logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|113

    EXAMENS 2020-01 Volledige uitgave

    Mangomomenten Net als dit tijdschrift, beginnen de meeste tijdschriften met een Redactioneel. Ik lees ze wel, maar wordt er over het algemeen niet heel erg enthousiast van. Dus geen enkel probleem als jij dat van ons redactioneel ook niet wordt. Vandaag werd ik echter geïnspireerd door het ‘Editorial’ van Paulette van Lierop in het Meander magazine, een tijdschrift van een zorgorganisatie. Zij had het over mangomomenten: momenten die, als we eraan terugdenken, zorgen voor een grote glimlach. Het begrip wordt wereldwijd gebruikt, is later in het blad te lezen, maar voor mij was het een onbekend begrip. Op het gebied van toetsen en examineren kan ik wel verschillende mangomomenten bedenken. Bijvoorbeeld als ik terugdenk aan de diploma-uitreiking van mijn dochter, waarbij de mentor vertelde dat mijn dochter hem gevraagd had naar de toetsmatrijs van zijn toets of als ik terugdenk aan een student die dankbaar is voor de feedback die hij heeft gekregen. Heb jij ook van die mangomomenten op het gebied van toetsen of examens? Misschien als je terugdenkt aan het moment dat je een bepaalde toets toch behaald had, terwijl je er misschien net iets te weinig voor had gedaan? Bij het schrijven van de gastcolumn, had Alex van de Kerkhof ook te maken met een aantal mangomomenten. Alex heeft de pen overgenomen van Tamara van Schilt-Mol en zal ons dit jaar met zijn atletische pen voorzien van poëtische columns. Zijn column, waarin glimlachende nijlpaarden een rol spelen, zorgde in ieder geval voor een glimlach op mijn gezicht. Het hoofdartikel is afkomstig van Martine Hasselman, Olga Firssova, Martine Baars en Kim Dirkx. In dit artikel gaat ze in op de vraag in hoeverre studenten beschikken over de vaardigheid om eigen werk te reviseren. Een tweede artikel is een verslag van Noor van Gils, waarin ze verslag doet van een gesprek dat ze gevoerd heeft met Cees van der Vleuten over programmatische toetsen en de landelijke kennistoets bij de lerarenopleidingen. Jos Keuning en Romy Noordhof hebben een artikel geschreven waarin ze tips geven voor itemconstructie en een tool bespreken waarmee je je eigen toets kan controleren op voorspelbaarheid. Ook in dit nummer weer aandacht voor EVC. Claudia Klarenbeek beschrijft hoe ze voor de Bouw & Infra sector medewerkers begeleiden en beoordelen in een EVC-traject. Uiteraard zijn de vaste rubrieken ook weer te lezen in dit eerste nummer van 2020. In ‘Uit de Praktijk’ schrijven Marjo Maas en Asha Dijkstra hoe studenten bijdragen aan het verbeteren van het toetsprogramma, ‘Gezien en gelezen’ geeft een recensie van het boek over het gebruik van de taxonomie van Bloom en ook Ton Lamers heeft weer een goede bijdrage in Terecht of niet…? Ik hoor graag uw mangomomenten en wens u veel leesplezier! Desirée Joosten-ten Brinke, hoofdredacteur   INHOUD Leren van toetsen Martine Hasselman, Olga Firssova, Martine Baars en Kim Dirkx Beyond intuition – beyond evidence Noor van Gils Hoe voorspelbaar is jouw examen Jos Keuning en Romy Noordhof De basis voor het EVC-assessment in de Bouw & Infra Claudia Klarenbeek Uit de praktijk – Themgerelateerde toetsverbetering als fundament voor BKE-/SKE-gerelateerde toetsbekwaamheidsontwikkeling Marjo Maas en Asha Dijkstra In gesprek met examenfunctionarissen: Joek van Werkhoven Ad de Jongh en Bernadette Kruijver Rubrieken Redactioneel  Terecht of niet....? Gastcolumn NVE Gezien en gelezen Literatuur en Agenda

    5,95
    lees meer

    Self-assessment met rubrics om het reviseren door studenten te stimuleren

    Zelfbeoordelingen in combinatie met rubrics kunnen studenten in het hoger onderwijs ondersteunen bij het reviseren en verbeteren van hun teksten. Revisie is een onderbelichte deelvaardigheid van academisch schrijven binnen het hoger onderwijs, terwijl het juist van belang is om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van revisievaardigheden. Dit artikel richt zich op de karakteristieken van revisies die studenten uitvoeren naar aanleiding van een zelfbeoordeling aan de hand van een rubric.
    1,95
    lees meer

    Beyond Intuition – Beyond Evidence

    Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een gesprek met prof. dr. Cees van der Vleuten, voorzitter Raad voor Kwaliteitsborging landelijke kennistoetsen lerarenopleidingen. Het artikel beschrijft het programma 10voordeleraar als een praktijkvoorbeeld van een bottom-up aanpak
    1,95
    lees meer

    Schorsing wegens wangedrag

    Een decaan van een faculteit (zie kader) ontzegt een student na wangedrag voor vijf maanden de toegang tot de gebouwen, terreinen en faciliteiten van de universiteit. Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) fluit de decaan terug, omdat de interne regelgeving waarop de ontzegging is gebaseerd onduidelijk is en zich slecht tot elkaar verhoudt. De vraag in deze zaak is of de decaan wel bevoegd was deze maatregel aan de student op te leggen.
    1,95
    lees meer

    Hoe voorspelbaar is jouw examen?

    Een examen neem je af om te weten te komen wat een leerling kan in een vakgebied. Maar hoe weet je of een leerling zijn ware kunnen toont? Examenopgaven kunnen bijvoorbeeld onbedoeld hints bevatten die leerlingen naar het juiste antwoord wijzen, zonder dat daarbij kennis van de inhoud noodzakelijk is. Hoe spoor je deze hints op? En hoe voorkom je ze?
    1,95
    lees meer

    De basis voor het EVC-assessment in de Bouw & Infra

    In 2016 ging Volandis de uitdaging aan om het EVC-traject zo vorm te geven dat het aansluit bij zowel de wensen en kwaliteitseisen van de examencommissies in het onderwijs als bij de doelgroep van de Bouw en Infra. Met de mogelijkheid om een formeel diploma te behalen op basis van in een EVC-procedure gevalideerde werkervaring. Voor een doelgroep die bestaat uit doeners, dagelijks buiten bezig met fysiek werk. Het grootste deel van de EVC-kandidaten heeft mbo-2 maar geen mbo-3 niveau of zijn opleiding in het verleden niet afgemaakt. De EVC-kandidaten zijn vaak visueel ingesteld. Volandis startte met de inventarisatie van eerdere ervaringen (meer dan 10 jaar ervaring) vanuit het EVC-traject binnen de Bouw en Infra om een goede basis te leggen voor een nieuw EVC-model.
    1,95
    lees meer

    Glimlachende nijlpaarden

    Gedurende één van de hittegolven van de zomer van 2019 konden we geen verkoelender onderkomen vinden dan in vakantiehuisje ´t Alde Bakhus op Schiermonnikoog. Op dat prachtige duinrijke eiland, zo mooi bezongen door de dichter Lammert Wiersma, waren we nog nooit geweest
    Gratis
    lees meer

    Themagerelateerde toetsverbetering als fundament voor BKE-/SKE-gerelateerde toetsbekwaamheidsontwikk

    Studenten van het Instituut voor Paramedische studies (Instituut IPS) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) wilden meer transparantie rondom toetsing. Om tegemoet te komen aan die behoefte heeft het instituut het project Samen Toetsen IPS (STIPS) ingericht. In dit project staat samenwerkend leren en verbeteren voorop met het oog op transparantie. Dit artikel beschrijft hoe het STIPS project heeft geleid tot kwaliteitsverbetering. Bijzonder aan dit traject is dat het instituut hierbij BKE en SKE (Basis-/SeniorKwalificatie Examinering) ingezet heeft als middel, niet als doel.
    1,95
    lees meer

    In gesprek met Joek van Werkhoven, coördinator Staatsexamens bij het CvTE

    Enige tijd geleden verscheen het “Joekboek” ter ere van de pensionering van Joek van Werkhoven. Dit zeer vermakelijke boekje geeft een inkijkje in de wereld van de Staatsexamens (zie kader). Joek van Werkhoven was jarenlang werkzaam als coördinator Staatsexamens bij het CvTE (College voor Toetsen en Examens). Enthousiast geworden door de verhalen in haar boek togen we op een zonnige ochtend in november naar Arnhem om daar met Joek over de Staatsexamens en haar rol daarin te spreken.
    1,95
    lees meer

    Nederlandse Vereniging voor Examens

    Algemene ledenvergadering december. De eerstvolgende ALV staat gepland op 12 december om 14:00 uur bij eX:plain aan de Plotterweg 1 te Amersfoort. Aanmelden kan via het secretariaat.
    Gratis
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »