logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|63|64|65|...|537

    Lef (volledige uitgave, 28 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEF' (MAART 2012) Innovatieve bubbels, met lef vernieuwen, Naomi den Besten & Eefje Teeuwisse Afspreken en aanspreken? Daan Buijs & Jayne Slot Lef als sleutel voor leren, Saskia Tjepkema Enkelvoud, Karin Brugman Lef voor professionals, Tica Peeman WETENSCHAP Hoeveel lef is ons lief? Lidewey van der Sluis Een organisatie van helden, Alexander van den Berg Je kleren wassen in een rivier? Lysbeth van Silfhout Promotie: Stress verhindert leren? John Taverniers Promotie: Geef kennisprocessen in onderwijs ruim baan, John Taverniers PRAXIS Interview met Paul Verburgt: Minimal Management: niet voor mietjes, Inge Schats NLQF zorgt voor transparantie in opleidingenmarkt, Rick van de Weg Het is héél leuk als het niet meer eng is: Werken met de successpiraal: van eng naar ‘ik kan het!’ Karin de Galan The rules of the game, Petra Peeters Niet durven, toch doen! Lennert B.hmer & Marieke Koopman De waarde van verschillen, Erik Boers & Marjo Korrel Ban de hufter! Ad.lka Vendl VARIA Lef en liefde, Jolanda Botke & Rick de Rijk Leren is heerlijk, Ria van ’t Klooster & Rick van de Weg Interview met Tony Bingham, Ger Driessen We moeten weer lef krijgen, Marcel van Bronswijk Omdat je werk altijd voor gaat, Sjors van der Heide Talent in ontwikkeling, Myrthe Scheenjes Congresverslag, Sociale vluchtroutes, Marieke Cornelissen Nieuws, Guido van de Wiel App & Boeken INLEIDING U heeft weer een prachtig nummer in handen! Met gepaste trots durf ik te stellen dat deze uitgave veel moois en vernieuwends te bieden heeft. In dit nummer staat het thema ‘lef’ centraal, waarbij lef vooral verwijst naar moed en het betreden van niet eerder begane paden. Het is mede daardoor een uitgave over innovatief durven zijn, ook wanneer het spannend wordt of het nodig is om tegen de stroom in te zwemmen, en de moed te hebben om te zeggen waar het op staat. Dat een thema als ‘lef’ zijn aantrekkingskracht heeft, laat zich zien in de aansprekende en vaak intrigerende bijdragen die dit nummer rijk is. Zo vindt u van de hand van Rick van de Weg en Ria van ’t Klooster een boeiend interview met onze bevlogen minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit vraaggesprek geeft Marja van Bijsterveldt verhelderend uitleg over de wijze waarop zij de gewenste brug wil slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven, waarmee een Leven Lang Leren naar een hoger plan getild kan worden. Tica Peeman legt in een pakkend thema artikel helder uit hoe u voor vernieuwing en bewustwording kunt zorgen als u werkt aan organisatieontwikkeling, namelijk door proactief aan de slag te gaan met situaties die u zelf wilt veranderen. Zij hanteert hiervoor een even praktisch als aantrekkelijk model, waarvan de zogenoemde LEFcirkel (de cirkel van persoonlijk leiderschap) onderdeel is. De ontwikkeling van lef loont! Om uit te durven spreken wat er werkelijk speelt en het ‘probleem achter het probleem’ te achterhalen, is moed en oprechtheid nodig. Ad.lka Vendl beschrijft in een prikkelend artikel in de rubriek Praxis een probleemcasus die onbetwist actueel is, maar vaak impliciet blijft. Hoe je van mensen helden maakt, kunt u lezen in onze wetenschapsrubriek. Op prachtige wijze weet Alexander van de Berg een verbinding te leggen tussen diverse wetenschappelijke, filosofische en praktische aspecten van moed. In elke lerende organisatie komt onherroepelijk het moment dat mensen uit hun comfortzone moeten stappen. En dan begint het echte leren pas. Leven en handelen vanuit je waarden en idealen. Authentiek zijn en trouw blijven aan waar jij voor wilt gaan en tegelijkertijd de bergen, beren, dalen en diepste angsten er gewoon durven laten zijn. Voluit leven vanuit je hart, je passie en dit vervolgens verstandig en concreet benaderen. Hart en brein in verbinding. Dat is wat lef voor mij betekent. En hoe is dat voor u?  Audrey de Jong Hoofdredacteur hoofdredacteur@tvoo.nl

    5,95
    lees meer

    Adviseur: Niet durven, toch doen!

    Ontwikkelingsbureau Spirit Group en advies- en ingenieursbureau Oranjewoud hebben gedurende een jarenlange samenwerking het talentontwikkelingstraject Jonge Helden vormgegeven. Daarin gaan inhoudelijke innovatie en persoonlijke ontwikkeling van jonge medewerkers gelijk op.
    1,95
    lees meer

    Trends: NLQF zorgt voor transparantie in opleidingenmarkt

    Stel, u heeft een medewerker die voor haar nieuwe functie moet leren om projecten beter aan te sturen. Aan opleidingen en trainingen geen gebrek: een studie Strategisch Programma Manager, Projectmanagement PMI USA, de Basisopleiding Projectmanagement of toch een Opleiding Projectmatig Werken op mbo-niveau? Maar wat kan ze nu straks echt? Wat levert de investering op? Lastig kiezen omdat de opleidingen moeilijk vergelijkbaar zijn. Maar straks niet meer… het NLQF komt eraan.
    1,95
    lees meer

    Trainer: Ban de hufter!

    Bent u ermee bekend dat het uw bedrijf bijna 120.000 per jaar kan kosten wanneer collega’s zich ten opzichte van elkaar misdragen? Ongewenst gedrag is nooit de schuld van een persoon (of een groep) alleen. Het hele systeem, dus ook de leidinggevenden én het managementteam, draagt ertoe bij dat iemand zich onwenselijk kan blijven gedragen. Ongewenst gedrag is helemaal geen uitzondering in organisaties. Het is aan de orde van de dag. Daarom is het interessant om te weten hoe je er korte metten mee kunt maken
    1,95
    lees meer

    Topic: We moeten weer lef krijgen!

    Angst voor de toekomst houdt Nederland in zijn greep en infecteert als een besmettelijke ziekte hele organisaties. Dat is de echte crisis waar Nederland mee te maken heeft. Willen we die verlammende, zelfondermijnende angst ombuigen in kansgrijpend gedrag en groei, dan zullen organisaties weer moeten gaan geloven in hun eigen kracht en het lef moeten tonen om nieuwe wegen in te slaan. Met een rigoureus verjongingsproces van het management valt lef, energie, ambitie en geloof in eigen kunnen weer terug te brengen. Willen we groeien, dan komt het aan op het loslaten van de controle en écht inspirerend leiderschap.
    1,95
    lees meer

    Het invoeren van e-learning

    Jarenlang was e-learning de eeuwige belofte in het peloton van leer- en werkvormen. Nu technische mogelijkheden als snel internet, gebruikersvriendelijke ontwikkeltools en bijna onbeperkte geheugenruimte beschikbaar zijn, breekt e-learning1 echt door. Met die doorbraak treedt tegelijkertijd een begripsverandering plaats. Waar e-learning in z’n eeuwige-belofte-vorm de panacee voor alle opleidingsvragen was, zien we e-learning nu als een waardevolle uitbreiding van de HRD-gereedschapskist. Leerinterventies krijgen in het Nieuwe Leren het karakter van ‘blended learning’. Daarmee bedoel ik een creatieve en aansprekende mix van leervormen, waaronder in ieder geval e-learning.
    1,95
    lees meer

    Interview met Tony Bingham, President en CEO van de ASTD

    De American Society for Training and Development (ASTD) is de grootste beroepsvereniging voor HRD-professionals ter wereld. De leden zijn verspreid over meer dan honderd landen. In de Verenigde Staten zijn zij georganiseerd in 130 lokale chapters en buiten de VS in de internationale partnerorganisaties zoals de NVO2. Sinds 2004 is Tony Bingham de President en CEO van de ASTD. Hoog tijd om eens nader kennis te maken, actualiteiten op het vakgebied te bespreken en te horen hoe hij de relatie ziet tussen HRD en lef. Tijdens de voorbereiding bleek dat Tony Bingham als ‘bescheiden leider’ liever niet over zijn persoonlijke carrière wilde praten maar wilde focussen op de HRD-professional en hoe die een bijdrage kan leveren aan de organisatie of de klant. De president en CEO als verpersoonlijking van een vereniging die haar leden als professionals centraal stelt: een mooi begin!
    1,95
    lees meer

    Column: Talent in ontwikkeling

    Als zesjarig meisje kleurde ik met links. Door een ongelukje op de fiets met een gipsarm tot gevolg, moest ik leren om met rechts te schrijven. Na veel oefenen lukte het mij om – hoe onnatuurlijk het ook voelde – met rechts een leesbaar handschrift te ontwikkelen. Vandaag de dag schrijf ik nog steeds met rechts, maar kleur ik met links. Talent en inzet gaan voor mij dus letterlijk hand in hand. Gekscherend houd ik het talent in mijn linkerhand, en de inzet in mijn rechterhand. Inmiddels 21 jaar later ben ik werkzaam bij ABN AMRO, als relatiemanager in het segment Handelsfinanciering. Sinds kort mag ik mij het Jong Vrouwelijk Talent 2011 noemen. Een titel die ik met veel trots en plezier draag, en die tevens voor heeft gezorgd dat ik mij gedurende een jaar mag verbinden aan dit tijdschrift. Onder de werktitel ‘Talent in Ontwikkeling’ zal ik u op de hoogte houden van mijn dagelijkse ontwikkelingen, bezigheden en nieuwe inzichten. Bungeejumpen, zwemmen met een witte haai, het eten van een sprinkhaan… Ik geef direct toe dat ik daar het lef niet voor heb. Ik blijf liever met beide benen op de grond, ver weg van wilde dieren en andere ‘enge’ praktijken. Lef zoek en vind ik in iets heel anders. Voor mij is lef mijn eigen weg kiezen, durven af te wijken van verwachtingspatronen, en het (blijven) volgen van mijn hart. Voor bungeejumpen hoef je maar een paar minuten lef te tonen. Trouw blijven aan jouw eigen normen en waarden; daar is vaak veel meer moed voor nodig. Mensen die hun dromen najagen, die de drive en het lef hebben om te doen wat ze willen, dat zijn voor mij echte helden. Er is namelijk altijd wel een reden om iets niet te doen. Juist die mensen die ondanks alle belemmeringen, het toch aandurven om voor hun geluk te kiezen en hun droom te gaan beleven, geven mij de kracht om hetzelfde te doen. Tal van voorbeelden zijn er te noemen: de huidige, veilige baan verruilen voor het ondernemerschap, of emigreren naar dat ‘droomhuis-met-bed-en-breakfast’ in Toscane of op Bali. Talloze televisieprogramma’s besteden er wekelijks aandacht aan. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik realiseer mij ook dat het niet voor iedereen mogelijk is om hun droom tot werkelijkheid te maken, simpelweg omdat hier vaak veel randvoorwaarden aan verbonden zijn. Geluk hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Het bakje cruesli met kwark en stukjes  kiwi, op de vrije zaterdagochtend is ook een hoogtepunt van geluk in mijn week. Lef draagt bij aan succes. Ik ben van mening dat ik het meest succesvol zal zijn als ik dichtbij mezelf blijf, en mij niet ‘moet’ spiegelen aan de standaard. Juist niet zelfs, uiteindelijk is  diversiteit binnen een organisatie heel belangrijk. Ook hier is moed voor nodig, want een eigen zin en stijl betekent soms ook dat het ‘onbekende’ voor anderen ‘ongemakkelijk’ kan zijn. Dat het geloof in mijn eigen kracht en dromen niet onopgemerkt is gebleven, bleek woensdag 23 november 2011 tijdens The Women’s Conference Europe in de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Een grote happening waar 750 vrouwen actief in de politiek, het bedrijfsleven en non-profitorganisaties aanwezig waren, en waar onder meer ook de verkiezing van de Vrouwelijke Topmanager van het Jaar plaatsvond. Tijdens dit  event heb ik namelijk de KriDaTie Jong Talent trofee in ontvangst mogen nemen. Dit is een aanmoedigingsprijs voor jonge ambitieuze vrouwen met een maximale leeftijd van dertig jaar. De naam van de trofee KriDaTie komt uit het Sanskriet en betekent ‘beweging’ in de breedste zin van het woord: de nooit eindigende beweging van de zon, de zee en de mens. Het moge duidelijk zijn: het is dat ik niet zo groot ben, anders had ik de avond van de verkiezing een gat in het plafond van de Passenger Terminal gekopt! Ik heb de prijs gekregen voor ‘wie ik ben en wat ik kan worden’. Een bevestiging dat ik op de goede weg ben. Grappig, in de zin dat ik in de eerste maanden bij ABN AMRO juist veel heb nagedacht over mijn rol en uitstraling binnen het kantoor. Ik wist niet zo goed of het wel ‘goed’ was wat ik deed, wat ik als persoon wil uitstralen, en hoe ik met andere mensen wil samenwerken. Nu blijkt dat juist mijn oorspronkelijkheid die mij maakt tot wie ik ben, in mij gewaardeerd wordt. Deze prijs geeft mij dan ook nog meer lef om verder te experimenten met mijn eigen ontwikkeling. De vele challenges die ik in mijn carrière nog zal tegenkomen, ga ik vol vertrouwen tegemoet. Mijn ontwikkeling staat niet stil, en ik heb zeker nog ‘scherpe randjes’ om bij te schaven. De basis is gelegd voor verdere ontwikkeling, en dat is een mooi vertrekpunt voor de  toekomst. Als ik vanuit mijn eigen kracht werk, zal ik schitteren. Lef is dus vooral jezelf durven zijn, los van vermeende verwachtingen en vooroordelen. Myrthe Scheenjes (1985) werkt sinds maart 2009 bij ABN AMRO Bank N.V. en is de winnares van de KriDaTie Jong Talent trofee 2011. Deze trofee is onderdeel van het event The Women’s Conference Europe  www.womensconference.nl
    Gratis
    lees meer

    Promotie: Learning reduces stress? Stress inhibits learning? It depends.

    Stress verhindert leren?  Learning reduces stress? Stress inhibits learning? It depends. Promotie de heer John Taverniers. 2 december 2011. Open Universiteit, Heerlen. Leervermogen en gedegen geheugencapaciteit zijn bij uitstek belangrijk in zogenaamde high reliability professions – gekenmerkt door extreme taakvereisten en potentieel fatale gevolgen bij fouten. Bij dergelijke risicovolle beroepen is adequaat cognitief functioneren onder intense stress een absoluut vereiste. Van medisch urgentiepersoneel, piloten, politiebeambten en militairen kan redelijkerwijs verwacht worden dat ze geconfronteerd kunnen worden met levensbedreigende situaties die complexe denkprocessen vereisen om goed te presteren. Onderzoek onder realistische stressomstandigheden is echter zeldzaam en real-life cognitieve betrouwbaarheidsanalyses zijn dan ook innovatief, vooral wanneer ze gepaard gaan met stress biomarkers (cf. cortisol stresshormoon). Dit verslag rapporteert over drie recent uitgevoerde studies. Een eerste studie onderzocht stresseffecten tijdens een reality-based workshop voor handvuurwapens. Tijdens de workshop liepen ervaren politieagenten en militairen het risico aangevallen te worden door dynamische opponenten, gewapend met speciaal daartoe ontworpen marker ammunition. Het risico om getroffen te worden bleek te leiden tot geanticipeerde stress en, achteraf, tot meer subjectief ervaren stress en een verhoogde cortisolreactiviteit. Zoals verwacht nam de werkgeheugencapaciteit sterk af. Ondanks de verminderde feitelijke geheugencapaciteit, rapporteerden de deelnemers echter meer te leren uit de stressvolle activiteit – een schijnbaar paradoxaal effect ten gevolge van de appreciatie van realistische trainingstoepassingen. Een doorgedreven cognitieve betrouwbaarheidsanalyse testte vervolgens een bijzonder intensieve activiteit gedurende een Special Forces selectieprocedure. De studie onderzocht subjectieve stressbeleving, cortisolreactiviteit en effecten daarvan op kortetermijngeheugen, werkgeheugen en declaratief geheugen. De specifiek ontworpen selectieactiviteit bleek uiterst effectief en leidde tot een sterke afname van complexe cognitieve prestaties. Vervolgens bleek uit een doorgedreven statistische analyse dat de cortisolconcentraties zelf, eerder dan subjectieve stress of de directe stressbehandeling, leren en geheugen beïnvloeden. Dergelijke microprocessen zijn van praktisch belang en corresponderen met recente ontwikkelingen uit de neuro-ergonomie. Vervolgonderzoek testte het effect van extreme opwinding, veroorzaakt door een eerste parachutesprong, op het aanleren van een opgelegde route; een belangrijke vaardigheid in diverse high-reliability professions. De taak focuste op het leervermogen en op het effect van taakcomplexiteit. Onmiddellijk na de parachutesprong werden significante verschillen in subjectieve stressbeleving en cortisolconcentraties gemeten. Daarenboven, terwijl het algemene leervermogen onder stress afnam, bleek uit analyses dat de leercapaciteit bij aanvang van de taak nagenoeg onaangetast bleef, maar sterk verminderde naarmate de taak complexer werd. Praktische implicaties Naast de invulling van een academische leemte, heeft het huidige onderzoek ook praktische relevantie voor diverse organisaties uit het domein van de high-reliability professions. Allereerst kunnen de resultaten van nut zijn voor selectietoepassingen gericht op de vroege identificatie van sollicitanten met verhoogd risico tot cognitieve achteruitgang of die de benodigde copingcapaciteiten missen. Vervolgens kunnen organisaties voordelen halen uit stressmanagement trainingen die de negatieve gevolgen van intense stress ‘aftoppen’ en/of ombuigen tot verbeterde cognitie. Met oog op verbetering van prestaties onder druk, kunnen trainingsapplicaties focussen op stressgewenning door een gefaseerde en progressieve introductie van relevante stressoren. Ten slotte, gezien de sterke toename van digitale informatieoverdracht en de aangetoonde afname van informatieverwerking onder stress, is er een opportuniteit voor het ergonomische ontwerp van communicatiesystemen (cf. de verbeterde differentiatie tussen essentiële en secundaire informatie). Vanzelfsprekend is gericht vervolgonderzoek nodig om de bovenstaande suggesties helemaal scherp te stellen.    Geef kennisprocessen in onderwijs ruim baan Zet drive van onderzoekende leraar centraal en breek sociale muren weg Kennisprocessen in School-Universiteit1 Onderzoeksnetwerken. Promotie de heer Frank Cornelissen. 29 november 2011. Technische Universiteit Eindhoven. Dit proefschrift richtte zich op de samenwerking tussen scholen en universiteiten in het ontwikkelen, delen en gebruiken van onderzoekskennis in de context van masteropleidingen. Masteropleidingen voor reeds werkzame leraren zijn een veelbelovende, nieuwe manier om onderzoeksnetwerken te ontwikkelen die scholen en universiteiten verbinden en onderwijsvernieuwing kunnen stimuleren. In deze onderzoeksnetwerken kan waardevolle kennis uit praktijkgericht onderzoek van masterstudenten (werkzame leraren) worden ontwikkeld, gedeeld en gebruikt binnen zowel scholen als universiteiten. Frank Cornelissen deed onderzoek naar deze kennisprocessen binnen masteropleidingen in Nederland en de Verenigde Staten. Het ontstaan en de duurzaamheid van de kennisprocessen bleek vooral te worden beïnvloed door de individuele drive van masterstudenten en de sociale verbondenheid binnen het netwerk. Start bij de individuele drive om bruikbare kennis voor de praktijk te ontwikkelen Masterstudenten blijken in hun onderzoek vooral gericht op de bruikbaarheid van de inhoudelijke kennis ten aanzien van hun onderzoeksonderwerp. Hun voornaamste doel is om kennis te ontwikkelen, delen en gebruiken om hun eigen schoolpraktijk en die van hun collega’s te verbeteren. Dit doel blijkt een cruciale drijfveer te zijn van duurzame, interactieve kennisprocessen in het school/universiteitsnetwerk.  Breek de sociale muren weg Leraren en lerarenopleiders die de ontwikkelde kennis willen delen en gebruiken lopen vaak tegen de sociale muren in hun school of universiteit op. Voor het succes van kennisprocessen is het dus belangrijk om de verschillende sociale muren weg te breken: Tussen collega’s in de school Scholen met goed verbonden netwerken, waarin ideeën, kennis en middelen worden uitgewisseld met een groot aantal collega’s in het gehele netwerk, blijken te voorzien in contexten die kennisprocessen bevorderen. De schoolstructuren en activiteiten moeten expliciet deze verbondenheid onder collega’s bevorderen door de gelegenheid te bieden zowel met collega’s binnen de eigen groep als buiten de eigen groep (bijvoorbeeld jaargroep/vakgroep) te communiceren, samen te werken en kennis/ideeën uit te wisselen. Tussen collega’s in school en de lerarenopleiding Kennisprocessen blijken te profiteren van masterstudenten, onderzoeksbegeleiders en schoolcollega’s die in staat zijn om ‘dichterbij’ elkaars omgeving te werken. Wanneer de lerarenopleiding volledig is ingebed in de schoolomgeving van hun masterstudenten blijkt het eenvoudiger voor onderzoeksbegeleiders om actief te blijven participeren in het netwerk van deze school. Zo kunnen onderzoeksbegeleiders ook na afloop van het afstuderen hun masterstudenten blijven ondersteunen in het gezamenlijk verder ontwikkelen, delen en gebruiken van hun kennis. Tussen masterstudent en onderzoeksbegeleider De student-begeleiderrelatie blijkt een sleutelfactor in het ontstaan van duurzame kennisprocessen. De student-begeleiderrelaties die overwegend collegiaal/gelijkwaardig zijn, worden gekenmerkt door wederzijds vertrouwen en actieve betrokkenheid. In deze relaties worden kennisprocessen in het netwerk zowel voor als na het afstuderen van studenten bevorderd. In deze situatie vindt waardevolle kennis uit het onderzoek daadwerkelijk zijn weg naar de onderwijspraktijk waarvoor het bedoeld is. De student-begeleiderrelaties die gericht zijn op het afronden van onderzoek om te kunnen afstuderen, blijken meer formeel/sturend met minder wederzijds vertrouwen en betrokkenheid. In deze relaties hebben kennisprocessen in het netwerk de neiging om stil te vallen nadat de masterstudenten zijn afgestudeerd. In dat geval belandt het onderzoek dus samen met het diploma in de bureaula.  1 Onder universiteiten worden in dit onderzoek ook de Nederlandse hogescholen verstaan, die internationaal als ‘universities of applied sciences’ worden aangeduid.  
    Gratis
    lees meer

    Promotie: Kennisprocessen in School-Universiteit1 Onderzoeksnetwerken.

    Dit proefschrift richtte zich op de samenwerking tussen scholen en universiteiten in het ontwikkelen, delen en gebruiken van onderzoekskennis in de context van masteropleidingen. Masteropleidingen voor reeds werkzame leraren zijn een veelbelovende, nieuwe manier om onderzoeksnetwerken te ontwikkelen die scholen en universiteiten verbinden en onderwijsvernieuwing kunnen stimuleren. In deze onderzoeksnetwerken kan waardevolle kennis uit praktijkgericht onderzoek van masterstudenten (werkzame leraren) worden ontwikkeld, gedeeld en gebruikt binnen zowel scholen als universiteiten.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »