logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|85

    Vrijmoedig spreken en openhartig luisteren op school

    De essentie van Deep Democracy is alle invalshoeken verzamelen, zodat het volle potentieel van de groep gebruikt wordt om de allerbeste besluiten te kunnen nemen, met de wijsheid van meerderheid en minderheid. In dit artikel legt Frank Weijers uit hoe Deep Democracy (in het onderwijs) werkt.
    1,95
    lees meer

    Drie lessen voor succesvol onderwijsbeleid

    In deze rubriek beschouwen Sietske Waslander of Edith Hooge kwesties van onderwijsbestuur en -beleid. In een kleine serie van drie gaat Edith Hooge in de komende nummers van DNM in op drie lessen voor succesvol onderwijsbeleid. In dit nummer de tweede les.
    1,95
    lees meer

    Van projectonderwijs naar gepersonaliseerd leren

    In 2009 startte op het Bataafs Lyceum in Hengelo een masterclass voor meerbegaafde vwo-leerlingen. De leerlingen in deze masterclass volgen in leerjaren 1, 2 en 3 een programma op basis van compacten en verrijken. De reguliere lessen worden in een kortere tijd doorlopen, waardoor ruimte ontstaat voor onder meer tien uur projectonderwijs per week. In de afgelopen tien jaar is de masterclass uitgegroeid tot een volwaardig onderwijsconcept, dat regionaal en landelijk de aandacht op zich vestigde. Het is daarmee het meest geslaagde voorbeeld van een duurzame onderwijsvernieuwing binnen de school.
    1,95
    lees meer

    Hoera, we zijn een krimpschool!

    Onder de druk van de krimp, slagen sommige basisscholen erin tot nieuwe concepten komen. Jaap Peters en Naomi Klok bezochten een aantal succesvolle voorbeelden en ontdekten een zekere lijn. In dit artikel omschrijven zij vijf gemene delers in de wijze waarop succesvolle krimpscholen van de nood een deugd maakten.
    1,95
    lees meer

    Hoe zit het met uw… persoonlijke verhaal

    De nieuwe bestuurder vertelde het verhaal van haar jongste zoon. Het wilde allemaal niet lukken op school. Dat is geen gemakkelijk verhaal, want hoe is het nu mogelijk dat een kind met intelligente, warme, betrokken ouders, niet weet te slagen in ons onderwijssysteem? Als je ouders nu in scheiding lagen, alcoholverslaafd of borderline waren, dan was dat allemaal te begrijpen, maar een gezonde jongeman uit een harmonieus gezin moet toch een diploma kunnen behalen? Uiteindelijk vond de zoon een combinatie van leren en werken die hem paste. De zoon kocht al snel een kekke auto, veel stoerder dan die van moeder met haar topbaan. Eind goed al goed.
    Gratis
    lees meer

    Een stelselwijziging op kousenvoeten

    Het woord ‘stelselwijziging’ is een groot taboe in de wijde omgeving van het ministerie van OCW. Toch wordt op datzelfde ministerie op dit moment hard gewerkt aan een ingrijpende stelselwijziging in het voortgezet onderwijs. Een stelselwijziging waar je eigenlijk alleen maar voor kunt zijn, maar die bestuurders en schoolleiders ook de nodige hoofdbrekens gaat opleveren.
    1,95
    lees meer

    Boeken

    Gelezen:• Ruijters, M.C.P. (Red.) (2015). Je Binnenste Buiten: Over professionele identiteit in organisaties. •Dubbelman, C., & Heegsma, R. (2018). Waarderend toezicht: Een vernieuwende kijk de praktijk van bestuur en toezicht.
    1,95
    lees meer

    Introductie

    Het is al weer wat jaartjes terug, maar nog steeds actueel: het advies uit 2013 van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid over de verdere ontwikkeling van ons land. Voor die ontwikkeling is, zo benadrukt de raad, het middelbaar beroepsonderwijs van groot belang.
    1,95
    lees meer

    Het is tijd dat we ‘groter’ denken

    Veel mbo-instellingen letten op hun omgeving. Het is immers van belang voor de instellingen dat zij weet hebben van relevante ontwikkelingen en deze verbinden aan het eigen perspectief. Tegelijkertijd is in het actuele beleid van OCW de teneur een andere. Deze teneur is evident: “Werk samen in een netwerk van (sociale) partners, ander mbo en scholen voor voortgezet onderwijs, vorm regionale netwerken of stem af in de regio.” De beleidslijn is terug te zien in bijvoorbeeld het stimuleren van regionale arrangementen, zodat een duurzaam en dekkend aanbod van onderwijsvoorzieningen ontstaat dat is afgestemd op de regionale economie en arbeidsmarkt.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Congres Positieve Psychologie

    Thema: Dynamiek in Relaties

    Datum: 29 november 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »