logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|12

    Onderzoek ( volledige uitgave, 8 artikelen)

    Inhoudsopgave KENNIS EN KUNDE Ambachtsmens of onderzoeker? Academische en onderzoekscompetenties bij professioneel begeleiders Liesbeth Kool Actieonderzoek: onmisbare interventie voor begeleiden op organisatieniveau Christa van Luijk en Martijn Jansen Rijker supervisorschap door fenomenologisch onderzoek Marie-José Geenen Non-verbal synchrony in coaching: the pinnacle of emotion regulation So, what? Tünde Erdös COLUMN Weg met onderzoek! Chris Aalberts PRAKTIJK EN PROFESSIE Pendelen als vorm van werken Gertjan Schuiling ‘Elke begeleidingskundige handelt vanuit zijn biografie’ Over onderzoeken als slenteren Kees Faber Eigen supervisorisch handelen onder de loep Judith Dingemans Redactioneel   Onderzoek doe je als professionele begeleider altijd wel. Je bent nu eenmaal ‘reflective practitioner’, steeds met de klant op zoek naar hoe je verder kunt gaan. Dat vergt een reflectieve houding terwijl je begeleidt, maar vraagt ook reflectie achteraf op momenten van handelingsverlegenheid. Toch kun je die reflectie ook gerichter aanpakken: door er systematisch onderzoek naar te doen. Daar gaat dit themanummer over. Het kwam in samenwerking met de Commissie Vakontwikkeling van LVSC tot stand. Het belang van dergelijk onderzoek is dat je niet alleen deze specifieke klant beter van dienst kunt zijn, maar er mogelijk ook je eigen handelingsrepertoire mee vergroot. Marie-José Geenen beschrijft hoe dat in veel supervisieopleidingen gebeurt, middels fenomenologisch onderzoek naar de eigen geleefde ervaring. Judith Dingemans laat zien hoe zij supervisanten betrekt bij de systematische reflectie op de kwaliteit van haar handelen. Gertjan Schuiling beschrijft hoe je dergelijk reflectief onderzoek kunt vormgeven. Hij benadrukt – volgens ons terecht – dat onderzoek ook het handelingsrepertoire van de beroepsgroep een impuls kan geven. Onderzoek kan, behalve gericht op de eigen praktijk, ook onderdeel worden van je begeleiding van het klantsysteem. Redactielid Kees Faber tekent uit de mond van Ferry Wilting op hoe deze handelingsonderzoek heeft verricht binnen de kunstacademie in Groningen. Het klantsysteem ook zélf onderzoek laten doen als onderdeel van de begeleiding gaat weer een stapje verder. Christa van Luijk en Martijn Jansen beschrijven hoe zij actieonderzoek als interventie hebben ingezet binnen een welzijnsinsteling. Je kunt de praktijk van professioneel begeleiden niet alleen kwalitatief, maar ook kwantitatief onderzoeken. Tünde Erdös geeft een doorkijkje naar hoe zij dat aanpakt in haar (Engelstalige) promotieonderzoek naar ‘coach presence’. Hierbij gaat het om gedegen wetenschappelijk onderzoek, waarbij de vraag kan rijzen hoe bruikbaar de uitkomsten zijn in de praktijk. In deze (bekende) spanning tussen ‘rigor’ en ‘relevance’ kiest Chris Aalberts blijkens zijn column voor praktische bruikbaarheid, Liesbeth Kool pleit er juist voor om onderzoek (en academisch denken) meer onderdeel te laten worden van het repertoire van de professioneel begeleider. Graag gaan we binnen de beroepsgroep in gesprek over onderzoeken en begeleiden. Daartoe organiseren we een meet-upbijeenkomst met de auteurs van dit themanummer. Deze vindt plaats op dinsdag 5 november a.s. te Utrecht. Zien we je daar?  Fer van den Boomen en Maartje de Vries
    lees meer

    Veiligheid ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Thema: Verhalen, maart 2019

    Inhoudsopgave: KENNIS EN KUNDE Werken met verhalen in organisaties De trainer als troubadour COLUMN Show, don’t tell ONTMOETING In gesprek met Michaël Derkse De Weg (aflevering PRAKTIJK EN PROFESSIE Werken met het DialoogLab Zeven sleutels naar het verhaal Verhalen in supervisie GELEZEN Perfect imperfect Het zetten van ‘kraken   Redactioneel Verhalen horen bij het leven van de mens. Vroeger waren er verhalenvertellers die hun verhalen als verteller of troubadour ten gehore brachten en zo van stad naar stad reisden. De ‘orale overlevering’ was anoudsher bedoeld om verhalen van generatie op generatie over te brengen in een overwegend analfabetische  samenleving. Tegenwoordig kunnen we misschien meer spreken van een digitale traditie die de orale overlevering voedt. Verhalen zijn op afroep, via diverse kanalen en in diverse kleuren, beschikbaar. Hierdoor worden we beïnvloed en beïnvloeden we ook weer anderen. In de praktijk van begeleiding hebben verhalen eveneens een plek. We werken met het verhaal van de cliënt, waarbij we ook onze eigen verhalen inbrengen. Daarom leek het ons als redactie een mooi en belangrijk thema. We belichten dit vanuit diverse perspectieven. In het hoofdartikel ‘Een veelheid aan verhalen: rijkdom of rumoer’ richten Martijn van Ooijen, Saskia Tjepkema en Koen Weber zich op het werken met verhalen in de begeleiding van organisaties. Zij geven ook handreikingen om narratieve technieken toe te passen. Marcel van de Pol neemt ons mee in het werken met het DialoogLab, waarbij hij een aantal fasen doorloopt om een verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien en beleven, waardoor nieuwe gezichtspunten ontstaan. In ‘De trainer als troubadour’ beschrijft Michiel de Ronde de rol van de trainer in het licht van de orale traditie. Joke Goudswaard belicht zeven sleutels om de ‘verhaalruimte’ te openen, waarbij zij een inkijk biedt in haar manier van narratief werken bij begeleiding. Mila Volf belicht inspirerend hoe verhalen ook een plek in supervisie kunnen hebben. Voor de rubriek Ontmoeting praatten we dit keer met Michaël Derkse, grondlegger van de Pulsar Visie. Op indringende wijze maken we kennis met zijn verhaal en ideeën over de rol van verhalen in begeleiding. Shirine Moerkerken en Barbara van der Steen recenseren op een reflectieve en persoonlijke manier elkaars boeken ‘Perfect imperfect’ en ‘Hoe ik verander’. We complementeren dit nummer met een scherpe column van An Kramer en een mooie bijdrage aan De Weg van Marianne Banning-Mul. Bij mijn debuut als coördinator van een themanummer kan ik zeggen dat ik trots ben op het resultaat. Ik realiseer me des te meer dat ik mij met alle ervaringsverhalen van anderen een beeld kon vormen van wat ik onderweg zou kunnen tegenkomen. En ik realiseer me, door alle mooie artikelen, dat het aanreiken van (ervarings)verhalen ook een belangrijke rol van de coach is bij begeleidingsvraagstukken.   Tijn Ponjee
    lees meer

    Wijsheid ( volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    Macht ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Begeleiden vanuit het geheel (volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    De staat van supervisie (volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    EXAMENS 2019-04 Volledige uitgave

    INHOUD EXAMENS 2019-04 (november 2019)   Kwaliteit van toetsing in het tertiaire onderwijs,  Karin Gerritsen-van Leeuwenkamp, Desirée Joosten-ten Brinke en Liesbeth Kester​  Geen andere uitweg dan examenfraude,  Steven Beek  Formatief toetsen van 21ste eeuwse vaardigheden,  Debby Peter en Jac Rijnen Hoe verloopt de studieloopbaan van studenten na het nèt niet behalen van het bindend studieadvies,  Ilja Cornelisz, Eva Bus en Chris van Klaveren Uit de praktijk – Van en met elkaar leren over beoordelingsvraagstukken in het beroepsonderwijs,  Liesbeth Baartman en Kitty Meijer In gesprek met examenfunctionarissen: Marc Spierings,  Ad de Jongh en Annie Kempers-Warmerdam​ Rubrieken Redactioneel Terecht of niet....?  Gastcolumn NVE Gezien en gelezen Literatuur en Agenda REDACTIONEEL 2019 loopt ten einde en daarmee ook de zestiende jaargang van EXAMENS, tijdschrift voor de toetspraktijk. Over enkele weken viert de NVE zijn twintigjarig bestaan. Enkele jaren na het ontstaan van de NVE nam Henk van Berkel, voormalig hoofdredacteur het initiatief om te komen tot een tijdschrift voor de Vereniging. Het tijdschrift heeft zijn bestaansrecht bewezen. We zijn al aan het einde van de zestiende jaargang. Leden en niet-leden van de NVE hebben in al die jaargangen mooie artikelen gepubliceerd. De redactie zorgt ervoor dat elke aflevering weer voldoende artikelen en bijdragen voor de rubrieken bevat. De redactie vormt een hecht team, die al die voorbereidende werkzaamheden met plezier en aandacht voor de examen- en toetspraktijk verricht. Twee redactieleden mogen hier genoemd worden, Annie Kempers-Warmerdam en Harry Molkenboer. Zij zijn de nestors van de redactie. Vanaf het allereerste nummer zijn ze erbij betrokken. Dank daarvoor. Die dank geldt natuurlijk ook voor alle andere redactieleden en oud-redactieleden die zich inzetten voor dit werk.   En zo hebben die inspanningen weer geleid tot het nummer dat voor u ligt. Het eerste artikel van Karin Gerritsen-van Leeuwenkamp, Desirée Joosten-ten Brinke en Liesbeth Kester gaat over de kwaliteit van toetsing in het tertiaire onderwijs. Deze literatuurstudie geeft ons inzicht in thema’s met kwaliteitscriteria die de kwaliteit van toetsing operationaliseren. Het tweede artikel is een voor ons tijdschrift bijzonder artikel. Het gaat over de rechtsgang inzake de examenfraude op scholengemeenschap Ibn Ghaldoen in Rotterdam in 2013. Die fraude had grote gevolgen voor de examens in het voortgezet onderwijs in dat jaar. De nasleep daarvan, onderzoek en de rechtsgang daarna, blijft niet lang in het geheugen. In deze bijdrage vanuit het Openbaar Ministerie wordt de gang van zaken na de fraude uiteengezet. Het derde artikel van Debby Peter en Jac Rijnen gaat over het formatief toetsen van 21ste eeuwse vaardigheden in het middelbaar beroepsonderwijs. Het vierde artikel is van Ilja Cornelisz, Eva Bus en Chris van Klaveren en handelt over de studieloopbaan van studenten die net niet het bindend studieadvies halen.   En natuurlijk kunt u ook weer kennis nemen van de vaste rubrieken: ‘uit de praktijk’ waarin Liesbeth Baartman en Kitty Meijer schrijven over van en met elkaar leren over beoordelingsvraagstukken in het beroepsonderwijs; het interview is deze keer met Marc Spierings, de directeur van het College voor Toetsen en Examens, dat deze maand het tienjarig bestaan viert; de rubriek ‘terecht of niet’ waarin Ton Lamers ingaat op de rechten van een gehandicapte kandidaat; ‘gezien en gelezen’ waarin aandacht besteed wordt aan het rapport over fundamentele vragen over examens en toetsen. En u treft de laatste column aan van Tamara van Schilt-Mol. De redactie dankt Tamara hartelijk voor haar bijdrage in het afgelopen jaar. Kortom weer een aflevering dat zeker de moeite waard is om te lezen. Ad de Jongh, eindredacteur
    5,95
    lees meer

    EXAMENS 2019-03 Volledige uitgave

    INHOUD EXAMENS 2019-03 september 2019   Digitaal toetsen van wiskunde in het HO,  Dirk Tempelaar Een hackathon voor toetsbekwaamheid binnen de HAN,  Frank Bovenkerk, Samantha Graus, Inge de Jager, Tamara van Schilt-Mol, Ernie Schouten en Angele Welie Geanonimiseerde peer-review: niveaubepaling en kwaliteitsborging bij EVC-Ervaringscertificaten,  Annie Kempers-Warmerdam Uit de praktijk – De examens voor vrijwillig molenaar,  Ad de Jongh In gesprek met examenfunctionarissen: Gertrud van Erp,  Ad de Jongh en Annie Kempers-Warmerdam   Rubrieken Redactioneel  Terecht of niet....?  Gastcolumn  NVE  Gezien en gelezen  Literatuur en Agenda   REDACTIONEEL Deze zomer las ik in de krant een ingezonden brief van een vader (leerkracht in het basisonderwijs) die de toetsen die zijn dochter als toelating voor de Pabo moest maken onzinnig vond. Het ging om de toetsen aardrijkskunde en natuur & techniek. Zoals haar vader aangaf was het ‘niet voor niks dat ze eerder op de havo deze vakken had laten vallen’ en als ze eenmaal lerares was kon ze die kennis ook wel opzoeken in de lesmethode. Ze wilde gewoon lerares worden. Het maken van deze toetsen zou haar motivatie dusdanig beïnvloeden dat ze haar ‘droom’ misschien wel aan de kant zou zetten en een andere opleiding zou kiezen. We kunnen toetsen natuurlijk overal de schuld van geven, maar hoe erg is het om af en toe aan te tonen dat je beschikt over (basis)kennis? In dit nummer van Examens weer een aantal interessante artikelen om de kennis over toetsing te verhogen. Dirk Tempelaar bespreekt in zijn artikel de stand van zaken ten aanzien van digitaal toetsen van wiskunde in het hoger onderwijs. Welke bewerkingen zijn al heel goed digitaal uit te voeren door zowel de ontwikkelaars van digitale toetsen als door studenten bij het aantonen van hun wiskundige kennis bij een digitale toets? En waar zitten de ontwikkelpunten? De ontwikkeling van toetsbekwaamheid bij docenten kan op veel manieren worden vormgegeven. Bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen zijn ze heel enthousiast over de Hackathon. Lees het artikel van Samantha Graus, Frank Bovenkerk en collega’s over deze vorm van professionaliseren. In het derde artikel staat in het kader van het erkennen van competenties (EVC) een geanonimiseerde peer-review methode centraal. Annie Kempers-Warmerdam beschrijft deze werkwijze en geeft aan wat hier de voor- en nadelen van zijn. Uiteraard zijn ook de vaste rubrieken aanwezig: de column van Tamara van Schilt-Mol, het interview met een betrokkene in het toetslandschap is dit keer met Gertrud van Erp. Gertrud is voorzitter van de EVC-adviesraad. In Uit de praktijk leest u hoe de examens voor een vrijwillig molenaar eruit zien en net als voorgaande jaren heeft Ad de Jongh voor de zomer weer de kranten gevolgd over de ins en outs van de eindexamens van 2019. Ton Lamers is in de AVG gedoken en geeft ons inzicht in wat de AVG betekent voor het recht op inzage. Met deze artikelen hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan uw kennis over toetsen. Veel leesplezier!
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »