logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|70|71|72|...|546

    Column: Delen

    Delen Drie vrienden zijn weer toe aan hun jaarlijkse weekendje weg. Sinds hun studententijd hebben ze dit trouw volgehouden. Niemand wist precies waarom, maar niet meegaan was geen optie. Dit jaar is de bestemming Terschelling. De vrijdagavond staat traditiegetrouw in het teken van bijpraten. Op zaterdag bepalen ze alle drie een deel van het programma. Joris wil op zaterdagochtend naar de haven, om zijn vrienden te laten zien wat zijn nieuwe passie is: kitesurfen. Het aanleren van deze hobby aan zijn vrienden leek onmogelijk. Stiekem wist Joris dat wel. Hij wilde vooral laten zien hoe goed hij was. Aan Laurent de taak om de middag te vullen. Een te luxe lunch in het havendorp en een whiskyproeverij in Midsland was zijn keuze. Hij zou het dit keer zelf betalen. Hij verdiende immers meer dan genoeg en ja… dit deed je voor je vrienden. Joris en Ilniz vroegen zich wel af hoe ze dit ooit konden evenaren. Het diner en de avond was het domein van Ilniz. Hij had zijn vrienden vooraf een berichtje gestuurd met de vraag of ze voor zaterdagavond alleen voor zichzelf eten wilde meenemen. Voor één persoon dus, geen grap ,) had hij erachteraan gestuurd. De drie vrienden hadden alle drie net iets meer bij zich dan alleen voor zichzelf. Ilniz had de tafel gedekt en al het eten moest op de bijzettafel neergezet worden. De aanblik was al voldoende. De opdracht: eet waar je zin in hebt, was niet aan dovemansoren gericht. Tijdens het eten was het eerst stil. Na vijf happen kwam er een gesprek op gang dat nog lang zou blijven hangen tussen de drie vrienden. Ilniz was tevreden. Delen geeft zoveel meer. Rick de Rijk is voorzitter van de VETRON en directeur van Gooiconsult. www.vetron.nl en www.gooiconsult.nl Jolanda Botke is bestuursondersteuner bij VETRON en manager innovatie en ontwikkeling bij Bureau Zuidema. www.zuidema.nl
    Gratis
    lees meer

    Bouwen aan modern leiderschap

    We worden tegenwoordig overladen met nieuwsberichten over verandering, crisis en turbulente tijden. Het handelen van onze leiders ligt daarbij regelmatig onder een vergrootglas. Vaak worden er hoge eisen aan hen gesteld. Waar dienen moderne leiders aan te voldoen? Hoe ontwikkel je leiderschap dat past in deze wereld? In onderstaand artikel verbinden de auteurs hun opvattingen over modern leiderschap aan de inrichting van ontwikkeltrajecten. Zij ontwikkelden een leiderschapsprogramma voor de organisatie War Child en leggen dat naast hun leiderschapsvisie. Stroken beide met elkaar? Daarnaast worden de effectiviteit en kwaliteit van dit ontwikkeltraject op waarde geschat door de belangrijkste stakeholders binnen het ontwikkeltraject: de moderne leiders van War Child.
    1,95
    lees meer

    Adviesopdracht-in-één-dag

    Komen er gasten van buiten de organisatie op bezoek en wil je een meer inhoudelijke invulling aan het bezoek geven dan ‘het praatje van de directeur’ en een rondleiding door het gebouw? Denk dan aan de adviesopdracht-in-één-dag. Dit is een werkvorm waarbij de externe gasten in één dag je organisatie leren kennen door een advies op te stellen en hierover in gesprek te gaan met medewerkers. Ook is het een kans om een visitekaartje namens je werk af te geven, je laat aan de gasten zien dat je openstaat voor advies van externen en dat je organisatie graag van best practices van anderen wilt leren.
    1,95
    lees meer

    Het nieuwste werken (volledige uitgave, 28 artikelen)

    INHOUD THEMA 'HET NIEUWSTE WERKEN' (september 2011) Het Nieuwe Werken, moeten we daar iets  mee? Kim Spinder Het Nieuwe Werken = Anders Leiden, Petra Kramer Paradigma wisseling, Daan Buijs Column: Windmolens, Karin Brugman Stimuleer mensen het maximale uit zichzelf te halen, Maud Hoefnagels, Kees Froeling De nieuwe wereld van het werk, Wilco van Gelderen WETENSCHAP  Ineiding: Verandering is veranderd, Lidewy van der Sluis Effecten van werkplekleren bij verpleegkundigen, Lotte van Praet, Herman Baert Leren ontwikkelen is spoorzoeken en schatgraven, Carla Wijers, Jolanda Botke #socialmedia en #HNW, Niel van Meeuwen Het Nieuwe Werken in de High Performance Workplace, Peter van Baalen Samenvattingen, promoties,  oraties PRAXIS Een visie op het vak als kompas voor Opleidingskunde, Marlo Kengen, William de Kaste Mag het over werk gaan? Het Nieuwe Werken, Evert Pruis Het nieuwe leren? Karin de Galan High Reliability Organizing in de praktijk, Bert Slagmolen De E-module Driehoek, Tim Lansink IN ONTWIKKELING Van trends naar toekomst... Monique Jordense, Suzanne Verdonschot Nederland moet leergieriger worden, Ria van 't KLooster Column: Het nieuwe..., Jolanda Botke, Rick de Rijk Interview met Jeanne Meister: Werk in 2020, Ger Driessen Hoe creëer je een professionaliseringsnetwerk? Jos Maassen Bricks, Bytes & Behavior, Guido van de Wiel VOORWOORD Tijdens de redactievergadering ter voorbereiding van dit nummer, waren we het er al gauw over eens: we wilden aandacht besteden aan het thema Het Nieuwe Werken, afgekort HNW, echter wel op een manier die aansluit bij de huidige tijd.  Dit betekent dat we voorbij het ‘thuiswerken’ wilden kijken, om de schijnwerpers te richten op de meer recente ontwikkelingen die HNW naar een hoger plan tillen. Hoewel het plaats- en tijdonafhankelijk werken niet te negeren begrippen zijn, gaat HNW anno 2011 wat ons betreft vooral over nieuwe manieren van met elkaar samenwerken. Dit vraagt ander leiderschap, het inzetten van de nieuwste technieken (zie bijvoorbeeld het artikel over serious gaming), het flexibel inrichten van werkactiviteiten en het gebruik maken van social media. Voor ons openingsartikel hebben we Kim Spinder bereid gevonden een overzicht van de huidige stand van zaken rondom het gekozen thema te verzorgen. Als vooruitstrevende professional met de missie: Let’s innovate the government, geeft zij treffend weer hoe de huidige transitie door de kennis- en netwerkeconomie en de daarbij horende ‘digitale revolutie’ vraagt om een nieuw soort organisatie en een ander soort bestuur. Het ‘ouderwetse besturen’, in veel grote organisaties nog terug te vinden, is toe aan vernieuwing wil zij meekomen in de veranderende tijd. Daan Buijs sluit hier met een frisse blik op aan. In zijn artikel belicht hij de denk- en mensbeelden achter HNW, waarbij hij prachtig aangeeft hoe een goed toegepast circulair proces als communicatie ervoor kan zorgen dat inspiratie en motivatie hand in hand gaan met organisatiedoelstellingen en zo bijdragen aan een vruchtbare uitkomst. Een verfrissend organisch perspectief. HNW is geen heilige graal. Uit het artikel van prof. dr. Van Baalen in onze wetenschapsrubriek blijkt dat voor veel organisaties HNW nog een grote uitdaging is! Duidelijk is dat HNW anno 2011 om een nieuwe organisatie vraagt. De principes achter het nieuwe werken dienen gedragen te worden door het topmanagement. Alleen dan kunnen de vruchten geplukt worden. Een treffende formule komt van de hand van prof. dr. Paul Louis Iske. Deze luidt:  HNW + OO = DOO. (Het Nieuwe werken in een Oude Organisatie is een Dure Oude Organisatie.) Ik wens u veel inspiratie toe met dit nummer over HNW anno 2011, of beter gezegd: Het Nieuwste Werken. Audrey de Jong Hoofdredacteur, hoofdredacteur@tvoo.nl

    5,95
    lees meer

    Inleiding: Verandering is veranderd

    Verandering is veranderd De wereld van werken staat op zijn kop. Het einde van het oude werken is in zicht en het nieuwe werken dient zich aan. Met alle veranderingen van dien. In deze wetenschapsrubriek worden een aantal aspecten hiervan belicht. Sommige bijdragen relativeren de vernieuwing en in andere onderdelen worden juist ongenuanceerd de veranderingen geduid. Hoe dan ook kenmerkt onze tijd zich door veranderlijkheid, bewegelijkheid, onzekerheid en onrust. We zoeken naar nieuw houvast, nieuwe dogma’s, nieuwe ijkpunten. De houdbaarheid van systemen, theorieën, groeimodellen, en lineaire processen heeft haar grenzen bereikt. Hierdoor brokkelen organisaties, processen, economieën en landen af. De maatschappij, het milieu en de economische markten dwingen innovatie, creativiteit en ondernemerschap af. Dat mondt reeds uit in een herdefiniëring van werk en werkprocessen. Dit nieuwe werken heeft een herwaardering teweeg gebracht van prestaties, ontwikkeling en persoonlijke kwaliteiten. Het is voor jongeren van nu onbegrijpelijk dat je vroeger door jarig te zijn meer ging verdienen. Ook is het voor hen onvoorstelbaar dat je niet ergens anders gaat werken als je het niet naar je zin hebt. Kort gezegd, de werkhouding van nu staat haaks op die van vroeger. Vroeger was werken veel vanzelfsprekender dan nu. Werken hoorde bij het leven en daarmee onderhield je jezelf en het gezin. Het morele plichtsbesef om te werken was hoog en het recht op werk werd collectief bevochten. Daarvoor is een economische plicht in de plaats gekomen. Het individu wordt in staat geacht zelfredzaam te zijn in het levensonderhoud. Ook dit resoneert in het nieuwe werken. Heden ten dage werken mensen omdat zij daar een bepaald nut aan ontlenen en zij verdienen geld doordat zij waarde creëren en toevoegen. Inputmanagement heeft plaatsgemaakt voor outputmanagement. Deze essentie van het nieuwe werken is moeilijk te verteren voor hen die in hun ogen jaar in jaar uit de werkgever trouwe dienst hebben bewezen door er op een bepaalde plaats en op bepaalde tijden te zijn. Dat het in een kenniseconomie, waarin mensen het verschil maken, gaat om hun levenskracht, hun veerkracht, hun denkkracht en hun daadkracht, vergt een andere houding ten opzichte van elkaar. Het is nog even wennen om deze krachten als bronnen van economische vooruitgang te zien en niet meer een laag ziekteverzuim, lage uitstroom, andere kwantitatieve maatstaven. De energie die de mensen hebben, in afzonderlijkheid en als collectief, bepaalt de vitaliteit van een organisatie van de toekomst. De ontwikkeling van en in organisaties staat of valt met die krachtbron. Organisaties doen er daarom goed aan om hierin te investeren. Hoe dat werkt, leest u in deze rubriek. In een recente publicatie worden door Neal Ashkanasy (2011) al een tiental vuistregels gegeven. Creëer een gezonde, respectvolle, en stimulerende organisatiecultuur; Zorg voor bekwaam leiderschap op alle niveaus in de organisaties; Verschaf een eerlijke en rechtvaardige behandeling, een veilige omgeving, en geef erkenning; Ontwerp banen die interessant, uitdagend, en autonoom zijn waar kritisch naar wordt gekeken; Faciliteer de ontwikkeling van talent, stimuleer groei, en stuur op kwaliteit om de bekwaamheid te vergroten; Selecteer op de klik tussen de persoon en de organisatie én de baan; Bevorder de klik door realistische verwachtingen te wekken en een socialisatietraject; Reduceer het aantal kleine tegenvallers en stimuleer het aantal dagelijkse kleine successen; Overtuig medewerkers om geen genoegen te nemen met een minder dan ideale werkomgeving; Baseer het werk op succesvolle werkprocessen en –aanpakken die zich al hebben bewezen. Uit deze vuistregels is als rode draad af te leiden dat de nieuwe manier van werken geen doel op zich is, maar een middel. Een middel waartoe? Een middel om mensen te kunnen uitlijnen en balanceren ten behoeve van een optimale prestatie en een beperkte slijtage. Dat is bij autobanden en –wielen een stuk eenduidiger dan bij mensen, omdat mensen organische wezens zijn met een eigen DNA, een ziel en een vrije wil. Vakmanschap geboden! De wetenschap buigt zich over de criteria van dit vakmanschap. Daarbij wordt het decor gevormd door het Nieuwe Werken als meervoudig, complex begrip. Wetende dat dit de verzamelnaam is geworden voor alles wat is veranderd door de veranderde veranderingen. Daarbij wordt geput uit de moderne psychologie en de verworvenheden van de neurologie en pathologische psychologie. Multidisciplinair onderzoek vanuit deze vakgebieden heeft al sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw een eind gemaakt aan het eeuwenlang gehandhaafde dualisme tussen lichaam en geest. Het idee dat de mens een eenheid is van lichaam en geest en niet een lichaam en een geest heeft maar een verstrengeling van beide is, wordt in het nieuwe werken als uitgangspunt genomen. Hierdoor wordt bijvoorbeeld minder belangrijk dat iemand fysiek aanwezig is, maar belangrijker hoe iemand fysiek aanwezig is. Het verschil met het oude werken is dat in het nieuwe werken de geestelijk, psychologische kant aan iemands aanwezigheid is toegevoegd. Aan de andere kant wordt naast werkhouding, zelfkennis en motivatie als indicatoren van arbeidsproductiviteit en het leveren van toegevoegde waarde in de nieuwe wereld van werk ook aandacht besteed aan het aspect wat iemand kan op basis van zijn of haar lichamelijk, fysiologische gesteldheid en fysieke bewegingsvrijheid. Door deze veranderingen is onze huidige tijd zwanger van nieuwe evenwichten in werkrelaties en organisatieprocessen. We zullen moeten afwachten wat dit betekent voor de vele aanverwante wetenschapsgebieden. Maar de veranderde verandering is onomkeerbaar en enige voorbereiding is derhalve geboden. Hoe en vanuit welk perspectief kunt u in de hiernavolgende bijdragen lezen. Veel plezier en succes!  Referenties Ashkanasy, N. (2011), International Happiness: A Multilevel Perspective, Academy of Management Perspectives, 23-29. Hamel, G. (2011), Gary Hamel: Reinventing the Technology of Human Accomplishment, MiX TV via www.managementexchange.com. Prof. dr. Lidewey van der Sluis is hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit, directeur en oprichter van het Nyenrode Powerhouse Competing for Talent, en afdelingshoofd CHROME.
    Gratis
    lees meer

    Interview met Jeanne Meister

    Jeanne Meister en Karie Willyerd publiceerden in 2010 het boek The 2020 Workplace. How Innovative Companies Attract, Develop and keep Tomorrow’s Employees Today. Het boek is een succes in Amerika en de beschreven ideeën stonden flink in de belangstelling tijdens de ASTD (afkorting staat voor: American Society for Training & Development) conferenties in 2010 en 2011. Tijdens de Social Learning Bootcamp in New York sprak ik met Jeanne Meister.
    1,95
    lees meer

    Issue: Van trends naar toekomst…

    1,95
    lees meer

    Stimuleer mensen het maximale uit zichzelf te halen

    Het Nieuwe Werken’ (HNW) is één van de speerpunten van 2011 voor veel organisaties. De redenen om hiermee aan de slag te gaan liggen vaak in aantrekkelijk werkgeverschap, duurzame mobiliteit, persoonlijk eigenaarschap, betere samenwerking, flexibelere klantbediening en het reduceren van kosten. Om deze doelen te bereiken wordt HNW vaak als wondermiddel genoemd voor al deze punten. De ervaring leert dat dat mogelijk is, mits op een goede manier opgepakt. Wat zijn de ervaringen?
    1,95
    lees meer

    #socialmedia en #HNW:

    Als je bij wijze van experiment ‘het nieuwe werken’ intypt in een zoekmachine als Google, krijg je al gauw 300.000 resultaten voorgeschoteld. Titels als ‘het nieuwe werken vaker onderdeel van CAO’, ‘het nieuwe werken nu beschikbaar voor lokale overheden’ en ‘kantoorrevolutie: het nieuwe werken’ worden op grote schaal gelezen en lokken zowel online als offline heel wat reactie uit.
    1,95
    lees meer

    Paradigma wisseling

    Hoe komt het dat Het Nieuwe Werken in de praktijk soms mis gaat? In dit artikel onderzoek ik deze vraag vanuit het perspectief van mensbeelden. De manier waarop we denken heeft grote invloed op ons handelen. Het lijkt erop dat de praktijk van Het Nieuwe Werken om een paradigma shift vraagt.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper