logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|144

    Spel, verwaarlozing en andere metaforen

    Voor de rubriek Gelezen schreef de auteur een gedegen bijdrage over het werk van de Canadese organisatietheoreticus Gareth Morgan, dat tijdens zijn studie bedrijfskunde op zijn pad kwam. Hij zet dit af tegen de inmiddels ook klassieke publicaties van Jaap Boonstra en Joost Kampen.
    lees meer

    Het alziend oog en de onzichtbare hand

    Voor de rubriek Gelezen schreven de auteurs een bespiegeling op het wezen van coaching, aan de hand van filosofen als Jeremy Bentham en Adam Smith. Het artikel is een bewerking van de lezingen van de auteurs bij de presentatie van ‘Coaching in context’ op 3 juli 2019 te Ede.
    lees meer

    Ruimte maken voor het lichaam in de begeleidingskunde

    Ruimte durven innemen om je authentieke zelf te ontdekken, in de zin van jezelf voelen, denken en handelen. Met daarbij oprechte belangstelling voor anderen. Gefocust op persoonlijke echtheid, eigenheid, geloofwaardigheid, oorspronkelijkheid en zelfrespect. Jezelf in deze leerruimte mogen laten zien en horen. Dat is de grote ontdekkingsreis die de auteur als docent presentie en lichamelijkheid en leersupervisor in de Master Begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam aanmoedigt en begeleidt. In dit artikel vertelt zij over haar werkplaats voor presentie en lichamelijkheid.
    lees meer

    Ruimte voor hoogsensitief zijn

    Intelligentie, assertiviteit en rationaliteit worden gewaardeerd in onze cultuur. Maar gevoeligheid kan ondergewaardeerd worden of als probleem worden gezien. Hoogsensitiviteit is echter ook een talentvolle eigenschap. In dit artikel bespreken de auteurs aandachtspunten die begeleiders kunnen ondersteunen bij begeleidingstrajecten met HSP’ers. Supervisoren en coaches zijn meestal wel gericht op het verkennen van gevoelens die iemand heeft, maar hoe begeleid je iemand die zoveel waarneemt en zich zo betrokken voelt? En hoe kan een organisatie meer ruimte bieden aan de HSP’er?
    lees meer

    De Weg

    In dit onderdeel van Ontmoeting vertellen begeleidingskundigen over wat hen maakte tot wie zij zijn. Via welke weg kwamen ze in het vak terecht? Wat waren beslissende kruispunten? Welke ontmoetingen, reisgenoten, films, beelden of boeken waren belangrijk? En waren er ook dwaalwegen? ‘Mijn professionele weg is als een trektocht: ik ben nieuwsgierig, test graag grenzen, zoek naar samenhang en onderzoek de gelaagdheid van de werkelijkheid. Ik benut kansen en creëer kansen’, aldus emeritus hoogleraar André Wierdsma in deze aflevering van De Weg.
    lees meer

    ‘Uit de verstarring komen geeft ruimte’

    Begeleidingskundigen houden zich bij uitstek bezig met veranderingsprocessen bij mensen, teams en organisaties. Trauma’s kunnen zo’n veranderingsproces echter in de weg staan. De redactie sprak met Margriet Wentink, eigenaar van Interakt te Tiel, een bureau dat zich richt op traumabehandeling. Ruimte maken voor het verwerken van trauma’s betekent bij haar: de weg weer vrijmaken voor levensenergie. Op welke wijze creëert zij ruimte door het verwerken van trauma’s?
    lees meer

    Ruimte maken als vitaliserend leerproces

    De auteur zet uiteen hoe hij zich gedurende zijn loopbaan steeds meer bewust is geworden van twee benaderingen die kunnen worden gebruikt bij leer- en veranderingsprocessen. Hij realiseerde zich dat er allerlei verandervragen zijn die niet met een ontwerpplan op te lossen zijn. Daarom is hij zich gaan professionaliseren in het werken vanuit de ontwikkelbenadering. Als professional is hij steeds gericht op ruimte maken en de regie houden in veranderings- en begeleidingprocessen.
    lees meer

    Ruimte voor spel

    Binnen de Masteropleiding Begeleidingskunde in Rotterdam en Nijmegen gebeuren mooie en ontroerende dingen, aldus de auteur. Jaarlijks levert men een bijdrage leveren aan de leerlijn begeleidingskundig handelen, waarbij de (volwassen) studenten een ‘speelse’ werkvorm ontwikkelen en inzetten in het kader van het vooronderzoek van hun afstudeeropdracht. Volgens de auteur bevatten het spel en de muzen een eigenaardige, zelfs geheimzinnige kracht. Hoe kan men deze kracht aanwakkeren in het serieuze werk van begeleidingskundig handelen?
    lees meer

    Gelaagde ruimte

    ‘Als begeleidingskundige wordt mij geregeld gevraagd of ik mijn werk als grafisch ontwerper niet mis – een vraag die verwijst naar een schijnbaar opmerkelijke cross-over. Zelf ervaar ik die als een natuurlijke beweging van het ene ontwerpdomein naar het andere. Tegenwoordig werk ik nog steeds vanuit dezelfde attitude en principes als destijds in mijn rol als ontwerper’, aldus de Groningse begeleidingskundige Ferry Wilting in zijn column. ‘De kunst is om ook stil te staan bij de innerlijke wereld. Het blijkt namelijk dat de geleefde ruimte veelal de minste aandacht krijgt. Dat geeft te denken’, besluit hij.
    lees meer

    Reflectieve ruimte maken met vragen

    In dit praktijkgerichte artikel verkennen de auteurs de relatie tussen vragen en de reflectieve ruimte in een-op-een begeleidingssituaties. De hoofdvraag is: hoe kun je met vragen stellen de ruimte zodanig beïnvloeden, dat er geleerd wordt? Voortbouwend op ideeën uit de experiëntiële psychotherapie onderscheiden de auteurs een vijftal verschijningsvormen van de reflectieve ruimte. Per subruimte benoemen zij kenmerken en signalen en verschillende typen vragen die passend zijn om de coachee in elk van de ruimten te stimuleren en begeleiden.
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: Maandag 7 september
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »