logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|84

    Vier uitdagingen ter verbetering van het vertrouwen in schooladviezen

    Vraag een willekeurige volwassene en deze zal je precies kunnen vertellen wat het schooladvies was dat hij kreeg op twaalfjarige leeftijd. Ook zal je te horen krijgen of dat schooladvies is uitgekomen of dat het misschien toch wat ambitieus was, of juist niet. Het schooladvies heeft een sleutelpositie in de schoolloopbanen van kinderen en dit zal in de (nabije) toekomst ook zo blijven. Op basis van een aantal recente onderzoeken willen we vier uitdagingen voorleggen waardoor het vertrouwen in het schooladvies kan worden vergroot. Maar eerst beschrijven we waarom dat nodig is; welke problemen rond de kwaliteit van de schooladviezen hebben onderzoekers de afgelopen jaren geconstateerd?
    1,95
    lees meer

    Corona en de publieke rollen van onderwijs

    Crises werken onthullend. Ze maken zichtbaar wat onder de oppervlakte ligt. Met de coronapandemie is dat niet anders. In een wereld waar de BV-IK hoogtij viert, maakt een minuscuul virus duidelijk hoezeer iedereen met elkaar verbonden is. De verspreiding van een lokale markt in een voorheen onbekende stad in China, naar alle uithoeken van de wereld, was een kwestie van weken. De globalisering voltrok zich - in real time - voor ieders ogen.
    1,95
    lees meer

    Docenten gezocht voor Sterk Techniekonderwijs

    Het docententekort1 in de techniek, een van de aanleidingen voor het programma Sterk Techniekonderwijs (STO), wordt steeds pregnanter. Het STO-programma biedt vmbo-scholen middelen om samen met mbo, bedrijfsleven en andere regionale partners duurzaam, dekkend en kwalitatief hoogstaand technisch onderwijs te realiseren. Hiervoor zijn tot dusverre 77 regio’s2 gevormd die elk een eigen plan gemaakt hebben om deze doelen te bereiken. Dit artikel schetst, op basis van die plannen (Van den Berg et al., 2020), hoe STO-regio’s het lerarentekort voor de technische vakken willen gaan aanpakken en welke knelpunten er lijken te ontstaan.
    1,95
    lees meer

    Hoe zit het met uw… introvertie

    “Wat voor type leidinggevende hebben we op dit moment in deze school nodig?” Deze vraag kreeg ik gesteld door de bestuurder. De school in kwestie was na een bloeiperiode in een periode van consolidatie terechtgekomen en het imago dreigde te verbleken door de toenemende concurrentie. De nieuwe ideeën die nu werden ontwikkeld om beter aan te sluiten bij leerlingen, waren in de onderbouw opgestart maar de bovenbouw zat duidelijk nog op het oude spoor.
    Gratis
    lees meer

    Het Angelsaksisch debacle

    Het Engelse onderwijs werd bij het einde van het schooljaar opgeschrikt door een stevige rel over de centraal toegekende eindcertificeringen. Aangezien er door de coronacrisis geen echte centrale examens waren, werden de graden en certificaten toegekend door de leraren. Die werden echter centraal gecorrigeerd op basis van een blijkbaar erg betwistbaar algoritme. Het zat als volgt.
    Gratis
    lees meer

    Boeken

    Kneyber, R. (2020). Orde houden (vernieuwde editie). • Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (2020). Onderwijs na COVID-19: Naar vijf ideeën en vier scenario’s voor nieuw onderwijs.
    Gratis
    lees meer

    Inleiding

    Leiderschap is in tijden van corona heel complex. Je moet als bestuurder of schoolleider tal van rollen tegelijk uitoefenen, die allemaal ongeveer evenveel aandacht vragen en soms elkaar ook nog eens onderling in de weg zitten. Voor die situatie kunnen we in deze Focus geen recepten of protocollen bieden. Wat we wel bieden is een beeld hoe een aantal bestuurders en schoolleiders ermee omgaan. Soms zal dat beeld troostrijk zijn of, en dat is zeker zo belangrijk, kan het functioneren als een spiegel voor je eigen gedrag als leider. Tegelijkertijd bevat deze Focus – althans, dat hopen wij – daarnaast wel degelijk ook voorbeelden en ideeën die inspireren, en vooral: tot reflectie aanzetten.
    Gratis
    lees meer

    De grote lijnen

    In maart van dit jaar vroegen we een aantal schoolleiders en bestuurders om tot en met september een dag- of weekboek bij te houden met hun ervaringen, overdenkingen en conclusies rond het thema ‘school in coronatijd’. Want zoals we in de inleiding beschreven: we dachten toen nog dat aan het einde van het jaar, wanneer we de DNM Focus over dit thema zouden publiceren, het ergste leed wel geleden zou zijn en dat we dan op basis van de dag- en weekboeken een beeld zouden kunnen geven van wat er veranderd was en naar welk ‘normaal’ de gedwongen mars geleid had.
    1,95
    lees meer

    Ervaringen

    Intelligente lockdown, het nieuwe normaal, elleboogbegroeting, mondkapjesplicht, zorghelden; zoveel nieuwe samengestelde woorden. Het voelt als een tijdelijke teleportatie naar een nieuwe werkelijkheid waarin heel veel gewone dingen ineens anders zijn. En waarin lang gedroomde onderwijsvernieuwingen in een klap werkelijkheid worden.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 31-01-2021
    lees meer

    Professionele identiteit in coronatijd

    In normale tijden is het al een stevige klus om schoolleider te zijn. Maar nu in de coronacrisis het vertrouwde op de schop gaat en het gedaan is met alle routines, lijkt niets meer vanzelf te gaan. In dit artikel bieden Gerritjan van Luin en Manon Ruijters een handreiking om binnen de spanning die dit oproept nieuwe stevigheid te ervaren in het leiderschap.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper