logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|13

    Onderzoek ( volledige uitgave, 8 artikelen)

    Inhoudsopgave KENNIS EN KUNDE Ambachtsmens of onderzoeker? Academische en onderzoekscompetenties bij professioneel begeleiders Liesbeth Kool Actieonderzoek: onmisbare interventie voor begeleiden op organisatieniveau Christa van Luijk en Martijn Jansen Rijker supervisorschap door fenomenologisch onderzoek Marie-José Geenen Non-verbal synchrony in coaching: the pinnacle of emotion regulation So, what? Tünde Erdös COLUMN Weg met onderzoek! Chris Aalberts PRAKTIJK EN PROFESSIE Pendelen als vorm van werken Gertjan Schuiling ‘Elke begeleidingskundige handelt vanuit zijn biografie’ Over onderzoeken als slenteren Kees Faber Eigen supervisorisch handelen onder de loep Judith Dingemans Redactioneel   Onderzoek doe je als professionele begeleider altijd wel. Je bent nu eenmaal ‘reflective practitioner’, steeds met de klant op zoek naar hoe je verder kunt gaan. Dat vergt een reflectieve houding terwijl je begeleidt, maar vraagt ook reflectie achteraf op momenten van handelingsverlegenheid. Toch kun je die reflectie ook gerichter aanpakken: door er systematisch onderzoek naar te doen. Daar gaat dit themanummer over. Het kwam in samenwerking met de Commissie Vakontwikkeling van LVSC tot stand. Het belang van dergelijk onderzoek is dat je niet alleen deze specifieke klant beter van dienst kunt zijn, maar er mogelijk ook je eigen handelingsrepertoire mee vergroot. Marie-José Geenen beschrijft hoe dat in veel supervisieopleidingen gebeurt, middels fenomenologisch onderzoek naar de eigen geleefde ervaring. Judith Dingemans laat zien hoe zij supervisanten betrekt bij de systematische reflectie op de kwaliteit van haar handelen. Gertjan Schuiling beschrijft hoe je dergelijk reflectief onderzoek kunt vormgeven. Hij benadrukt – volgens ons terecht – dat onderzoek ook het handelingsrepertoire van de beroepsgroep een impuls kan geven. Onderzoek kan, behalve gericht op de eigen praktijk, ook onderdeel worden van je begeleiding van het klantsysteem. Redactielid Kees Faber tekent uit de mond van Ferry Wilting op hoe deze handelingsonderzoek heeft verricht binnen de kunstacademie in Groningen. Het klantsysteem ook zélf onderzoek laten doen als onderdeel van de begeleiding gaat weer een stapje verder. Christa van Luijk en Martijn Jansen beschrijven hoe zij actieonderzoek als interventie hebben ingezet binnen een welzijnsinsteling. Je kunt de praktijk van professioneel begeleiden niet alleen kwalitatief, maar ook kwantitatief onderzoeken. Tünde Erdös geeft een doorkijkje naar hoe zij dat aanpakt in haar (Engelstalige) promotieonderzoek naar ‘coach presence’. Hierbij gaat het om gedegen wetenschappelijk onderzoek, waarbij de vraag kan rijzen hoe bruikbaar de uitkomsten zijn in de praktijk. In deze (bekende) spanning tussen ‘rigor’ en ‘relevance’ kiest Chris Aalberts blijkens zijn column voor praktische bruikbaarheid, Liesbeth Kool pleit er juist voor om onderzoek (en academisch denken) meer onderdeel te laten worden van het repertoire van de professioneel begeleider. Graag gaan we binnen de beroepsgroep in gesprek over onderzoeken en begeleiden. Daartoe organiseren we een meet-upbijeenkomst met de auteurs van dit themanummer. Deze vindt plaats op dinsdag 5 november a.s. te Utrecht. Zien we je daar?  Fer van den Boomen en Maartje de Vries
    lees meer

    Veiligheid ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Thema: Verhalen, maart 2019

    Inhoudsopgave: KENNIS EN KUNDE Werken met verhalen in organisaties De trainer als troubadour COLUMN Show, don’t tell ONTMOETING In gesprek met Michaël Derkse De Weg (aflevering PRAKTIJK EN PROFESSIE Werken met het DialoogLab Zeven sleutels naar het verhaal Verhalen in supervisie GELEZEN Perfect imperfect Het zetten van ‘kraken   Redactioneel Verhalen horen bij het leven van de mens. Vroeger waren er verhalenvertellers die hun verhalen als verteller of troubadour ten gehore brachten en zo van stad naar stad reisden. De ‘orale overlevering’ was anoudsher bedoeld om verhalen van generatie op generatie over te brengen in een overwegend analfabetische  samenleving. Tegenwoordig kunnen we misschien meer spreken van een digitale traditie die de orale overlevering voedt. Verhalen zijn op afroep, via diverse kanalen en in diverse kleuren, beschikbaar. Hierdoor worden we beïnvloed en beïnvloeden we ook weer anderen. In de praktijk van begeleiding hebben verhalen eveneens een plek. We werken met het verhaal van de cliënt, waarbij we ook onze eigen verhalen inbrengen. Daarom leek het ons als redactie een mooi en belangrijk thema. We belichten dit vanuit diverse perspectieven. In het hoofdartikel ‘Een veelheid aan verhalen: rijkdom of rumoer’ richten Martijn van Ooijen, Saskia Tjepkema en Koen Weber zich op het werken met verhalen in de begeleiding van organisaties. Zij geven ook handreikingen om narratieve technieken toe te passen. Marcel van de Pol neemt ons mee in het werken met het DialoogLab, waarbij hij een aantal fasen doorloopt om een verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien en beleven, waardoor nieuwe gezichtspunten ontstaan. In ‘De trainer als troubadour’ beschrijft Michiel de Ronde de rol van de trainer in het licht van de orale traditie. Joke Goudswaard belicht zeven sleutels om de ‘verhaalruimte’ te openen, waarbij zij een inkijk biedt in haar manier van narratief werken bij begeleiding. Mila Volf belicht inspirerend hoe verhalen ook een plek in supervisie kunnen hebben. Voor de rubriek Ontmoeting praatten we dit keer met Michaël Derkse, grondlegger van de Pulsar Visie. Op indringende wijze maken we kennis met zijn verhaal en ideeën over de rol van verhalen in begeleiding. Shirine Moerkerken en Barbara van der Steen recenseren op een reflectieve en persoonlijke manier elkaars boeken ‘Perfect imperfect’ en ‘Hoe ik verander’. We complementeren dit nummer met een scherpe column van An Kramer en een mooie bijdrage aan De Weg van Marianne Banning-Mul. Bij mijn debuut als coördinator van een themanummer kan ik zeggen dat ik trots ben op het resultaat. Ik realiseer me des te meer dat ik mij met alle ervaringsverhalen van anderen een beeld kon vormen van wat ik onderweg zou kunnen tegenkomen. En ik realiseer me, door alle mooie artikelen, dat het aanreiken van (ervarings)verhalen ook een belangrijke rol van de coach is bij begeleidingsvraagstukken.   Tijn Ponjee
    lees meer

    Wijsheid ( volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    Macht ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Begeleiden vanuit het geheel (volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    De staat van supervisie (volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Ontwikkeling (volledige uitgave, 16 artikelen)

    INHOUD THEMA 'ONTWIKKELING' (augustus 2019) ONTWIKKELING Elke loopbaanvraag is een kans voor persoonlijke ontwikkeling - Rudy Vandamme Jezelf ontwikkelen doe je aan en met de ander - Cora van Rossum​ Loopbaanadvisering een vak apart. Promotieonderzoek van dr. Peter Tielenius Kruythoff  Reinier Gerritzen Geboortetrauma en het cellulair geheugen. Bewustzijn in de pre- en perinatale periode van ons leven - Anna Verwaal Ontwikkelen: begin met de juiste beeldvorming. Een veranderplan voor inclusieve ondernemers - Marcel Lionell van Kammen PRAKTIJK Kritisch denken Tien punten om aan te werken  -  Jack van Minden Hoe word – en blijf – je een professional? Een leven lang ontwikkelen  - Ellen Rozeman Bonaire Break, drie jaar later Studiekeuze bepalen op een tropisch eiland  - Harm Jan van Dijk De ogen geopend. Loopbaantool  - José Otten Maak het verschil - Joseph Oubelkas KENNIS & KUNDE Door posttraumatische groei kun je je ontwikkelen. Gefeliciteerd met je burn-out  - Greet Vonk & Anja Jongkind De loopbaancoach als groeibevorderaar. Omdat ontwikkeling nog niet vanzelfsprekend is  Ineke van den Berg & Tineke Kanters Boeien, binden en behouden van talent onder druk. Geef medewerker regie over eigen werkgeluk - Alexander van der Heijden OPINIE & DISCUSSIE Virtueel leren voor echies Martin Reekers Cartoon Wikkels - Joke Tacoma Go with the flow.Maar wat als die flow een shock betekent…? - Judith Semeijn Ontwikkelen Binnen ons vakgebied is de laatste jaren veel aandacht besteed aan het onderwerp ontwikkeling. Alle werkenden moeten zich ontwikkelen, dat is belangrijk voor een gezonde loopbaan en het behoud van werk. Terwijl de deskundigen er allemaal van overtuigd zijn dat ontwikkelen noodzakelijk is, is er maar een kleine groep die dit ook werkelijk oppakt. Hoe komt dit? Mijn ervaring is dat er meerdere redenen zijn. Eén reden is dat het begrip "ontwikkelen" een wat abstract begrip is. Wat is nu ontwikkelen, wat wordt eronder verstaan? Het is niet one-size fits all. Het moet concreet gemaakt worden. Uitleggen dat het niet alleen gaat om scholing, maar ook om het oppakken van andere taken, nieuwe werkervaringen opdoen, stages lopen en nog veel meer. Daarnaast speelt de factor tijd een grote rol. 'Ik wil mij best ontwikkelen, maar ik heb of krijg er geen tijd voor.' Een derde reden die ik vaak hoor is dat iemand er de noodzaak niet van inziet. 'Waarom zou ik mij bezig moeten gaan met mijn werk en loopbaan, terwijl ik nu toch werk heb?'   Het zou mooi zijn als mensen zich van nature bezighouden met hun loopbaan en werkbehoud. Ik denk dat de oplossing ligt in de woorden 'van nature'. Je doet het, omdat het normaal is. Je denkt regelmatig na over de ontwikkelingen binnen je vakgebied, je gaat af en toe eens in een andere keuken kijken om iets nieuws te leren. Je volgt een cursus om je kennis up to date te houden. Je voert gesprekken met bijvoorbeeld je leidinggevende over wat je zou willen ten aanzien van jouw ontwikkeling en kijkt ook waar het bedrijf behoefte aan heeft ' en krijgt en neemt hier tijd en ruimte voor. Er zijn nu al tal van regelingen waar werkenden gebruik van kunnen maken als het gaat om ontwikkeling. Zo is er het Ontwikkeladvies 45+, een mooi (tijdelijk) instrument voor alle werkenden in Nederland van 45 jaar en ouder. Geheel buiten de werkgever om kunnen zij zich oriëteren op hun ontwikkeling. Binnenkort wordt hopelijk het STAP-budget (STimuleringArbeidsmarktPositie) een feit.   Een regeling waar werkenden en niet-werkenden gebruik van kunnen maken om zich te ontwikkelen en zo hun arbeidsmarktpositie te verbeteren. In meerdere cao's is al een budget opgenomen waar werkenden gebruik van kunnen maken wanneer er geld nodig is om 'te ontwikkelen'. Mooie mogelijkheden en regelingen, nu maar hopen dat het het nieuwe normaal wordt om je in ieder geval gedurende je loopbaan, te blijven ontwikkelen om zelf te zorgen voor werkzekerheid en om werk te blijven doen dat bij je past. In dit nummer over Ontwikkeling komt het thema breed aan de orde. Marcel Lionell van Kammen schrijft over ontwikkeling vanuit beeldvorming in plaats van oordeelsvorming, de samenwerking van werkgever en werknemer als het gaat om ontwikkeling. Cora van Rossum schrijft over hermeneutische wederzijdsheid, dat je de ander nodig hebt om je te ontwikkelen.   Marlies van Venrooij - hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl  
    5,95
    lees meer

    Levenslang (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEVENSLANG' (april 2019) Re-integratie van ex-gedetineerden, Met sport en koffie ontsnappen aan de tralies - Martin Reekers De levenslange invloed van het gezin, Biografiewerk bij het oplossen van vaste patronen - Marja Postema Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken, Interview Annet de Lange - Martin Jan Kraak De kracht van dienend leiderschap, Een Leven Lang Leren - Cora van Rossum PRAKTIJK Het gouden kalf van de hr-professie, Impressie van de uitreiking van de HR Proffie - Martin Reekers Studie kiezen versus studiekeuze, Casus - Gertie Boleij Omgaan met een beperking - José Otten Overgang, een leven lang, Hoe zorg je dan voor inzetbaarheid? - Pauline Kemkers Ontwikkeladvies 45plus: een schot in de roos, Evaluatie van 55 trajecten - Caroline Krul KENNIS & KUNDE Ouders betrekken bij LOB, Proefschrift - Annemarie Oomen Uitsluiting van oudere werknemers, Hoe voorkomen we het? - Mike Brouwer Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen - Evelyne Meens De Wajong, een levenslange voorziening? - Marcel Lionell van Kammen OPINIE & DISCUSSIE De BV IK werft klanten, Ondernemerschap als competentie voor de werknemer - Leni Minderhoud Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen …en waarom dat leuker is - Judith Semeijn Je leven lang leren - Anton Philips Levenslang leren - Els Ackerman Levenslang Als je wordt geboren dan heb je levenslang, een leven lang leven. En wat je doet met dat leven is voor iedereen anders. Als baby ben je nog totaal afhankelijk en kun je weinig zelf bepalen. Als je ouder wordt dan neemt de mate waarin je zelf regie kunt nemen steeds meer toe. Jongeren willen graag ontdekken en leren. Je ziet iemand iets doen en wil dat ook uitproberen. Naarmate mensen ouder worden, zie je dat bij een aantal de fun van het ontdekken en het leren, het nieuwe op te zoeken, meer en meer gaat verdwijnen. Dit terwijl er nog zo veel nieuws is en je tot op hoge leeftijd altijd nog wat kunt leren.   Een mooi voorbeeld is de vader van een vriendin van mij. Hij heeft zichzelf op 86-jarige leeftijd een nieuwe gewoonte aangeleerd. Na 66 jaar te hebben gerookt, heeft hij besloten ermee te stoppen. De wandeling naar de sigarettenwinkel werd te ingewikkeld voor zijn oude gestel. Hij besloot te gaan onderzoeken hoe het zou zijn om niet te roken. Toen de eerste dag niet roken was gelukt bedacht hij, dat als hij één dag kan stoppen hij dat ook zeker nog een tweede dag zou moeten kunnen. Het is hem, door zijn onderzoek en te leren ervaren hoe het is om niet te roken, gelukt om uiteindelijk een niet-roker te worden. Hij is helaas vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleden. Erg spijtig en wat een mooi voorbeeld en mooie levensles. ‘Als het je één dag lukt dan lukt het je vast ook een tweede dag.’ Een prachtig verhaal om te illustreren dat het ontdekken en leren nooit hoeft te stoppen. Zo kan een leven lang leren en ontwikkelen altijd weer iets nieuws opleveren. In welke mate heb je levenslang als je ooit in detentie hebt gezeten? Hoe kom je weer aan de bak met een strafblad? Martin Reekers schrijft hierover. Een leven lang leven met een beperking, een Wajong-uitkering biedt tot nu toe een vangnet om inkomsten te genereren. Hoe gaat dit in de toekomst? Marcel Lionell van Kammen deelt zijn ervaring. Mike Brouwers breekt een lans voor oudere werknemers. Het is vooral de evolutie die ervoor zorgt dat zij een stigma krijgen. Caroline Krul heeft ondertussen met meer dan zestig mensen het Ontwikkeladvies 45+ doorlopen. Zij deelt haar bevindingen.   Via deze weg wil ik de lezers laten weten dat er in de redactie van LoopbaanVisie wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. Wij hebben versterking gekregen van Marcel Lionell van Kammen, Lotte Leukhausen, Anke Meerding, en Inge Rechterschot. Helaas hebben Yvette Kokee, Liesbeth Bezem en Els Ackerman afscheid genomen. Allen grote dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. En vooral dank aan Els, die redactielid was vanaf het eerste uur van LoopbaanVisie.
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Congres Positieve Psychologie

    Thema: Dynamiek in Relaties

    Datum: 29 november 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »