logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|6|7|8|...|545

    Waarop richten luchtverkeersleiders hun aandacht?

    In de complexe wereld van de luchtverkeersleider is aandacht een belangrijk thema. Een luchtverkeersleider schakelt continu tussen situaties. Zijn focus ligt op de juiste verdeling van zijn aandacht over alle factoren die de verkeerssituatie in het luchtruim kunnen beïnvloeden. Situational awareness betekent dat je aandacht hebt voor alles wat je nodig hebt om je taak uit te voeren. De term is in de luchtvaart ontstaan. Maar wat houdt dit nu precies in voor een luchtverkeersleider? En hoe traint Luchtverkeersleiding Nederland de verkeersleiders op deze belangrijke competentie?
    1,95
    lees meer

    Leren: van onbewust naar bewust

    Hoe maken we leerprocessen en leerresultaten bewust of onbewust? Is dat altijd wel zo’n goed idee? Dit artikel beschrijft verschillende kwesties rondom onbewuste leerprocessen en uitkomsten.
    1,95
    lees meer

    Kijken doe je met je brein

    Door de receptie worden we direct doorverwezen naar de kelder. In een klein kantoortje, gelukkig wel met een raam, ontmoeten we professor Stefan van der Stigchel. Zijn vakgebied is aandacht en dan specifiek visuele aandacht. “Daarom zijn we zo blij met de kelder,” zegt hij enthousiast, “hier doen we al het onderzoek. Het start met de visuele waarneming, maar en passant kunnen we ons fundamentele onderzoek ook gebruiken voor hr-vraagstukken.” Tijdens ons gesprek geeft Stefan hiervan vele voorbeelden.
    1,95
    lees meer

    Impact met nieuwe businessmodellen

    De rol van l&d in organisaties is doorgaans glashelder: aanbieder en speler op het gebied van formeel leren. Dit is l&d in optima forma in de learning zone. Alleen stopt het leren in organisaties hier niet. Mensen leren ook informeel door te werken en dit biedt kansen om de dienstverlening uit te breiden naar de performance zone. In dit artikel komt eerst aan bod hoe l&d presteert in de learning en de performance zone. Om af te sluiten met vier l&d-businessmodellen, waarmee het mogelijk is de huidige prestaties van de l&d-afdeling in een businessmodel af te zetten tegen de gewenste prestaties in een ander businessmodel.
    1,95
    lees meer

    Zes bouwstenen voor betere inzetbaarheid van medewerkers

    Opvallende cijfers: slechts acht procent van alle medewerkers in het openbaar bestuur verandert jaarlijks vrijwillig van positie binnen de organisatie. Krap twee procent is vrijwillig extern mobiel. En dat terwijl technologische ontwikkelingen en digitalisering ervoor zorgen dat banen verdwijnen en dat werk in hoog tempo verandert. Om mee te bewegen met alle veranderingen moeten we allemaal blijven werken aan onze inzetbaarheid. Dat is de boodschap in ons boek Werken is Bewegen, deel 2.
    1,95
    lees meer

    Bang voor feedback

    Bedrijven en overheden waarin feedback vrij vloeit, hebben een dikke streep voor. Zij corrigeren snel fouten, grijpen kansen tot verbetering en kunnen makkelijker vooruitgaan en uitgroeien tot een excellente organisatie. Een geoliede feedbackcultuur zorgt ook voor minder verdoken conflicten, meer vertrouwen en een sterkere teamgeest. Feedback geven en krijgen is een kunst die je leert door de juiste triggers te herkennen.
    1,95
    lees meer

    “Mijn hoofd zit daar”

    Niets is voor eeuwig, zou je denken, maar het Taylorisme houdt het al wel meer dan een eeuw vol. Frederick Taylor schreef zijn befaamde boek The Principles of Scientific Management in 1911. Ik pak er even twee zinnen uit: “In the past the man has been first, in the future the system must be first” en deze briljante zin: “Elk denkbaar hersenwerk moet van de werkvloer worden verwijderd en worden samengebracht in planning en lay-outafdelingen”.
    Gratis
    lees meer

    Mag ik even jullie aandacht?

    Het lijkt tegenstrijdig. Aan de ene kant is de smartphone een van de grootste boosdoeners als het gaat om het verliezen van je aandacht. Aan de andere kant bieden apps en technologie juist ook mogelijkheden om je te laten ontspannen of om je aandacht weer terug te vinden. We vroegen onze hrd-collega’s of ze wel eens een app gebruiken om hun focus vast te houden of om te mediteren of te ontspannen van het werk.
    1,95
    lees meer

    Leren in de ‘flow of work life’

    Ja, het nieuwe buzzwoord in de wereld van leren en ontwikkelen is daar: leren in de flow of work. David Kelly van de eLearning Guild onthulde eerder dit jaar zijn definitie voor de term buzzwoord. “Een buzzwoord,” zo zegt David, “is een woord waarvan de verspreiding vele malen sneller verloopt dan het begrip.” Briljant. Laten we daarom leren in de ‘flow of work’ als buzzwoord eens een beetje fileren. Als trendcatcher wed ik dat dit woord begin 2020 met stip binnenkomt in de resultaten van Don Taylor’s Global Sentiment Survey, zeg maar de ultieme jaarlijkse l&d-buzzwoordenhitlijst.
    Gratis
    lees meer

    Wat nou, werkenergie?

    Het zuiden van Wit-Rusland staat bekend om zijn uitstervende dorpen. Mensen gaan er weg of dood. In januari 2019 was ik er drie dagen, samen met mijn man. Zijn bedrijf – en met name zijn collega Harry – ondersteunt er een school voor gehandicapte kinderen, met kennis (van Harry) en snoezelmaterialen. De school Nas Dom (‘Ons Thuis’) staat in Yelsk, een afgelegen provinciestadje in de grensstreek. Er leven in dit gebied veel mensen met een lichamelijke en verstandelijke beperking. Op 26 april 1986 ontplofte in buurland Oekraïne een kernreactor. De radioactiviteit die daarbij vrijkwam, hield zich niet aan landsgrenzen. Een zuidwestenwind zaaide dood en verderf in Yelsk en omstreken. De gevolgen van de Tsjernobylramp zijn hier nog altijd zichtbaar.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper