logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|8|9|10|...|544

Robotisering in de praktijk van… auteurs

Een robot die in een jaar tijd zo’n 850 artikeltjes schrijft. Daar werkt de Washington Post al mee. Deze robot genaamd Heliograf zorgt er bijvoorbeeld voor dat niet slechts een handvol voetbalwedstrijden worden verslagen, maar dat voor alle gespeelde voetbalwedstrijden een kort verslag beschikbaar is. Hiertoe maakt Heliograf gebruik van zo’n driehonderd verslagen van eerder gespeelde wedstrijden en gegevens van individuele spelers. Heliograf wordt ook wel een intelligent, automated, storytelling agent genoemd. Ook op election day heeft Heliograf een goede bijdrage geleverd door voor alle vijftig staten actuele informatie over de verkiezingen te geven. Heliograf maakte de eerste versie van een bericht en journalisten gaven er vervolgens kleur aan.
Gratis
lees meer

Menswaardig werk creëren

“Hoe gaat het met ons werk vandaag de dag? Moeten wij ons zorgen maken dat robots ons werk overnemen, zelf menselijke trekken gaan vertonen, en daarmee zelfs ‘onze’ levens over gaan nemen?” Je las zojuist de eerste woorden van de oratie ‘Loopbanen op weg naar duurzaamheid, over paden, hobbels en gidsen’ van Judith Semeijn in 2016. Ze werd daarna benoemd tot hoogleraar strategisch human resource management, in het bijzonder loopbaanmanagement aan de Open Universiteit. Met robots als thema in mijn achterhoofd is het hoog tijd om met haar in gesprek te gaan over duurzaamheid in loopbanen.
1,95
lees meer

Sturing op persoonlijk leiderschap

Persoonlijk leiderschap staat momenteel in het brandpunt van de belangstelling. Maar wat is de kern van persoonlijk leiderschap? Wat inspireert mensen om steeds meer op zoek te gaan naar hun ware identiteit, zingeving, ambities en drijfveren en/of waarom voelen mensen zich hiertoe gedwongen? Waarom zien ook organisaties in toenemende mate het belang om persoonlijk leiderschap in ontwikkelprogramma’s voor het management en medewerkers te integreren? We gaan in op de relatie tussen persoonlijk leiderschap en het adaptieve vermogen van organisaties.
1,95
lees meer

In control met sterke teams

Onlangs begeleidde ik de teamdag van een vijftigkoppig projectteam dat juist de realisatiefase in ging van een spannend en omvangrijk maatschappelijk project. Naast enige inhoud was de dag vooral gericht op teamcultuur en -ontwikkeling. Voor het onderwerp integriteit kreeg ik het verzoek samen te werken met de projectcontroller, wat mij enigszins verraste.
Gratis
lees meer

Get Inspired!

Dit keer geven we je in deze rubriek een aantal filmsuggesties. Van futuristische films tot inspirerende TED Talks. Met een heel romantisch verhaal tot een serie die je flink aan het denken zet. Je vindt hier een avondvullend programma dat je van A tot Z kunt volgen, maar waar je natuurlijk ook uit kunt kiezen wat je aanspreekt. Veel kijkplezier!
Gratis
lees meer

Kunst (volledige uitgave, 19 artikelen)

INHOUD THEMA ‘KUNST’ (juni 2018) De kunst van leren, leren van kunst, Olivia Kramers & Cristel van de Ven De sterke arm is een mens, Jan Nap Kunnen dokters en designers van elkaar leren? Willem-Jan Renger & Gjilke Keuning Creativiteit in organisaties is onmisbaar, Esther Jousma Al doende met kunst je weg vinden, Elselien Smit Trainerstool: Toegepaste kunst van de trainingsacteur, Peter Timmers Kunst en de kracht van mensen - Interview met Isil Vos en Godelieve Spaas, Cristel van de Ven & Jan Arnoud Ruiter Waarom leiderschap verbeeldingskracht vraagt, Jan Kloeze WETENSCHAP Leren in verandering - Interview met prof. dr. Manon Ruijters, Els Oosthoek Waardevolle flauwekul, Maurice van Dinther & Wendeline Thole Kunst werkt, Walter Supèr & Aukje Nauta Het brein en de kunsten - Interview met Dick Swaab, Ria van Dinteren Promotie: Waarom het voor vrouwen moeilijker is om als authentieke, effectieve leiders te worden gezien, Jasmien Khattab Promotie: Ervaringen in de vroege jeugd van invloed op loopbaanontwikkeling, Monique Leenders VARIA Compassie mag je niet onderschatten, Robert Bridgeman Leren en ontwikkelen gaat de hele organisatie aan - Interview met Yardena Shitrit, concerndirecteur Personeel & Organisatie gemeente Amsterdam, Ria van Dinteren & Tineke van Kooten Media: Get Inspired! Ken jij de regel van Benedictus? Wouter Willemsen Column: Wanneer ik al weet wat het gaat worden…Eric Koenen Kunst met een K Het is 1980 en ik sta voor een schoolbord met daarop een tekening. Het is mijn derde poging om te slagen voor het onderdeel bordtekenen; een onmisbare vaardigheid als je docent wilde worden. Behalve tekenen moesten we ook kunnen musiceren, theater maken en sporten. Pas later ben ik me gaan realiseren dat ik een unieke schoolopleiding volgde waarin het niet alleen ging om cognitieve kennis, maar waarin werken met de handen en het hart net zo belangrijk waren. De laatste jaren zien we in organisaties, na een enorme nadruk op cijfers en presteren, een hernieuwde belangstelling voor kunst. Kunst in de brede zin van het woord. Als middel om op ideeën te komen, het vakmanschap te eren en als onlosmakelijk onderdeel bij het leren. Dat kan in allerlei vormen. Van het maken van een kunstwerk tot het verbeelden van organisatieveranderingen met kunst. Of door het maken van een fantastisch gedicht. Inmiddels weten we ook dat kunst in onze hersenen een emotionele reactie oproept; een belangrijk onderscheid met het effect van beleidsnota’s op onze hersenen. En mede daardoor een enorme toevoeging in het leren. En eigenlijk wist ik dat wel. Nog flink onbewust bekwaam ben ik in de jaren tachtig afgestudeerd met een onderzoek naar het werken met kinderen aan een musical. De kinderen deden alles zelf, van verhaallijnen tot decors, muziek maken en zingen. En dat allemaal op basis van improvisatietheater. Een jaar lang zijn we als drie enthousiaste studenten met dertig basisschoolleerlingen aan de slag geweest. Alle leerdoelen stopten we erin, van geschiedenis tot sociale weerbaarheid. Uiteindelijk zijn we erop afgestudeerd, met als mooiste resultaat de ontwikkeling van onze hoofdrolspeler. Hij had de hoofdrol gekregen omdat hij stotterde, dat vonden we met zijn allen heel deftig. Toen er na driekwart jaar oefenen opgetreden moest worden, was zijn zelfvertrouwen zo toegenomen dat hij niet meer stotterde. Een mooie toepassing van kunst bij leren. Hoezo niet leerzaam, zo’n musical maken? In dit nummer staat een verscheidenheid aan werkvormen, ideeën en opvattingen over kunst en leren centraal. Toen we ermee begonnen dachten we dat er niet genoeg kopij zou zijn om een interessante uitgave te maken. Het tegendeel is waar. We kwamen steeds meer verbindingen tegen tussen kunst en leren. En door mijn trip langs memory lane kwam ik erachter dat kunst en leren ook voor mij al heel lang bij elkaar horen. Alleen dat tekenen, dat is het enige vak waar ik niet voor geslaagd ben op de toenmalige lerarenopleiding. Helaas… Ik wens je veel kunstzinnige inspiratie toe bij het lezen van dit nummer.
5,95
lees meer

De kunst van leren, leren van kunst

Kunstenaars zijn specialisten in creativiteit, kritische reflectie en een andere manier van kijken, zo stelt het Sectorplan voor het Kunstonderwijs 2016-2020 (KUO-Next). De kunstenaar helpt in het verbeelden van vraagstukken die niet altijd in woorden te vangen zijn. Waar leren in een organisatie vaak ingestoken wordt vanuit de ratio en het ‘nut’, weet de kunstenaar je te raken op een ander niveau: je gevoel, dat wat zin heeft, je geest. Om zo te weten te komen (of terug te komen bij…) wat werkelijk van waarde voor je is, zoals Walter Supèr en Aukje Nauta in dit nummer bepleiten.
Gratis
lees meer

De sterke arm is een mens

De politie heeft over gebrek aan aandacht niet te klagen. Het is de meest onderzochte organisatie. Er is een voortdurende stroom van onderzoeksrapporten. Dagelijks spreken de media over politiezaken. De ontwikkeling van de nationale politie wordt zeer kritisch gevolgd. En dat is ook begrijpelijk. Voor een goed functionerende rechtstaat is de kritische aandacht voor de politie belangrijk. Het is goed om scherp te volgen of het geweldsmonopolie in goede handen is.
1,95
lees meer

Kunnen dokters en designers van elkaar leren?

Innoveren is een buzzwoord. Daar zijn goede redenen voor. Er zijn veel ontwikkelingen in techniek en samenleving die disruptief inwerken op organisaties en mensen. Innoveren is het woord geworden om deze snelle veranderingen te kunnen opvangen. Boeken vol zijn er geschreven over innoveren, innovatiemodellen en processen. Maar het komt niet bij veel organisaties op om samen met professionals uit de kunst- en ontwerpwereld een vraagstuk op te lossen. We nemen innovatie in de zorg als voorbeeld. Wat gebeurt er als je een ontwerper en een arts samen een vraagstuk laat oplossen? Wat leren ze van elkaar en wat is daarvan de meerwaarde?
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »