logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|78|79|80|...|565

    Advies: Levenslang leren

    “Wie niet leert, staat stil en raakt daardoor achterop bij de steeds snellere ontwikkelingen in de maatschappij”, zo luidt een inmiddels breed geaccepteerde zienswijze. Het Leven Lang Leren programma, dat door overheid en sociale partners gestimuleerd wordt sluit daarbij aan. Het inzicht dat naast een goede startopleiding, kennis en inzicht voortdurend moeten worden bijgespijkerd om te kunnen blijven meedraaien in de moderne kennismaatschappij, wordt de werkende bevolking als een mantra voorgehouden. Zelfs het veranderen van beroepsperspectief tijdens de loopbaan is geen uitzondering meer, maar wordt, onder de noemer van ‘tweede carrière’ steeds meer gezien als oplossing voor het vraagstuk van langer doorwerken. Het lijkt erop dat niet langer de schooldeur definitief wordt dichtgetrokken als men de arbeidsmarkt betreedt.
    1,95
    lees meer

    Is er een rol voor de overheid?

    Dit themanummer gaat over motiveren tot leren. Een jaar geleden heb ik een themanummer gemaakt over wettelijk verplicht leren. Motiveren en verplichten, het zijn twee manieren om mensen aan het leren te krijgen maar of ze daadwerkelijk leren is nog maar de vraag. Mijn conclusie was dat de overheid maar ook bedrijven mensen kunnen verplichten en motiveren tot het volgen van opleidingen maar of en hoe mensen leren kun je zowel als overheid als HRD’er niet regisseren. En de vraag is zelfs in hoeverre je volwassenen kunt verplichten tot het volgen van opleidingen. Er is immers geen sprake meer van een leer of kwalificatieplicht. Deze eindigt bij 18 jaar.
    1,95
    lees meer

    Column: Moeiteloze Groei?

    Moeiteloze Groei? Een opkomende zon, dauw over de weilanden, de eerste vogels scheren door de lucht. Tjerk pakt zijn gereedschap om aan de slag te gaan. Op zijn trekker gezeten besluit hij om vandaag eens niet te ploegen, wieden, sproeien of repareren, maar om te kijken. Te zien wat er allemaal al bloeit. Tjerk bekijkt al zijn akkers en rijdt aan het einde van de dag met zijn trekker tevreden naar huis. Een opkomende zon, ochtendmist in het centrum van Amsterdam, de eerste trams rijden door de stad. Esra pakt haar tas om met een cruesli-reep en een yoghurtbeker in haar hand de trein te halen. In de volle coupe besluit zij om vandaag eens geen nieuwe projecten op te pakken, te stressen, te netwerken of te chatten, maar om te kijken. Te zien of wat zij in gang heeft gezet al werkt. Esra spreekt een aantal collega’s, en weet dat het loopt en stroomt. Aan het einde van de dag keert ze tevreden naar huis. Tjerk en Esra, zomaar twee voorbijgangers in deze column. Ogenschijnlijk ontspannen en tevreden. Klaar voor de groei of zojuist de groei gerealiseerd? Met een duidelijk doel voor ogen hebben beide het werk reeds in gang gezet. Tjerk heeft zichzelf uitgedaagd, Esra heeft de uitdaging gekregen. Vanuit het volste vertrouwen begonnen ze aan de klus. Ze konden één zijn met de teams en instrumenten in hun omgeving. De omgeving gaf direct de feedback die nodig was om tot de prestatie te komen, om hun doel te bereiken zonder dat ze zelf actief waren. Maar wat maakt nu dat ze groeien, en - nog interessanter – wat beïnvloedt die groei? Uit de voortdurende discussie over transfer van leren en de soms wonderbaarlijke effecten die worden toegekend aan werkplekleren blijkt hoe we voortdurend aan het zoeken zijn naar de optimale inrichting van leren en ontwikkelen in organisaties. Maar gaan we die vinden? Manon Ruijters zegt in haar inaugurele rede als lector aan Stoas Hogeschool dat leren en organiseren elkaars tegengestelden zijn. Het organiseren belemmert het leren, want leren gaat juist over ontregelen, onverwachte dingen laten gebeuren. De context orkestreren en mogelijk maken dat er niet geregeld wordt maar wel geleerd kan worden is dus de uitdaging. En natuurlijk nadenken bij wat daaraan vooraf gaat: heeft iemand door dat er iets te leren valt? Misschien is de stap van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam wel de belangrijkste stap in het leren. De motivatie om die stap te doorlopen is waar het om gaat. Dat geeft gelijk ruimte voor diversiteit van inrichting van het leren en verlost ons van het Goeroe-denken. Leren is je overgeven, het laten gebeuren, daarop reflecteren en op basis daarvan verder je route bepalen. En dat doen de voorbijgangers in deze rubriek. Moeiteloos en vanzelfsprekend. Rick de Rijk is voorzitter van de VETRON en directeur van Gooiconsult. Jolanda Botke is bestuursondersteuner bij VETRON en manager innovatie en ontwikkeling bij Bureau Zuidema.  
    Gratis
    lees meer

    Het ontwikkelen van een groeimindset

    Hangt succes of falen vooral af van of je wel of niet beschikt over één of ander vastliggend talent? Is het waar dat ‘wie voor een dubbeltje geboren wordt nooit een kwartje wordt’? Hoe is deze kwestie relevant voor organisaties? Dit artikel gaat over het belang van de groeimindset, het geloof in de ontwikkelbaarheid van menselijke capaciteiten door inspanning en ervaring. Een grote hoeveelheid onderzoek laat zien dat het geloof in de ontwikkelbaarheid van capaciteiten een belangrijke voorwaarde is voor de ontwikkeling van die capaciteiten. Dit geloof blijkt realistisch. Alles wat mensen doen is een ontwikkelbare vaardigheid. Wat betekent dit inzicht voor hoe we mensen managen en opleiden? Hoe kunnen we in onze organisaties een groeimindsetcultuur ontwikkelen?
    1,95
    lees meer

    De trekkracht van toekomstbeelden

    Dit artikel gaat over de kracht van leading expectations. Niet het managen van verwachtingen, maar het leiden van verwachtingen vormt een inspirerende springplank voor motivatie. Winst: wie collectieve priming effectief weet toe te passen in bedrijf, instelling en maatschappij, hoeft geen verandermanagers meer in huis te halen.
    1,95
    lees meer

    De rol van doeloriëntaties

    Als medewerkers uitdaging in hun werk ervaren, heeft dit positieve gevolgen voor henzelf en voor de organisatie. Zo leidt het uitvoeren van uitdagende taken en opdrachten tot het leren van nieuwe vaardigheden (DeRue & Wellman, 2009, Dragoni, Tesluk, Russell, & Oh, 2009), meer tevredenheid met en een grotere motivatie voor het werk (Csikszentmihalyi, 1990, Judge, Bono, & Locke, 2000), en ook minder personeelsverloop (Preenen, De Pater, Van Vianen, & Keijzer, 2011).
    1,95
    lees meer

    Internationaal: De Drive van Daniel Pink

    Als het gaat om het thema Motivatie is Daniel Pink een van de toonaangevende personen van dit moment. Zijn boek ‘Drive: the surprising thruth about what motivates us’ is een bestseller in Amerika en uitgebracht in 14 talen. Management Team noemt hem een van de goeroes van morgen. Tijd voor TvOO om met hem in gesprek te gaan over motivatie.
    1,95
    lees meer

    Column en werkvorm: Confronterende clinic

    Om van binnen uit gemotiveerd te zijn moeten deelnemers pijn en vertrouwen voelen. Pijn krijgen ze als ze merken dat ze bepaalde doelen niet bereiken. Vertrouwen krijgen ze als ze doorkrijgen dat dat aan hun gedrag ligt en dat ze met ander gedrag een beter resultaat krijgen. Een confronterende start helpt hun om pijn en vertrouwen te gaan voelen.
    1,95
    lees meer

    Column: Pijnloosheid

    Pijnloosheid Waar ik absoluut niet tegen kan is als iemand me probeert te motiveren voor iets waarvoor ik al gemotiveerd ben. Gisteravond bijvoorbeeld. Ik wilde gezellig twee cappuccino’s maken. Met een dikke schuimkraag en cacaopoeder. Ik had er echt zin in. Tot ik vanuit de woonkamer mijn partner hoorde roepen: “Ik vind dat jij de koffie nu wel mag maken, ik heb tenslotte al gekookt!’’ En laatst wilde ik net ‘’gezondheid!’’ zeggen tegen iemand die nieste. Voordat ik dat kon doen zei ze echter zelf: ‘’Dankjewel!’’ Als gesprekspartner ben je dan eigenlijk toch een beetje overbodig. Eén van de belangrijkste motivatiefactoren voor mensen is juist , het idee hebben dat ze er toe doen. Ze willen toegevoegde waarde hebben. En autonomie. Wat dat laatste betreft, ik kan het daarom ook beslist niet velen dat mijn Peugeot als een bezetene begint te piepen als ik mijn gordel niet direct vastmaak. ‘’Hallo, dat doe ik echt wel! Ja, ik ben het van plan!” Het is onlangs uit de hand gelopen toen ik ontdekte dat,  als ik mijn linkerbeenspier aanspande en steunend op mijn linkerarm tegen het autoruitje, mijn zitvlak ophief uit de stoel, het piepen stopte. Volgens de agent die mij aanhield, was het een overtreding in de derde graad. Ik mocht blij zijn dat hij mijn rijbewijs niet innam. Ik kwam er af met een boete voor vreemd en roekeloos rijgedrag. Wie anderen wil motiveren, wat zoiets betekent als: ‘prikkelen’ of ‘aanzetten tot’,  doet er goed aan zich af te vragen of iemand wel aansporing behoeft!  Anders heb je grote kans dat je een averechts effect bewerkstelligt. Veel managers zien het motiveren van medewerkers als hun belangrijkste taak. Een manager vertelde me zelfs dat hij zijn medewerkers wilde ‘’boeien en binden”. Een angstaanjagend idee. Als je medewerkers vraagt naar wat hen motiveert, noemen ze dingen als: ergens aan bijdragen, vrijheid, groeimogelijkheden. Als je informeert naar wat hen demotiveert zeggen ze vaak: “mijn manager’’.   ”Wat drijft je?’’ in DWDD werd deze vraag voorgelegd aan wereldkampioen schaatsen Ireen Wüst.  ”Verliezen”, zei ze, “Het feit dat ik verliezen onverdraaglijk vindt.” Niet het willen winnen maar de angst om te verliezen is de grootste drive voor haar gedrag. En zo is het. Ook voor ons. Mensen willen best veranderen maar ze hebben gewoon een hekel aan verliezen. Als je anderen ergens toe wil aansporen,  ga er dan vanuit dat mensen bereid zijn om het te doen.  Zo niet, dan staat er vast iets op het spel. Dan zijn ze bang om iets kwijt te raken en zijn ze nog gemotiveerder om dat niet op te geven. Aristoteles zei het vroeger al: “Een verstandig mens streeft niet naar plezier maar naar pijnloosheid. De meeste mensen geven de voorkeur aan ongelukkig zijn boven onzeker zijn”.   Daar verandert geen motiveren, stimuleren of forceren iets aan. Karin Brugman is trainer, coach en mede-auteur van het boek over voice dialogue: Ik (k)en mijn ikken. Twitter @karinbrugman 
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »