logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|77|78|79|...|537

    Boeken: Verbinding

    De laatste manager De laatste manager. Een pleidooi voor vrijheid, gelijkheid en ondernemerschap. Ben Kuiken. Haystack, 2010. ISBN 978 90 778 8176 7 Auteur Ben Kuiken is op zoek gegaan naar de nieuwe organisatie. Hij vond tal van organisaties die drastische maatregelen hebben  genomen en die hun kenniswerkers echt de ruimte hebben gegeven om hun werk te doen zoals zij denken dat goed is. Organisaties die zijn ingericht zonder dikke lagen managers of grote kantoren. Organisaties die hun medewerkers inspireren om het beste van zichzelf te geven, niet voor hun eigen glorie of voor een bonus, maar omdat het hun werk is en omdat ze daarmee anderen kunnen helpen. Kuiken bezocht onder andere Semco in Brazilië, de politie in Amsterdam-West, het leger, hightechbedrijf Ten Cate en Buurtzorg Nederland. In het eerste deel van het boek beschrijft de auteur zeven symptomen waaraan grote hiërarchische organisaties lijden en waardoor ze ten dode zijn opgeschreven. Medewerkers die massaal de grote organisatie verlaten en voor zichzelf beginnen op zoek naar een grotere vrijheid. Hele beroepsgroepen die in opstand komen tegen de uitholling van hun vak. Werknemers die blind de regeltjes opvolgen en zelf nauwelijks meer nadenken, topmanagers die zichzelf enorme bonussen toekennen en alle kritiek naast zich neerleggen. Volgens Kuiken is het onontkoombaar; de grote hiërarchische organisatie zoals wij die kennen heeft haar langste tijd gehad. Hoe lang de doodstrijd nog zal duren is moeilijk te zeggen, maar het is slechts een kwestie van tijd totdat ze door haar poten zakt. In deel twee verhaalt Kuiken over de meest opmerkelijke vondst die hij tijdens de zoektocht deed: de gedachte aan meer zelfsturing en minder sturing van bovenaf is niet nieuw en revolutionair. Zelfs in het Pruisische leger halverwege de negentiende eeuw werd al begrepen dat je de soldaten op het slagveld de ruimte moet geven om zelfstandig beslissingen te nemen. Een andere belangrijke les die hij leerde is dat zelfsturing niet eenvoudig is en nogal wat vraagt. Zowel voor de bazen, omdat zij de teugels uit handen moeten geven, alsook voor de medewerkers, omdat zij verantwoordelijkheid moeten nemen en dit niet meer af kunnen wentelen op hun leidinggevenden. Uiteindelijk komt Kuiken - met een vette knipoog naar Stephen Covey - tot zeven bruikbare principes die de nieuwe organisaties die hij tegenkwam in meer of mindere mate hanteren. De laatste manager is in mijn ogen een fantastisch boek en een goede richtinggever voor de toekomst. Of zoals Ben Tiggelaar op de omslag schrijft: ‘Eens, zo kan het dus ook. Lezen en doen!’ Wilma Nijboer coach en trainer   Het Adviseursspel Het Adviseursspel. Bert van Dijk, Gerard Hoendervanger en Fenno Moes.Thema, 2010. ISBN 978 90 587 1444 2 ‘Gedrag roept gedrag op’ is een bekend gegeven en het uitgangspunt van Het Adviseursspel. Het spel is ontwikkeld om iedereen die zich in een adviserende rol bevindt bewust te maken van zijn of haar gedrag en hoe dat aansluit bij dat van de cliënt. Het spel wordt geleverd in een blikken trommeltje met 52 speelkaarten, een kaart met daarop de Roos van Leary en een uitgebreide handleiding, die naast een speluitleg ook een duidelijke en beknopte beschrijving van de theorie achter deze roos bevat. De speelkaarten bevatten omschrijvingen van typische situaties waar iedere adviseur mee te maken kan krijgen. Vervolgens krijgt de deelnemer de keuze uit drie mogelijke adviezen, die staan voor een bepaalde manier van reageren op de situatie. De Roos van Leary biedt hierbij houvast; door aan de hand van deze interactieroos het juiste gedrag te kiezen kan het gedrag van de ander worden beïnvloed. Er kunnen punten in het spel worden gescoord door de juiste reactie te kiezen bij een bepaald gedrag. Het spel wordt gespeeld in een groep, waarbij van  tevoren een spelleider wordt aangewezen die discussies in goede banen moet leiden. Zoals wel vaker bij dit soort spellen is er ruimte voor discussie; soms kunnen meerdere antwoorden ‘juist’ zijn. Volgens de handleiding van het spel kan deze spelleider ook actief deelnemen aan het spel. In de praktijk blijkt dit geen probleem, maar het is wel van belang dat deze persoon gemakkelijk een objectieve houding aan kan nemen om (te) lange discussies te voorkomen. Ook de grootte van de groep is hierbij van belang. Het spel kan zonder problemen in grote groepen worden gespeeld, maar om goed van de opdrachten en discussies te kunnen leren zijn groepen tot zo’n tien personen het meest effectief. In totaal biedt het spel vijf speelvarianten. Zo kan het adviseursspel ook in een ‘open’ spelvorm worden gespeeld, waarbij de deelnemers zelf situaties inbrengen. Dit kunnen verzonnen situaties zijn, of zaken uit de praktijk. Deze vorm is echter het meest geschikt om te spelen als alle deelnemers voldoende ervaring hebben met het spel en de Roos van Leary. Het adviseursspel zit goed in elkaar. De praktijksituaties zijn goed gekozen en bieden genoeg stof tot nadenken. Mensen die niet bekend zijn met de Roos van Leary zullen even moeten wennen aan het concept achter het spel; het doel is immers om  ingesleten gedragspatronen – die in de meeste situaties precies het ongewenste effect zullen bereiken - te doorbreken. Spelenderwijs wordt echter steeds meer duidelijk hoe deze mechanismen precies werken en hoe een lastige situatie naar de hand van de adviseur kan worden gezet door het juiste gedrag te kiezen. Amber Zwartbol communicatietrainer en opleider   Brein@work Wetenschap en toepassing van breinkennis. Onder redactie van Nina Lazaron en Ria van Dinteren. Bohn Stafleu van Loghum, 2010. ISBN 978 90 313 7815 9 Een uitermate inspirerend en aantrekkelijk vormgegeven boek over het leren en ontwikkelen van mensen binnen organisaties, waaraan een grote groep van toonaangevende auteurs heeft meegewerkt. Brein@work is gebaseerd op kennis over de hersenen en gaat in  daarmee samenhangende thema’s in op hoe deze kennis ingezet kan worden om menselijk gedrag te beïnvloeden. Bijzonder aan dit werk is dat wetenschap en praktijk elkaar ontmoeten. Praktijkvoorbeelden, werkvormen, achtergrond en tot beweging aanzettende interventies worden op aansprekende wijze toegankelijk gemaakt voor een breed publiek. Voor zowel de trainer, coach, opleider als manager is veel moois te destilleren uit dit werk. Na een voorwoord en uiteenzetting van de thema’s in dit boek, vind je als lezer in acht delen een keur aan hoofdstukken. In deze delen wordt achtereenvolgens ingegaan op het brein en leren, het plastische brein, beïnvloeden van het brein, stress en emoties, rust in het brein, zintuigen en leren, activeren van talent, en leerprincipes en  leersituaties. Elk thema start met een inleiding in de vorm van een theoretische basis gevolgd door toepassingen in de praktijk. Bijdragen van Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, en Wytze Wadman, hoogleraar Neurobiologie aan de Universiteit van Amsterdam, vormen de basis van dit boek. Een boek met een dergelijke schat aan informatie kort bespreken is welhaast ondoenlijk. Wel durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat iedere  HRD’er in dit boek iets van zijn gading zal vinden. Of je nu geïnteresseerd bent in onderwerpen uit het vakgebied van de klinische neuropsychologie (Margriet Sitskoorn) of je interesse meer uitgaat naar Talentmanagement (Carol Dweck die over de doorslaggevende instelling vertelt van een fixed of growth mindset) of eerder benieuwd bent naar interventies als mindfulness (Johan Tinge); je zit goed met dit werk. Annet le Large zelfstandig trainer en coach   RET in Actie RET in Actie. Groepsoefeningen voor trainers en begeleiders. Roderik Bender en Alice Zandbergen. Thema, 2010. ISBN 978 90 587 1300 1 Bij leerprocessen gaat het om de aspecten kennis, vaardigheden en attitude. Nieuw gedrag (kennis en vaardigheden) dat is aangeleerd in trainingen blijkt echter niet tot blijvende gedragsverandering te leiden als de onderliggende gedachtepatronen niet bij dat nieuwe gedrag passen. RET, door de auteurs als rationele effectiviteitstraining gedefinieerd, is gericht op het niveau van attitude. RET is bekend uit de gedragstherapie (rationeel emotieve therapie), maar de methode is ook prima toepasbaar in trainingen om belemmerende overtuigingen te veranderen. RET is te gebruiken in combinatie met andere methoden en is als zodanig te beschouwen als een aanvulling in de gereedschapskist van de trainer. De auteurs hebben in dit boek een veertigtal oefeningen uitgeschreven. Er wordt wel basiskennis verondersteld van de RETmethode evenals ervaring met werken met groepen. Om de kennis op te frissen is er een samenvatting met voorbeelden over rationele effectiviteitstraining (de methode met de hoofdaannames en tevens een stappenplan) opgenomen in het boek. De oefeningen zijn allemaal volgens dezelfde duidelijke opbouw per bladzijde beschreven: de doelstelling, de toepassing, de werkwijze, voorbeelden/situaties, benodigde tijd en eventueel nog een tip. Heel fijn is het overzicht voorafgaand aan de beschrijvingen. Dit overzicht maakt in een oogopslag helder voor welke stap(pen) van RET de oefening geschikt is en wat de diepgang is (van algemeen tot heel persoonlijk). De oefeningen beslaan samen het gehele RET-traject en bieden een ruime variatie in tijdsduur en werkvormen. In het boek staan drie voorbeelden van trainingen uitgewerkt waarin RET-oefeningen onderdeel van een meer omvattend programma zijn. De auteurs hebben uit hun rijke ervaring en veelgestelde vragen geput om tips en valkuilen te delen. Ze zijn hierbij niet in algemeenheden blijven steken en het zijn nuttige tips als je met RET wil gaan werken. Tot slot bevat de bijlage een groot aantal veelvoorkomende belemmerende denkwijzen. Conclusie: een zeer praktisch en overzichtelijk boek dat een goede vertaling maakt van de RET-methode naar toepasbare oefeningen in trainingen. De oefeningen zijn gevarieerd en het boek is als een menukaart te gebruiken: kies de oefening(en) die bij je eigen training en doelgroep passen. De methode op zich is niet ingewikkeld, maar kan veel teweeg brengen. Dat maakt het vooral voor ervaren trainers geschikt en juist ook aantrekkelijk. Het is een manier om de effectiviteit van de training te vergroten door ook het attitudeaspect van leren te integreren in het trainingsprogramma. Ingrid van Ommeren learning & development consultant en coach
    Gratis
    lees meer

    Vertrouwen in organisaties daalt

    Een organisatie heeft het vertrouwen van medewerkers en klanten nodig om gezond te blijven. Maar wereldwijd blijkt nu al tien jaar dat het vertrouwen steeds verder slinkt. Het is belangrijk om dat afgenomen vertrouwen te herstellen en versterken. Dat kan met de Schijf van Vijf van het vertrouwen.
    1,95
    lees meer

    Belangen verbinden als professional

    Een grote klant vraagt een financieel specialist voor een deel van zijn organisatie de boeken door te lichten. Een opdracht van zo’n 25.000 euro. De professional doet dit en vindt geen gekke dingen. Zijn rapport bestaat dan ook uit de bevestiging dat de klant het goed voor elkaar heeft. De manager van de financiële professional vindt dit geen goed rapport. Hij vindt dat de professional geen waarde toevoegt aan de wereld van de klant. Een klant betaalt geen 25.000 euro om te horen dat het allemaal in orde is. Wat nu?
    1,95
    lees meer

    Data (volledige uitgave)

    Toen we ruim een jaar geleden de thema´s voor 2020 vastlegden, konden we niet vermoeden in welke tijd we nu zijn beland. De eerste keer, Data, Chaos en de Vreemdeling leken destijds vreemde thema’s, maar blijken nu actueler dan ooit. Nadat we over de eerste schrik van deze nieuwe werkelijkheid heen zijn, rijst de vraag naar feiten en data. Wat weten we? Wat is waar en wat is nepnieuws? We hebben meer feiten nodig, we moeten meer meten! Hoe verzamel je goede data? En hoe gebruik je data op een ethisch verantwoorde manier? Allemaal vragen over data die ook gelden voor de coachpraktijk. Henk Verhoeven, psychodiagnosticus en expert op het gebied van data, hoopt dat naast het face-to-facegesprek en de non verbale informatie ook de gegevens van betrouwbare diagnostische instrumenten gebruikt gaan worden in een coachtraject. Dit kan bijdragen aan een diepgaander begrip van de cliënt en de kwaliteit en de efficiëntie van het traject verbeteren. Anne-Marie Gunnink & Paulien ’t Hoen beschrijven een variant op de socratische dialoog voor het analyseren van datadilemma’s in de coachpraktijk. Middels een kralenspel verbinden zij de wereld van de data met de wereld van de werkelijkheid en zien zij nieuwe kennis ontstaan. Maar misschien is in de toekomst een ´echte´ coach niet meer nodig. Edwin Steenvoorden beschrijft dat de virtuele coach bij de gratie van big data en algoritmes al een aantal jaren bestaat en dat de reacties van de cliënten zeer positief zijn. De drempel om met een virtuele coach te spreken is lager en de database kan intonaties en woordgebruik beter analyseren en daardoor signalen sneller oppikken. Wordt de coach ingehaald door een avatar? Natuurlijk staan we ook stil bij de actualiteit. Han van der Horst, historicus en expert in nepnieuws, ziet dat ‘fake news’ door de coronacrisis een enorme vlucht heeft genomen. Hij beschrijft het ontstaan en de enige, eenvoudige remedie: wees transparant! Deze les kunnen we volgens hem nu al leren uit deze crisis. Ronald Wolbink en Sijtze de Roos zijn ook op zoek naar lessen van deze tijd voor de beroepsgroep. Zij delen hun soms prikkelende inzichten en hopen dat u hierover wil meedenken en reageren. redactie@tvc.nl Tot slot hebben we erover nagedacht wat we als redactie met deze uitgave willen uitdragen. Iedereen blijkt op een eigen manier te zijn geraakt. Deze persoonlijke verhalen willen we delen middels korte columns verspreid door de uitgave. Geen tips of trucks of het duiden van de toekomst, maar het delen van lief en leed om het samen te (ver)dragen en jullie coaches een hart onder de riem te steken. Veel leesplezier! Janet Rienties Hoofdredacteur Tijdschrift voor Coaching janet@tvc.nl   INHOUD DATA BESCHOUWING Coach ingehaald door avatar? Edwin Steenvoorden COLUMN Hoe ik mijn data in formatie zet, Saskia Teppema VISIE Leert het coachen van de coronacrisis? Ronald Wolbink & Sijtze de Roos In deze coronacrisis is de waarheid, je machtigste wapen, Han van der Horst IK-ANDER OPINIE Hoe houd je zicht op werkelijkheid, waarde en wijsheid? Anne-Marie Gunnink & Paulien ‘t Hoen CASUS Blijf bij jezelf, Philine Spruijt & Francine ten Hoedt VISIE De rol van psychodiagnostiek in coaching, Henk Verhoeven COLUMN Data of geen data, dat is de vraag, Karen Walthuis INTERVIEW In gesprek met Geraldine Pontenagel, Ericka Kuyters ORGANISATIE COLUMN Online, Yvonne Burger OPINIE Data verzamelen met het hart als vertrekpunt, Veronica Waleson Waarderend teamcoachen als interventie in bestuurs- en directieteams, Mieke Reidinga & Yvonne Burger INTERVIEW Ondernemen is weten wat je wil, In gesprek met ondernemer Joop S, Sijtze de Roos INTERNATIONAAL In gesprek met Nick Craig over leiderschap en purpose, Klaartje van Gasteren, Marnix Reijmerink & Jakob van Wielink MAATSCHAPPIJ UIT DE BOEKENKAST De meeste mensen zijn andere mensen, Amartya Sen, Sijtze de Roos BOEKBESPREKING De juiste vraag, Joris Brenninkmeijer & Mieke Voogd, Sander Trooster INSPIRATIE Wie niet weet vindt het antwoord, Michiel Soeters

    5,95
    lees meer

    Van de redactie

    Zeven redactieleden van TvC hebben een column geschreven over hun eigen ervaringen tijdens de coronacrisis. Lees ze hier.
    Gratis
    lees meer

    Coach ingehaald door avatar?

    Mag ik u voorstellen: uw nieuwe coach. Zij heet u vriendelijk en warm welkom. Zij heeft een zachte aanmoedigende stem en stelt vragen op een neutrale en niet veroordelende manier. Haar lichaamstaal is aanmoedigend en haar gelaatsuitdrukking is uitnodigend en interactief. Ze is duidelijk goed getraind in het oppikken van signalen en het interpreteren hiervan. Deze vrouw is een virtuele coach gecreëerd door een team van wetenschappers van het Institute for Creative Technologies (ICT) van de universiteit van Southern California. Zij is een avatar en het is geweldig om met haar te praten (Robinson, 2015).
    1,95
    lees meer

    Hoe ik mijn data in formatie zet

    Ik loop vast. Het dilemma of ik al dan niet de knuppel in het hoenderhok gooi, heeft me in de greep. Zeg ik niets, dan voel ik me een laffe, loyale meeloper. Breek ik het open dan riskeer ik dat ik straks geen lid meer ben van dit team. Wat ik te melden heb, is mijns inziens van groot belang maar ik ben de enige die het ziet. Ik kom er niet uit. Help, waar is de coach? Graag iemand die hoort wat ik te vertellen heb, waar ik mee zit, wat mijn bedoelingen en mijn angsten zijn. Ik heb gelukkig iemand in huis die kan luisteren. Maar niet iedereen is zo rijk. Er is of helemaal niemand thuis of de medebewoner is druk met zijn eigen zaakjes of hij bagatelliseert de knoop in je maag of komt voordat je half uitgesproken bent al met tig adviezen. Of je wordt tot probleemgeval gebombardeerd of je bent dom dat je je eigen bonen niet kunt doppen. Hmm, buitenshuis zoeken dan maar. De telefoon. Wie te bellen? Je scant een rijtje vrienden, familie of collega’s, maar raakt in dubio: aan wie ga je je dilemma voorleggen? Wat zijn de kwaliteiten die je in dit geval nodig hebt en wie heeft die?
    Gratis
    lees meer

    Leert het coachen van de coronacrisis?

    De coronacrisis overviel ons. De eerste reacties varieerden van verbijstering via ontkenning – niets aan de hand, het is zo weer over – tot activistische, soms zelfs wanhopige pogingen om er greep op te krijgen. Het duurde even voordat het tot overheid en bevolking doordrong hoe ernstig de situatie was en dat het zeker nog geruime tijd zou duren voordat we terug bij het nog steeds vrijheidsbeperkende ‘nieuwe normaal’ zullen zijn. Hoe komen we hieruit? Hoe gaat dat aflopen?
    1,95
    lees meer

    In deze coronacrisis is de waarheid je machtigste wapen

    Begin april zetten Libanese hondenbezitters hun troeteldier massaal op straat. Dat was de schuld van Joyce Akiki, talkshowhost bij het veel bekeken televisiestation MTV. Zij had de kijkers verzekerd dat huisdieren corona konden overbrengen. Geen viroloog in de hele wereld steunde deze opvatting maar de autoriteit van de geliefde presentatrice was genoeg. Zo had nepnieuws grote gevolgen voor het toch al geplaagde land.
    1,95
    lees meer

    Datadilemma’s in de praktijk

    We onderzoeken het verschil tussen de twee werelden die in onze ogen in essentie een andere taal spreken: data enerzijds en de werkelijkheid anderzijds. Hoe kun je vanuit deze gescheiden werelden zoeken naar eenheid en daarmee een nieuwe manier van denken bevorderen? Hoe blijf je de gesprekspartner in de werkelijkheid waarbinnen die data een juiste plek krijgen? Hoe blijf je zicht houden op de overlap van deze twee werelden? We vermoeden dat juist daar waar de twee werelden elkaar raken of in verbinding staan met elkaar, nieuwe kennis kan ontstaan.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »