gekoppeld aan open bedrijfscultuur en involvment van ceo zijn succesfacoren#hrconcom Niel Van Meeuwen @nielvanmeeuwen Maak succesvoorbeelden en mensen in je organisatie zichtbaar op het net en social media, faciliteer het sharen #HRConCom Jan Weverbergh @janweverbergh #hrconcom je kan nooit succesvol zijn op sociale media zonder haarscherp beeld v bedrijfscultuur volgens @Steven_InSites Meer informatie en inspiratie opdoen over het thema? www.theconversationmanager.com
Gratis
lees meer

Column: De stem van invloed

Het is een overweldigend succes. Een voorbeeld van waar een co-creatieproces toe kan leiden: Patatje Joppie. De mensen van Lays weten het zeker, dit hadden ze beslist niet zelf kunnen bedenken. Het is dankzij consumenten die meededen aan de landelijke wedstrijd ‘Maak de Smaak’, dat deze nieuwe chipservaring kon ontstaan. Zonder co-creatie was Patatje Joppie er niet geweest. En neem Pickwick Dutch Tea Blend; het werd de meest geslaagde theeïntroductie sinds jaren. En waarom? Omdat tweeëntwintig Hyvers, allen stevige pickwickdrinkers, meedachten. Ze werden als beloning met foto afgebeeld op de zijkant van het pak. Als ik daarop zou staan, op zo’n doosje, dan zou ik het ook veel drinken. En uiteraard cadeau geven aan vrienden en familie die dan, als ze thee schenken, mensen erop kunnen attenderen dat ze iemand kennen die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van deze theesoort. Zodat die mensen op hun beurt, eveneens deze variant gaan drinken. Zo spoelt er binnen afzienbare tijd een hele ‘tea-blendtsunami’ door Nederland, waarbij er bovendien gemakkelijk gesprekken ontstaan, zo tijdens het nuttigen van dit vocht. Co-creatie verbindt. Co-creatie is hot. Zo hot als thee in Engeland. En als iets populair is, dan wil iedereen eraan meedoen. Gelukkig is dat bij co-creëren de bedoeling. Als zzp’er wil ik natuurlijk goed afstemmen op belangrijke trends in de samenleving. Ik overweeg om mezelf co-creatiecoach te noemen. Dat is gerechtvaardigd, want ik laat mijn klanten in begeleidingstrajecten zelf meedenken over het resultaat. Bijvoorbeeld door vragen te stellen als: Hoe zie jij dat nu zelf? Heb je al een idee over hoe je dit wilt gaan aanpakken? De dialoog met klanten leidt zo af en toe tot verrassende co-creaties die ik beslist niet had kunnen bedenken. Zoals vorige week bij een mevrouw. Sinds een aantal sessies heeft zich een stem in haar hoofd ontwikkeld. Net als ik me zorgelijk afvraag of dit wel een gewenst product is van onze gezamenlijke gesprekken, beweert ze dat ze er blij mee is. Want als ze nu bijvoorbeeld op de bank zit en zich schuldig voelt omdat ze niks nuttigs doet, spreekt de stem haar geruststellend toe met een “Dat mag je jezelf gunnen.” En als ze bang is dat ze iets niet kan, hoort ze iets bemoedigends in de trant van “Vertrouw maar gewoon op je kwaliteiten.’ ‘Weet je wat zo gek is”, zegt ze, “het lijkt jouw stem wel.” “Dat is inderdaad merkwaardig.” antwoord ik. We lachen. Heimelijk denk ik: ik sta dan misschien niet afgebeeld op de zijkant van een doosje, maar mijn stem klinkt soms wel in iemands gedachten. En spreekt alleen om iets aardigs te zeggen! Karin Brugman is trainer, coach en mede-auteur van het boek over voice dialogue: ‘Ik (k)en mijn ikken’. www.de-onderstroom.nl
Gratis
lees meer

Column + werkvorm: Goede Kapper

Als een training lekker loopt, geven de deelnemers zich aan je over. Ze vertrouwen dat je het goede doet: dat je een inhoud kiest die deugt, werkvormen die kloppen, het proces veilig maakt. Wanneer het iets minder gaat, trekken ze dus niet meteen aan de bel, maar wachten ze af: jíj bent de vakman/vrouw, jíj lost dit vast op! En daar kan het misgaan: als je te laat ingrijpt, krijg je opeens kritiek uit de groep of onvoldoendes bij de evaluatie. Om ongelukken te voorkomen, is het slim om af en toe te controleren of alles nog goed gaat. Dat kan met de vier niveaus van communicatie. Die bieden houvast voor een analyse: waar zit een storing en hoe kan ik die oplossen?
1,95
lees meer

Column: Verbinding

Een kolonie mieren redt in tijden van hevige overstroming het vege lijf door met hun pootjeszich aan elkaar te verbinden en zo een levend vlot van mieren te maken. Op dit vlot wordt – hoog en redelijk droog – de koningin en het nageslacht in wording gezet. Gewoon helder vanuit een rol, schijnbaar geen discussie. Als een zelfsturend team? Het mierenvlot drijft op de stroom mee de rivier af. Vooraf is niet duidelijk waarheen. Voor de mieren is de bestemming ook niet belangrijk. Het resultaat wel: uiteindelijk veilig en droog. Onderweg zijn er ontberingen, waaronder hongerige vissen die een hap uit het vlot nemen en hoge boeggolven, waardoor het vlot bijna uiteen valt. Uiteindelijk komt het vlot weer in rustiger water en ten slotte weer op vaste grond. Heel voorzichtig wordt de mierenkoningin met haar kroost weer op het droge geholpen om in een nieuwe omgeving verder vorm te geven aan het mierenleven. Het zijn onrustige tijden in het land van leren en ontwikkelen. Met een derde crisis in zeven jaar werken normale reflexen zoals kostenreductie voor organisaties niet meer. De crisis nu gaat verder dan ooit en dwingt organisaties met creativiteit te zoeken naar nieuwe manieren van overleven. Een vlot bouwen? Onze veilige bosgronden lijken net als bij de mieren te overstromen. Tegelijk met de crisis speelt de snelle opkomst van informatie- en communicatietechnologie. Informatie is overal en altijd en de groep aankomende  beroepsbeoefenaars kan er razendsnel mee omgaan. Hoezo in een klas zitten om te leren? De crisis doet een groot beroep op het adaptief vermogen van onze organisaties. De klantkant heeft met dezelfde crisis te maken en veroorzaakt hoge golven onderweg. Branchevreemde aanbieders proberen ondertussen happen uit onze business te nemen. De mieren overleven door zich te verbinden aan elkaar. Zo houden ze hun belangrijkste resources droog en veilig. Eenmaal aangekomen in rustiger water, gaan ze weer aan land en ontbindt het vlot zich. Hoe doen we dat in het landschap van leren en ontwikkelen? Welke (clubs van) mieren kunnen zich in het landschap van leren en ontwikkelen verbinden om de overstroming te doorstaan? Hier en daar zie je al kleine vlotjes ontstaan. De mieren maken met hun pootjes een verbinding. Hoe zien onze verbindingen eruit? En welke kernwaarden zetten we dan bovenop het vlot? Welke hongerige vissen liggen op de loer? Cocreatie, maatwerk, vertrouwd adviseren, organisatieontwikkeling. Hoe krijgen we leren en ontwikkelen van aanbod voor de klant naar een mechanisme wat ook voor onszelf werkt? Het BBC-filmpje over het mierenvlot is op YouTube terug te vinden als je zoekt op: ‘Ants create a live boat in Amazone jungle’ Rick de Rijk is voorzitter van de VETRON en directeur van Gooiconsult.  www.vetron.nl  en www.gooiconsult.nl Jolanda Botke is bestuursondersteuner bij VETRON en zelfstandig ondernemer. www.pelikaanadvies.nl  
Gratis
lees meer

Interview met André Wierdsma

Het is plezierig om weer eens terug te zijn op Nyenrode Business University. Het mooie landgoed met zijn kasteel, rozentuin en universiteitsgebouwen ademt een andere sfeer uit dan grote campussen elders in Nederland. Een ontspannen ogende André Wierdsma haalt me op. Hij is net terug van vier weken Caraïben. De daaropvolgende tweeënhalf uur brengen we door op de kleine, rommelige kamer van de hoogleraar ‘Organiseren en Co-creëren’. Hij is een docent in hart en nieren en vertelt met passie over zijn vak. André Wierdsma heeft een achtergrond in klinische en organisatiepsychologie. In de jaren zeventig maakte hij alles mee wat er in de psychologie voorhanden was: van counselling en groepstherapie tot bio-energetica. “Leiderschapsontwikkeling begint met het snappen van jezelf.” Dat is zijn stellige overtuiging. Weten hoe relaties in elkaar zitten en hoe de dynamiek werkt in organisaties, zijn noodzakelijk om robust leiderschap te tonen. Voor Wierdsma heeft dat alles te maken met een diep besef van humanistische waarden en langetermijndenken
1,95
lees meer

Breng leercultuur in praktijk!

In dit artikel staan we stil bij de manier waarop we hebben (samen)gewerkt, en vanuit welke uitgangspunten we welke (leer)opbrengsten hebben gerealiseerd. We nemen je in vogelvlucht mee door een aantal experimenten die we zijn aangegaan en geven praktische ideeën over de wijze waarop je in een organisatie aan de slag kunt gaan met het abstracte begrip ‘leercultuur’. We besluiten met een aantal spannende keuzemomenten die we tegenkwamen.
1,95
lees meer

Boeken: Co-creatie

De rol van corporate universities Corporate universities: aanjagers van de lerende organisatie. Martijn Rademakers. Kluwer, 2012. ISBN 978 90 130 9718 4 Welke rol heeft de corporate university bij het realiseren van strategische doelen van een organisatie? Dat is de centrale vraag in het boek ‘Corporate universities: Aanjagers van de lerende organisatie’ van Martijn Rademakers. De auteur houdt zich sinds de millenniumwisseling bezig met organisatiestrategie en corporate universities, en is medeoprichter en bestuurslid van de Nederlandse Stichting voor Corporate Universities (NSCU). In zijn boek komen inzichten uit theorie, onderzoek en praktijk samen, van hemzelf en andere professionals uit wetenschap en praktijk. Het boek kent een structuur van delen en hoofdstukken die in het eerste hoofdstuk uitgebreid wordt toegelicht. In het eerste deel worden de thema’s strategie, leren en de corporate university vanuit theorie en onderzoek met elkaar verbonden, onder andere aan de hand van de drie corporate universitytypen school, college en academy. Vervolgens komen negen Nederlandse corporate universities waaronder Achmea Academy en Corporate Learning Centre Rijkswaterstaat. In de cases delen mensen uit deze negen organisaties welke strategie ze hebben gekozen, hoe ze de corporate university vorm hebben gegeven en welke lessen er zijn geleerd. De cases hebben elk een eigen structuur en opzet. Dit doet recht aan de mogelijkheden en verschijningsvormen waar sprake van is in de praktijk en houdt het levendig. Het maakt de cases voor de lezer wel lastig vergelijkbaar en te duiden, terwijl er genoeg gemeenschappelijks te ontdekken valt. De auteur helpt daarbij door in het  slotdeel van het boek de cases te analyseren en samen te vatten aan de hand van ‘issues en spanningsvelden’ voor corporate universities. In het slotdeel is daarnaast aandacht voor relevante en actuele ontwikkelingen op het gebied van leren in organisaties, zoals integratie van leren en werken en talentmanagement. Het boek bevat nuttige inzichten en handvatten voor organisaties die de koers van hun corporate university willen evalueren én organisaties die beginnen met corporate learning. HRD-professionals zullen genoeg van hun gading vinden in de vorm van theoretische aanknopingspunten, praktijkervaringen en ideeën van vakgenoten. Ik schat in dat het management van organisaties er eveneens goed mee uit de voeten kan. Het boek blijft zoveel mogelijk weg van abstracte onderwijskundige begrippen en hiermee wordt het advies dat uit de praktijkcases naar voren komt in de praktijk gebracht: spreek de taal van het management! Tegelijkertijd gaat het wel ‘echt’ over het leren van en binnen organisaties. Het boek biedt hiermee voor alle betrokkenen geschikte taal op basis waarvan het gesprek over strategie en leren binnen de organisatie gevoerd kan worden. Marianne Heijndijk – hoofd onderwijskundigen   De toekomst van de B.V. Nederland Gedeeld Leiderschap: Veerkracht door nieuwe vormen van samenwerken, organiseren, leren en leiderschap. Jelle Dijkstra & Paul-Peter Feld. Van Gorcum, 2011. ISBN 978 94 901 1802 0 In ‘Gedeeld Leiderschap’ nemen de auteurs een kijkje in de toekomst van de B.V. Nederland en reiken zij ideeën aan een nieuwe  inrichting van deze organisatie. Allerlei cijfers, voorbeelden en onderzoeken worden aangedragen om aan te tonen dat er veranderingen aankomen die niet te stoppen zijn. In veel traditionele organisaties lijkt de hiërarchische structuur niet weg te denken. Toch denken Dijkstra en Feld dat die opzet haar langste tijd heeft gehad. Een voorbeeld is de strategie die toegepast wordt in multiplayer games; voor een uitdaging staande kiest de groep de beste leider voor de uitdaging. In de toekomst kan er een vertaalslag gemaakt worden naar de werksituatie. Ook kunnen er verbanden ontstaan over de organisatiegrenzen heen. Het boek doet een openingszet in de discussie daaromtrent. “Je moet kunnen delen om te kunnen vermenigvuldigen”, is een uitspraak van Kevin Kelly die veelzeggend is. De auteurs geven dit al gestalte door twee verschillende exemplaren met gelijke inhoud aan te bieden. Het delen kan beginnen!‘Gedeeld Leiderschap’ is uitgeroepen tot Managementboek van 2012. Eric Smallenburg – counsellor   Een praktisch boek over organisatieontwikkeling in de praktijk Organisatieontwikkeling met Theory U: Hoe komen we de bocht door? Werkvormen en cases. Esther de Haan & Eva Beerends. Boom/ Nelissen, 2012. ISBN 978 90 244 0085 0 De Haan en Beerends zien in Theory U een model waarin alles wat zij ooit in opleiding, werk en leven hebben geleerd, samenkomt. Zij noemen het in het voorwoord: “Het meest doorontwikkelde model voor fundamentele verandering. Een model dat diverse lagen van de mens raakt: mentaal, psychologisch, sociaal, spiritueel.”Met hun boek willen zij inspiratie bieden om op een andere manier te kijken en te denken: op een andere manier op zoek te gaan naar antwoorden. En ook om samen op zoek te gaan en gebruik te maken van ‘the wisdom of the crowd’.  Op die manier wordt het mogelijk om fundamenteel andere antwoorden te vinden op de vraagstukken waarmee wij in onze tijd worden geconfronteerd.Het boek is vooral ook een werkboek, dat op de eerste plaats bedoeld is voor organisatiecoaches, consultants en trainers, die dagelijks te maken hebben veranderingstrajecten. Maar ook managers en  leidinggevenden kunnen er heel veel inspiratie uithalen. De auteurs hebben een fijn praktijkboek geschreven, dat veel toevoegt aan de al bestaande literatuur. Marius Schalkwijk – trainingsacteur   Van strategie tot uitvoering De competentiemanager. Koen Dewettinck, Luc Sells, Geert van Hootegem & Kurt Verweire. Lannoo Campus, 2012. ISBN 978 94 014 0090 9 De onderwerpen die aan bod komen, zijn top-down beschreven van strategie naar uitvoering. Hoewel door academici geschreven is, is het boek over het algemeen vrij praktisch ingestoken en is het niet moeilijk om een goede voorstelling te maken hoe het één en ander in de eigen organisatie zou werken. De vragen en oefeningen die tussendoor in de hoofdstukken staan, bevorderen dit nog eens. Ondanks dat het boek een bescheiden omvang heeft, zijn er veel HR-gelieerde onderwerpen in samengebracht, die met een nieuwe insteek goed uitgelegd worden. En passant wordt ook verwezen naar de belangrijkste studies op het vakgebied. De schrijvers stellen niet dat je competentiemanagement exclusief moet invoeren, maar geven in ieder hoofdstuk weer hoe competentiemanagement en haar tools, naast bestaande modellen, hun intrede kunnen doen in de organisatie. Voorts geven de auteurs goed aan welke  afwegingen een organisatie moet maken, voordat ze besluit competentiemanagement te gaan gebruiken. Een echte aanrader voor zowel de novice als de meer ervaren competentiemanager. Marjon Huizing – consultant   Zet je concurrentie buitenspel Groeimodellen: Creëer nieuwe business. Yousri Mandour, Kris Brees & Roy Wenting. Van Duuren Management, 2012. ISBN 978 90 896 5125 9 Sommige ondernemingen willen groeien omdat ze graag de uitdaging aangaan: andere moeten groeien uit pure noodzaak. Maar hoe bereik je nog groei in een verzadigde markt, tijdens een economische recessie? De auteurs van ‘Groeimodellen’ laten zien dat de winnaars van de 21e eeuw niet meer kunnen volstaan met het vervolgen van het pad van groei door het bestaande assortiment wat op te rekken of de onlineactiviteiten te ontplooien. Gedreven door veranderde marktomstandigheden, en gebaseerd op een scherp inzicht van de nieuwe klantenbehoefte, weten zij de concurrentie buitenspel te zetten door de bestaande spelregels van de sector vaak brutaal omver te kegelen.Dit boek geeft antwoord op de cruciale vraag: hoe maak ik deze creatieve sprong naar noodzakelijke vernieuwing? Dit boek met twaalf inspirerende groeimodellen. Want laat zien dat de weg naar groei begint met ambitie. Weet je dit te combineren met een goede klantvisie, een gezonde dosis lef en een excellente uitvoering, dan ligt de gewenste groei in de stilgevallen markt opeens weer voor het grijpen. Wim Annerel – trainer
Gratis
lees meer

App: Recensie Storify

Recensie Storify Bijgewerkt: 11-05-2012 Versie: 1.031 Grootte: 6,4 MB Taal: Engels Ontwikkelaar: Storify Inc. Prijs: gratis Verkrijgbaar online of via de appstore voor Iphone of Ipad Met ‘Storify’ vertel je een verhaal. ‘Storify’ fungeert als een soort laag bovenop de verschillende social media. Gebruikers kunnen hun eigen verhaal samenstellen door relevante bijdragen van verschillende internetbronnen te combineren met eigen tekst. Sinds de eerste release in april 2011 is het een populaire en veelgebruikte toepassing op het internet. Het beste bewijs hiervoor is mogelijk wel dat je ‘Storify’ al tegenkomt als werkwoord (5 Ways to Storify the Summer Olympics). In de Top 100 ‘Tools for learning’ staat ‘Storify’ op nummer 69 nieuw in de ranglijst (c4lpt.co.uk). Met ‘Storify’ zoek je eenvoudig door tools als Twitter, Facebook, YouTube, Flickr en Instagram, en op het web naar materiaal dat het best past bij je verhaal dat je wilt vertellen. Je kunt status updates, tweets, foto’s en video’s in eigen volgorde plaatsen. Door er zelf titels, inleidingen of commentaren bij te plaatsen, bouwt het verhaal op. Het verhaal blijft actueel door de laatste ontwikkelingen van het social web toe te voegen. ‘Storify’ wordt door veel journalisten en bloggers gebruikt. Maar wat kunnen wij er in ons vakgebied mee? Je kunt je voorstellen dat medewerkers via dit middel een multimediaal portfolio over hun functioneren samenstellen of tijdens een training een logboek aanleggen. Door het combineren van losse berichten ontstaat een helder en eenvoudig te delen verslag. De kracht van ‘Storify’ is vooral dat je verhaallijnen kunt destilleren uit de enorme vloed aan real-time informatie. De app kan bijvoorbeeld ingezet worden bij een klantgerichtheids- of cultuurtraject. Een groep medewerkers vertelt de corporate story digitaal op basis van wat klanten en de buitenwereld over hun organisatie zeggen (zie ook ‘Handboek Storytelling’, Tesselaar & Scheringa, 2008). Door dit te vergelijken met hun persoonlijke verhaal kan een waardevolle reflectie ontstaan. Met als concreet resultaat een helder vormgegeven digitaal verhaal dat gemakkelijk actueel te houden is. Wij waarderen Storify met een 8. Het gebruiksgemak is groot en wij zien veel potentieel in de toepassing van de digitale storytelling. Of we ooit ‘storifyen’ zoals  googelen’ gaan tegenkomen in de Van Dale, moeten we nog even afwachten. Eelco Maatman – adviseur & Jessica Santee – adviseur
Gratis
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »