logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|240

    ZKM Magazine: Verhaal halen in het onderwijs

    INHOUD THEMA ‘VERHAAL HALEN IN HET ONDERWIJS (januari 2019) Visie op de ontwikkeling van kind naar student naar volwassene, Els Holland & Els Voorhorst Vruchtbare samenwerking met de ZKM als basis, Mirjam Hermsen & Mirjam Sibbel Wat het primair onderwijs nodig heeft. Interview met Hank Beermann, Els Voorhorst & Els Holland ZKM leiderschap, Richard van de Loo Verhalen van ver, verhalen van nu; verhalen als spiegel voor zelf-verstaan, Ina ter Avest Zelf Konfrontatie Methode – een dialogical selfie? Ina ter Avest Somberheid en de school, Jan F. Nauta Preventie psychische aandoeningen J.J.L. Derksen, Els Voorhorst Bedreigde psychodiversiteit - Pleidooi voor een innerlijke democratie Hubert Hermans, Els Voorhorst In-Spanning: de dialoog tussen docenten en studenten gaat niet vanzelf! Elly van den Berg-Thomassen myInsightOut: een jonge ontwikkeling in de ZKM familie vol potentie, Margreet Poulie & Mirjam Zoestbergen ZKM-Vereniging: de Jaardag 2017, Ina ter Avest, met medewerking van Marjolein Fokkens,Wolf Lejeune, Annerieke Oosterwegel en Margreet Poulie Verenigingsnieuws: Van de bestuurstafel Verhaal halen in het onderwijs Verhalen gaan een steeds prominentere plaats innemen in de samenleving: mensen vertellen elkaar verhalen en willen met hun eigen verhaal gehoord worden. In het onderwijs lijken verhalen echter steeds meer te verdwijnen en plaats te maken voor overzichtelijk systemen die makkelijker te monitoren lijken maar essentiële zaken weglaten. Maar Grote Verhalen spelen in onze multiculturele tijd nog steeds een rol. En de eigen verhalen kunnen een nieuwe kans krijgen in de dialoog tussen docenten en studenten. In twee interviews vertellen drie mensen die midden in het onderwijsveld staan welke rol verhalen en dialoog spelen in hun werk en waarom dat belangrijk is. In dit nummer wordt ook zichtbaar op welke manier de ZKM van belang kan zijn voor het onderwijs. Zowel in organisaties als in individuele trajecten met docenten en met jongeren! Op de onderwijspagina van de ZKMvereniging (https://www.zkmvereniging.nl/over-zkm/zkm-voor-leraren) vertellen leden hoe ze in verschillende situaties en werkvelden ZKM toepassen. Twee bijdragen laten zien dat de methode zich ontwikkelt en steeds nieuwe wegen zoekt. Tenslotte twee boekbesprekingen: Het boek van Jan Derksen over preventie van psychische aandoeningen, dat aansluit bij het interview met Jan Derksen in een vorig nummer. Het boek van Hubert Hermans over psychodiversiteit en innerlijke

    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Stem of stempel

    INHOUD THEMA 'STEM OF STEMPEL' (maart 2017) Ik ben mezelf: Achter het masker van schone schijn?, Hubert Hermans Interview met Jan Derksen Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten, Stefan van Geelen & Lineke Tak Anhedonie als dysfunctie, Jan F. Nauta Sommige verhalen zijn wel te vertellen, Els Holland Iedereen een psychische aandoening? Els de Boom-Voorhorst Uit je hoofd, in je lijf met de ZKM, Frances van Dinther Interview met Rens van Loon, Els de Boom-Voorhorst Review, Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations, Frans Meijers Creatief schrijven: een eigen stem via meerstemmigheid, Reinekke Lengelle Stimulering van organisatiedialoog met de ZKM-Organisatie, Richard van de Loo ZKM-traject heeft blijvend effect, Anke Abels & Margreet Poulie Ninth International Conference, Jutta König & Peter Zomer Klacht? Mensen willen gehoord worden, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Stem of stempel De discussie over diagnoses en behandelingen van psychische problemen wordt in toenemende mate in de media gevoerd op basis van persoonlijke ervaringen en eenzijdige standpunten. Dagelijkse verschijnen er bijdragen over burn-out, depressie, stress, verslaving, compleet met conclusies en onwrikbare standpunten. Tot een dialoog komt het daarbij meestal niet omdat de overtuigingen over medicijnen of therapie vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De beslissingen over behandelingen worden elders genomen: door verzekeraars en door de politiek. Daarbij speelt beheersing van sterk stijgende uitgaven een grote rol. Een belangrijk thema in dit ZKMmagazine is daarom: Stem of Stempel. In het interview met Jan Derksen gaat deze uitgebreid in op de problemen en pleit hij voor methoden waar ruimte is voor het persoonlijke verhaal, zoals de ZKM en andere narratieve werkwijzen. In het boek “Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations”, dat in dit nummer besproken wordt is een aantal werkwijzen uitgewerkt. In verschillende bijdragen in dit Magazine wordt duidelijk wat de waarde van een narratieve benadering, van (gestructureerd) luisteren naar ‘het persoonlijke verhaal’ kan zijn. Niet alleen in het artikel van Jan Nauta, over depressie, en het interview van Els Holland waar een ex-gedetineerde haar verhaal doet, maar ook in de bijdrage van Stefan van Geelen en Lineke Tak, waar expliciet het lichaam-geest-dualisme aan de orde wordt gesteld. Aansluitend bij het promotieonderzoek van Stefan van Geelen naar het vermoeidheidssyndroom onderzoeken zij op welke manier een speciale ZKM-aanpassing een ander en nieuw licht kan werpen op SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke klachten). Verschillende aspecten van de ZKM komen in dit nummer aan de orde: Hubert Hermans reflecteert over wat “Mezelf mogen zijn’ betekent. Frances van Dinther beschrijft in UIJIJL hoe ze deze werkwijze, waar speciaal aandacht is voor ‘leren voelen’, ontwikkelde vanuit de validatiefase van het ZKM-zelfonderzoek. En in een interview vertelt hoogleraar Dialogical Leadership Rens van Loon (die ooit mede aan de wieg van de ZKM stond) hoe hij door de ZKM leerde echt te luisteren naar het verhaal van mensen ”zonder te interpreteren en te diagnosticeren”. Hij ontwikkelde een eigen werkwijze waarin de generatieve dialoog de hoofdrol vervult en laat zien hoe de dialoog ook algemeen maatschappelijk een belangrijke bijdrage kan leveren.

    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Verleden - heden - toekomst

    INHOUD THEMA 'Verleden - heden - toekomst' (januari 2016) Het verhaal van de ZKM, Richard van de Loo Het verhaal IN de ZKM uitgelicht, Els Holland Interview met Paul de Blot: Ik ben wie ik ben, Els Holland Interview met Hubert Hermans, Els Holland & Els de Boom-Voorhorst Proefschrift: Professionele identiteitsontwikkeling van leraren als dialogisch Proces, Kara Vloet & Caroline Horikx Proefschrift: Acculturation of Iranian Immigrants in the Netherlands, Annet te Lindert De ZKM-Praktijk verdiept, Richard van de Loo Interview met twee opleiders van DST en ZKM Desiree Pieters & Paulien van Kessel, Ina ter Avest Kwaliteitsborging opleidingen, instrumenten en praktijken, op basis van de Dialogical Self Theory, Ina ter Avest Nieuwe mogelijkheden?, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Benoemd Boeken Metamorfose Alstublieft: met trots presenteren wij het nieuwe ZKM Magazine, Zelf en Ander. De vertrouwde Narrator, die jarenlang enkele keren per jaar bij u in de brievenbus viel, heeft een metamorfose ondergaan en zal in het vervolg digitaal (en af en toe nog in papieren vorm) bij u binnenkomen. Verder krijgt het zijn eigen plaats op de site van Professioneel begeleiden (www.professioneelbegeleiden.nl). Een nieuwe vorm vraagt om een nieuwe naam: ZKM Magazine, Zelf en Ander. In één oogopslag is te zien waar het over gaat. Verandering van uiterlijk, naam en opmaak, betekent niet dat we de doelstelling van de Narrator hebben losgelaten. Nog steeds bieden we een podium voor artikelen over zowel wetenschappelijke onderzoeken als gedegen praktijkervaringen, die zorgen voor uitwisseling van ideeën over de ZKM, de Dialogical Self, over (tussen-)ruimte en stilte, en over narrativiteit, zoals in ”Het verhaal in de ZKM”. In dit eerste nummer staat de ZKM zelf centraal, met veel ruimte voor de achtergronden en wortels van de methode. Richard van de Loo beschrijft de lange en bijzondere geschiedenis van de ZKM. In het interview met Hubert Hermans, die samen met Els Hermans-Jansen de ZKM ontwikkelde, en de grondlegger is van de Waarderingstheorie, zien we de wordingsgeschiedenis van de ZKM door zijn ogen. En in het interview met Paul de Blot zien we ervaringen met de ZKM vanuit een heel ander gezichtspunt. Wetenschappelijk onderzoek neemt een belangrijke plaats in. In dit nummer van ZKM Magazine aandacht voor het recente proefschrift van Kara Vloet, over professionele identiteit, en ook een artikel van Annet te Lindert over haar onderzoek uit 2007 onder vluchtelingen, een onderwerp dat nu heel actueel is. Praktijk en onderzoek zijn nauw met elkaar verweven. Dat verdiept niet alleen de kennis over de ZKM, maar draagt ook bij aan de praktijk van het begeleiden. In de rubriek De Praktijk Verdiept zoals gebruikelijk een casus, ditmaal over het gebruik van ik-posities. Aandacht is er ook voor de vraag hoe ZKM-professionals worden opgeleid en hoe de kwaliteit van de praktijk en van de opleidingen geborgd wordt. Een nieuwe tijd vraagt ook nieuwe werkvormen en geeft nieuwe mogelijkheden. Speciale toepassingen, ook voor specifieke doelgroepen, worden in de praktijk uitgewerkt. De ZKM is een levende methode, die zich steeds verder ontwikkelt. Maar welke criteria bepalen of zo’n nieuwe vorm tot de ZKM-familie behoort? Ook daarover leest u in dit eerste nummer. In een volgend nummer willen we mogelijkheden en grenzen van die ontwikkelingen nader onderzoeken.

    5,95
    lees meer

    Wijsheid (volledige uitgave)

    Wijsheid Word je met wijsheid geboren? Misschien heb je onbewust al een soort van wijsheid meegekregen uit voorgaande generaties, zodat je inderdaad geboren wordt met een bepaalde wijsheid. Wijsheid gaat naar mijn idee in ieder geval over leren van wat je eerder hebt gedaan, waar je niet zo tevreden over was. En wat je met de kennis die je nu hebt de volgende keer anders gaat doen.  ‘Wijsheid komt met de jaren’ wordt ook wel gezegd. De verwachting is dat je door veel te doen ook leert wat wel of niet wijs is. Maar als je op jonge leeftijd al veel doet en leert, dan zou je ook al die wijsheid kunnen krijgen. Ik denk dat het gezegde moet worden ‘wijsheid komt met de ervaring’, waarbij de vraag blijft of je door de ervaring ook wijzer bent geworden. Soms denken andere mensen te weten wat wijs voor jou is om te doen. Kan jouw wijsheid iemand anders wijsheid vergroten? Door jouw wijsheid met iemand anders te delen, deel je eigenlijk kennis die de ander weer kan gebruiken. En hoe doen wij dat als loopbaanprofessionals? Weten wij soms ook wat wijs is voor een ander om te doen en hoe gaan wij daarmee om? 2019 ligt achter ons. Hopelijk een jaar waarin je weer nieuwe ervaringen hebt opgedaan. Nu het nieuwe jaar is aangebroken is het misschien een leuk idee om eens te gaan zitten en te bedenken wat je het afgelopen jaar allemaal hebt gedaan en waar je wijsheid in hebt vergaart. In deze uitgave hebben wij diverse mensen aan het woord gelaten om vanuit verschillende invalshoeken het thema wijsheid te belichten. Zo koppelt Jitske Kramer wijsheid en twijfel aan elkaar. Haar oproep is om twijfel meer ruimte te geven. Hierdoor komen er nieuwe inzichten, waardoor wijsheid kan toenemen. Dirk-Jan Bierenbroodspot beschrijft wijsheid vanuit de verhalen die ons onderwijzen. Hij praat over drie zuilen: levenservaring, inzicht en hoogste en juiste kennis. Systemisch familietherapeute Kitlyn Tjin A Djie kijkt naar de familiewijsheid die een coachee met zich meedraagt. Zij stelt de vraag ‘wat zou mijn oma mij adviseren?’ In LoopbaanVisie een ontmoeting met Cees Zwart om zijn wijsheid over de veranderende wereld met ons te delen. En wij laten ook werkzoekende Martha Douwma aan het woord over haar wijsheid tijdens haar zoektocht naar werk. Verder nog een artikel van Sascha Bertus, imago-consulent, Prekash Ramsingh over de veranderingen in recruitment en Jos Claessens over haar Dagboek van bewust leiderschap. Wij wensen jullie ook deze keer weer veel leesplezier en dat dit themanummer misschien ook wel wat wijsheid oplevert. Marlies van Venrooij Hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl   INHOUD WIJSHEID De mens wordt wakker in de spiegel van de ander -Hoe loopbaanprofessionals de wereld een stukje beter kunnen maken Reinier Gerritzen Wat zou mijn oma mij adviseren? Krachtige wijsheid in familiesystemen Martin Jan Kraak Aarzel niet om te twijfelen. Een pleidooi, een ode en een handleiding voor de twijfel Jitske Kramer Wijsheid en de kracht van het verhaal Dirk-Jan Bierenbroodspot Cartoon Martin Reekers PRAKTIJK EmotieCoaching - Interview met Vera Helleman Anke Meerding Dagboek van bewust leiderschap - Interview met Jos Claessens Marcel Lionell van Kammen Wijsheid van de 50-plusser op de arbeidsmarkt - De feiten Prekash Ramsingh Steek kampvuren aan - Tussen tool en beleid José Otten Wijsheid van een bevlogen werkzoekende - Waardoor laat ik me (af)leiden? Martha Douwma Zo saboteer je je loopbaan - En waarom niemand je vertelt hoe dat komt Sascha Bertus KENNIS & KUNDE Ontwikkelen met archetypen Janine Zoer Hoe word je de professional die je wilt zijn? - Studenten leren regie te voeren over hun professionele toekomst Annemiek Grootendorst Het Noloc-congres kietelt! Impressie van het Noloc-congres 2019 Martin Reekers OPINIE & DISCUSSIE Sociale innovatie: een bedrijfskundige opgave - Innoveren binnen de nieuwe economie Marcel Lionell van Kammen Wijs Joke Tacoma Tweedeklassezaterdagamateur Martin Reekers In memoriam: Otto Taborsky Van de redactie

    5,95
    lees meer

    De mens wordt wakker in de spiegel van de ander

    Ontmoetingen tussen mensen zijn een belangrijke plek waarin wijsheid wordt gedeeld. Als je van gedachten wisselt met iemand dan tap je als het ware uit de bron van die ander. En als dat iemand is die ook nog eens lang en diep heeft nagedacht over wat dat levenspad behelst, is de basis voor een waardevolle ontmoeting gelegd. Voor dit themanummer zocht LoopbaanVisie Cees Zwart daarom op, mede naar aanleiding van zijn door Anne Pastors opgeschreven levensverhaal Over Hoop, gids voor schalige wereldverbeteraars, dat in 2018 is verschenen. Het boek en het gesprek hebben geleid tot een aantal inzichten die loopbaanprofessionals inspiratie kunnen bieden om op hun eigen schaal de wereld een stukje beter te maken.
    1,95
    lees meer

    Wat zou mijn oma mij adviseren?

    Voor wijsheid in de loopbaan kijken wij in het Westen meestal alleen naar het individu en richten we ons op loslaten van het verleden om vooruit te komen. Systemisch familietherapeute Kitlyn Tjin A Djie heeft een andere benadering. Zij onderzoekt welke familiewijsheid de coachee bij zich draagt om de verandering aan te kunnen gaan. Deze benadering sluit ook meer aan op de achtergrond van niet-westerse coachees: hun referentiekader is de ander.
    1,95
    lees meer

    Aarzel niet om te twijfelen

    Twijfelen. De meesten van ons vinden het maar een naar gevoel, twijfel. Liever willen we iets zeker weten en zoeken we naar De Waarheid zodat we anderen kunnen overtuigen van ons gelijk en daadkrachtig knopen kunnen doorhakken. En toch… juist door iets niet zeker te weten, komen we tot nieuwe inzichten. Het uitdagen van onze waarheden, de verwondering over de status quo en het toestaan dat je geraakt wordt door een andere mening brengt de verwarring die nodig is om wijsheid te vinden. Zonder twijfel geen wijsheid. Vandaar een pleidooi voor, en een ode aan de twijfel. Met bovendien een praktische handleiding om er vandaag nog mee aan de slag te gaan. Wanneer we meer durven twijfelen kunnen we alle geluiden horen en worden we samen wijzer. Denk ik.
    1,95
    lees meer

    Wijsheid en de kracht van het verhaal

    Het leven vraagt om wijsheid, maar zij lijkt ons – steeds vaker – door de vingers te glippen. Wellicht weten we ook niet zo goed meer wat wijsheid is en waar het ten diepste mee te maken heeft. We moeten het soms allemaal zelf maar uitzoeken in het leven. De grote verhalen waar we ons aan kunnen spiegelen en die ons voeden, zijn weggevallen. Ze bieden ons in elk geval niet meer vanzelfsprekend duidelijke kaders. Daar hebben we het moeilijk mee. Hoogleraar psychiatrie Dirk de Wachter stelt dat we collectief moeite hebben met de lastigheden van het leven en moedigt de kunst van het ongelukkig zijn aan (De Wachter, 2019). Dat is nu juist een kunst waar de grote verhalen van religie ons in onderwijzen. We hebben moeite met het maken van onderscheid en keuzes. Juist nu het aantal keuzemogelijkheden toeneemt, roept dat stress op en zelfs op jongere leeftijd (e.g. Dopmeijer et al., 2018, Wijnants, 2013). Er zijn therapieën te over, maar begint het niet met wijsheid? Wijsheid om het verschil te zien tussen wat je veranderen kunt en wat je moet aanvaarden?
    1,95
    lees meer

    EmotieCoaching

    Voor mensen met autisme kan de werkvloer al een hele uitdaging zijn. Vera Helleman ontwikkelde als ervaringsdeskundige een nieuwe visie over autisme. We vroegen haar wat coaches verder kan brengen in het werken met mensen met autisme die tegen zaken aanlopen en coaching zoeken. de status quo en het toestaan dat je geraakt wordt door een andere mening
    1,95
    lees meer

    Dagboek van bewust leiderschap

    In de zomer van 2019 werden tijdens een minicongres de business- en ontwikkelingsroman Dagboek van bewust leiderschap en de managementkaarten Van inspiratie naar verantwoordelijkheid van Jos Claessens gepresenteerd. Een verhaal van een organisatie in beweging, niet alleen verweven met individuele groei maar ook in kaartvorm samengevat.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »