logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|102

    Ontsnappen aan tentakels van angst en hebzucht

    De auteur houdt een in 1999 verschenen boek opnieuw tegen het licht: De geïndividualiseerde onderneming van Sumantra Ghoshal en Christopher Bartlett. De kern van deze managementfilosofie leeft nog altijd voort in het hart van iedere moderne managementfilosofie: vertrouwen en geloof in het individu. We kunnen het boek (her)lezen als een historisch document. Waar komen we vandaan? Welke sprong hebben de beschreven ondernemingen in de jaren negentig moeten maken? En waarom is het bevorderen van individueel initiatief en het realiseren van maatschappelijke meerwaarde nog steeds moeilijk?
    lees meer

    Kiezen voor een project- of een procesaanpak

    Complexe vraagstukken, met een veelheid aan belangen en partijen, zijn aan de orde van de dag. Zonder de belanghebbenden rond de tafel lukt dat niet. Maar hen betrekken blijkt in de praktijk niet zo makkelijk. Al met al is de dominante gewoonte om doelen te bereiken via de vertrouwde projectmatige aanpak. Belanghebbenden worden daarbij selectief instrumenteel aangestuurd of betrokken en voelen zich daardoor nauwelijks of niet serieus genomen. De auteur zet uiteen dat dit anders en beter kan, door middel van een procesaanpak en een uitgekiende procesregie.
    lees meer

    De Weg

    In dit onderdeel van Ontmoeting vertellen begeleidingskundigen over wat hen maakte tot wie zij zijn. Via welke weg kwamen ze in het vak terecht? Wat waren beslissende kruispunten? Welke ontmoetingen, reisgenoten, films, beelden of boeken waren belangrijk? En waren er ook dwaalwegen? ‘Als ik kijk naar de weg die ik heb afgelegd in mijn werk, dan staan er een paar eenvoudige richtingaanwijzers. Zoals ieders autonomie respecteren, emancipatie aanmoedigen, verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet, je verbinden met gelijkgestemden en je losmaken van iemand die macht over je wil uitoefenen’, aldus Joseph Kessels.
    lees meer

    Van ervaring naar ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid

    In dit artikel staan de auteurs stil bij het begeleiden van een bijzonder leerteam van hbo-studenten: social-workstudenten die zelf ervaring hebben met hulpverlening. Zij willen hun persoonlijk herstel en ervaringskennis benutten in het professionele leren en werken. Een boeiende, korte keten van cliënt naar professional die een bijzonder leerproces vergt. Welke begeleiding is hier op zijn plaats? En wat wordt er verwacht van een begeleider? De auteurs zijn als leerteambegeleider en onderzoeker/promovenda betrokken bij dit leerteam.
    Gratis
    lees meer

    ‘Aan de rand van het dorp’

    Voor deze aflevering van Ontmoeting gingen de auteurs in gesprek met een ‘supervisieketen’, bestaande uit een supervisant, een supervisor, een leersupervisor en een docent supervisiekunde over hun ervaringen in deze keten. Een tweede thema in de ontmoeting is de plek van het muzisch-ludische binnen supervisie. Hoe heeft men de gelaagdheid in deze supervisieketen ervaren en welke plek had het muzisch-ludische in hun supervisieleren?
    lees meer

    Lidmaatschap en ik

    De auteur heeft gemerkt dat hij steeds meer vraagstukken op zijn bord krijgt die zowel gaan over eigen verantwoordelijkheid als over gezamenlijkheid. Dat levert hem vaak hoofdbrekens en frustraties op. In dit artikel filosofeert de auteur over reizen naar China, waar zijn dochter verblijft. Het culturele contrast tussen oost en west confronteert hem met zichzelf en laat hem volop twijfelen over wat hij tegenkomt in zijn begeleidingspraktijk.
    Gratis
    lees meer

    Ontzorgen of ontwikkelen?

    Adviseren moet anders. Niet alleen bij multipartijvraagstukken in de steeds complexere maatschappelijke ketens en netwerken. Ook organisaties ‘vernetwerken’: grote organisaties lijken wat betreft functioneren vaak meer op de Europese Unie dan op een klassieke top-downpiramide. Veel adviseurs, extern en intern, blijven zich echter concentreren op de inhoud van hun adviezen en sluiten zich af van de politiek-procesmatige complexiteit. Om er vervolgens in vast te lopen. Hoe komt dat? Wat zijn de effecten? En wat kun je eraan doen als adviseur, manager of organisatiebegeleider?
    Gratis
    lees meer

    Wie spreekt?

    ‘Onlangs werd ik bij een hogeschool teamleider van een team dat zich op centraal niveau gaat bezighouden met studentenwelzijn. (...) De oplossing wordt gezocht in het netjes inrichten van een keten van begeleiding (...) voor als het echt lastig wordt. En de keten loopt door buiten de hogeschool, want bij meervoudig complexe vragen vinden we dat studenten hulp moeten zoeken bij de ggz.’ Aldus begeleidingskundige Maartje de Vries. ‘Het werken in een dergelijke keten heeft ook gevaarlijke kanten. Kanten die we misschien liever niet zien, omdat ze ons idee ondermijnen dat er voor elk probleem een oplossing is.’
    lees meer

    Transities handen en voeten geven met netwerksturing

    Of het nu gaat om het verminderen van de plasticsoep, het tegengaan van obesitas of het verbeteren van de luchtkwaliteit: voor steeds meer maatschappelijke problemen geldt dat ze niet door één partij afzonderlijk zijn op te lossen. In dit artikel laat de auteur zien op welke manier netwerksturing een vruchtbare methodiek kan zijn om aan dit soort transities toch concreet handen en voeten te geven. Hij deelt een aantal lessen en doorontwikkelde inzichten van deze methodiek, aan de hand van een casus.
    lees meer

    Spel, verwaarlozing en andere metaforen

    Voor de rubriek Gelezen schreef de auteur een gedegen bijdrage over het werk van de Canadese organisatietheoreticus Gareth Morgan, dat tijdens zijn studie bedrijfskunde op zijn pad kwam. Hij zet dit af tegen de inmiddels ook klassieke publicaties van Jaap Boonstra en Joost Kampen.
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »