logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|4

    Zingeving (volledige uitgave, 14 artikelen)

    Is ‘zingeving’ te lezen als twee verschillende woorden: zin en geven? Wat is dan de zin en wat is het geven? Dat ‘zin’ in de context van deze uitgave van Psychosociaal Digitaal iets met een samenhangende verzameling woorden te maken heeft en daarmee een complete en begrijpelijke tekst oplevert, laat ik buiten beschouwing. Deze hele tekst bestaat uit zin-nen.   INHOUD THEMA ‘ZINGEVING’ (JUNI 2019)   Column Zingeving – Jos Govaarts Zijnsgericht begeleiden - Fred Korthagen, Ellen Nuijten Zingevende gespreksvoering -  Marjoleine Vosselman Leven met bezieling - Jasmin Vogeley Het enige dat je echt kunt veranderen, is je verleden  -  Jakob van Wielink, Leo Wilhelm De kracht herontdekken die je was kwijtgeraakt - John Stolvoort Heeft zingeving zin? - Sijtze de Roos Wat betekent het om in deze tijd te leven? - Merlijn Koch Zin in het leven,  Een verhaal over zingevingswerk - Annette Filippo Meer zin in het leven door goede relaties - Mirella Brok Waar is het grote geheel gebleven? - Mirjam Windrich Emotionele en geestelijke aspecten van kanker, In gesprek met Henk Fransen – Ineke Hamstra Zingeving bij herstel - Walter Krikilion  
    5,95
    lees meer

    Perfectionisme (volledige uitgave, 15 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘PERFECTIONISME’ (december 2018) Perfectionisme, een gelaagd fenomeen, Erwin van Meekeren Perfectionisme, Jaap van der Stel Klinisch perfectionisme - Een groepsbehandeling, Bernardette Blom, Judith Hamers-de Boer & Annemieke Polling Perfectionistische jongeren met faalangst, Trix van Lieshout & Ron van Deth Ontwikkelingsgericht coachen van perfectionisme, Marcel Hendrickx Van praten over naar ervaren van, Jasmin Vogeley De epidemie van perfectie, Sabine van Roest Perfectionisme bij hoogbegaafde leerlingen, Dylan Hyman Perfectionisme - Drama of goede eigenschap? Bert van Dijk Tri-Energetica en perfectionisme in het vak van leraar, Sander van Hesteren & Henry Marshall Perfectionisme is van ons allemaal, Luc van de Steene Verhalen die werken, John Stolvoort De man met de zweethanden, Arnold Vermeulen​ Perfectie: kun je het voelen, vastpakken en zien? Danka Hüsken-Smit Perfectie in ons leefpatroon, Sander van Hesteren & Henry Marshall
    5,95
    lees meer

    Ethiek (volledige uitgave, 10 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ETHIEK’ (juni 2018) Thema’s in een beroepscode, Karel Soudijn Waarde onbekend, Merlijn Koch #MeToo onder therapeuten en counsellors, Ron van Deth Overdenking: Verstandhouding, Ineke Hamstra Ethische normen voor coaches, Alexander Vreede Hoe ethisch verantwoord is mijn therapie, Arnold Vermeulen Doodswensen, Ineke Hamstra Coachen op de grens van afstand en nabijheid, Klaartje van Gasteren, Jakob van Wielink & Leo Wilhelm Boekrecensies, Audrey de Jong Tekentaal: Ethiek, hoe zorg je daarvoor? Danka Hüsken-Smit Overdenking: Ethiek van de therapeut, Marijke Comello
    5,95
    lees meer

    Boosheid (volledige uitgave, 14 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘BOOSHEID’ (december 2017) De functie van boosheid, John Stolvoort Geweldloze communicatie, John Stolvoort Inzet van therapiehonden voor ex-kankerpatiënten, Fauve Goossens “Het gaat uiteindelijk om kwaliteit”, Annelies van Lonkhuyzen Boosheid als psychische aandoening, Ron van Deth Boosheid en liefde, Marry & Piet Weisfelt Bestaat de positieve kracht van woede? Riekje Boswijk “Laten we anders zijn dan de wereld nu is”, Anne Schaap Boos zijn is gezond, Peter Thijssens Boekrecensies Meer lezen over boosheid Snel boos? Leun achterover!, Lotte Veenstra Boosheid in tekentherapie, Danka Hüsken-Smit & Dorothea Waalder Er gaat niets boven een goed conflict, Bas Delleman
    5,95
    lees meer

    Therapeutische relaties (volledige uitgave, 13 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘THERAPEUTISCHE RELATIES’ (juni 2017) De therapeutische relatie als hoeksteen, Ron van Deth Het belang van de therapeutische relatie bij psychosociale therapie, John Stolvoort Als de therapeutische relatie stokt… wat dan? Ineke Hamstra De therapeutische Relatie, Sonja Bouwkamp & Roel Bouwkamp Je suis kindercoach, Natascha Bruti Als egels zich aan elkaar warmen, Arnold Vermeulen “Dat ik niet de enige ben”, Walter Stamkart De relatie met de cliënt is geen relatie, Harm van der Gaag Van praten over het kind naar communiceren met het kind, Martine Delfos Nee! als Noodzaak, Tinka Verhulst Hoe ik in mijn praktijk als online begeleider een relatie bouw met mijn cliënten, Marjanne Peters Waar hebben we nog geen volwassen benen? Fokke Slootstra De kracht van de Ontmoeting, Lieuwe Koopmans
    5,95
    lees meer

    Angst (volledige uitgave, 11 artikelen)

    INHOUDSOPGAVE 'ANGST' (november 2016) De realiteit van angst, John Stolvoort Systemisch werken en angst, Ineke Hamstra Behandeling van angst bezien vanuit de hypnotherapie, Ingrid Mehrtens Vertrouwen op moerassige grond, Ralph Evers Het verschil in angst tussen jongens en meisjes, Lia van Kooten Verkracht en veerkracht, Annette Nobuntu Mul Angst is niet voor rede vatbaar, Jikke Verhulst De methode Logosynthese®, Ineke Kersten Hoe je een trauma kunt begrijpen, Linda Wennekers “Als je het doel hebt bereikt en er is dan niks, dan is de zon weg”, Anneke Dorrestein Angst is een goede raadgever – zeker voor (jonge) mannen, Marten Bos De realiteit van angst Angst, elk mens heeft er wel eens last van. Meestal gaat het om een situatie die we als pijnlijk of onaangenaam ervaren. Angst komen we in verschillende gedaantes tegen. Denk bijvoorbeeld aan de angst voor het geven van een presentatie, angst om te falen op een examen, angst om te vliegen, of voor de tandarts, angst voor spinnen. Kleine angsten die van grote invloed kunnen zijn op ons leven. Lees de volledige inleiding op dit themanummer
    5,95
    lees meer

    Agressie - Geweld - Pesten (volledige uitgave, 9 artikelen)

    INHOUDSOPGAVE 'AGRESSIE-GEWELD-PESTEN' (maart 2016) Agressie op de werkvloer Maartje Bakhuys Roozeboom & Seth van den Bossche Voorkom omstanderhouding Adrienne Hubert Huiselijk geweld in perspectief Kristin Janssens & Anouk Visser  Pesten als groepsproces  René Veenstra & Gijs Huitsing Work hard, play hard, rest hard, Interview met Arko van Brakel Henny van den Berg & Ineke Dicker Tekentaal Marie-Jose Meulenbelt – Verdam Agressie in de zorg John Stolvoort Het houd niet op... niet vanzelf Ferdinand Bijzet Dagelijks een portie agressie Naomi Albrechts Voorwoord Dit is het eerste nummer van Psychosociaal Digitaal. Een initiatief van de psychosociale sector van de RBCZ, die bestaat uit zeventien beroepsverenigingen. Leden van deze verenigingen zijn therapeuten die allen werken met cliënten die klachten hebben op het psychosociale vlak. Dit kunnen individuele volwassenen zijn of kinderen, pubers, gezinnen, of mensen die partners van elkaar zijn. Therapeuten in de psychosociale sector hebben met elkaar gemeen dat ze de cliënt benaderen als een gezond mens met een klacht, die het vermogen heeft zichzelf met ondersteuning te helen. Tegelijkertijd vertegenwoordigen de aangesloten beroepsverenigingen therapeuten met een verscheidenheid aan vakdisciplines, die leiden tot verschillende interpretaties en een andere aanpak bij dezelfde klacht. Juist vanwege deze verscheidenheid binnen de psychosociale sector, ontstond het idee om tot een inhoudelijke uitwisseling van ideeën en opvattingen te komen rondom een specifiek thema, met het doel om meer kennis te verkrijgen van elkaars vakdiscipline, zodat elke psychosociaal therapeut zijn horizon kan verbreden. Dit eerste nummer met als thema Agressie – Geweld – Pesten laat zien dat psychosociaal Digitaal een uitstekend platform is voor de uitwisseling en verkenning van een thema vanuit diverse gezichtspunten. Ik wil graag de initiatiefnemers feliciteren met dit resultaat en ik wens de redactie veel succes met de verdere ontwikkeling van deze uitgave. John Stolvoort Voorzitter RBCZ.
    Gratis
    lees meer

    Het MBO schakelt door

    INHOUD THEMA 'HET MBO SCHAKELT DOOR'  (SEPTEMBER 2019) Vrijmoedig spreken en openhartig luisteren op school, Frank Weijers​ Van projectonderwijs naar gepersonaliseerd leren, Bas Smies Hoera, we zijn een krimpschool!, Jaap Peters en Naomi Klok Een stelselwijziging op kousenvoeten, Mirjam van Halem Focus op...'HET MBO SCHAKELT DOOR' Het is tijd dat we ‘groter’ denken, Edwin Kaats, Herman Klop Service out is service in, Mbo-instellingen in het netwerk, Frans de Vijlder Van data naar informatie en inspiratie, Student analytics, Theo Bakker, Ron Evers Ondertussen in het vmbo, Anneke Westerhuis, Renée van Schoonhoven Doe de Dinges! Samenwerken in het mbo?, Hans Bosselaar, Duco Bannink Het Kodakmoment voor het mbo en de bestuurlijke consequenties daarvan, Marc Vermeulen Met gemengde gevoelens kijken we vanuit Nederland naar het Brexit-drama: emoties als verbazing, leedvermaak, maar vooral bezorgdheid wisselen elkaar in hoog tempo af. Dit is wat er gebeurd als democratie wordt verengd tot uitvoering geven aan de wil van de meerderheid, zonder aandacht te besteden aan wat de minderheid wil. Natuurlijk moeten er knopen worden doorgehakt, waarbij de wil van de meerderheid richtinggevend zal zijn, maar als de minderheid daar niet goed in wordt meegenomen, dan is dat een recept voor rancune. Hoe kunnen meningen en gevoelens van de minderheid – die in het geval van de Brexit behoorlijk groot is, maar dit terzijde – ook een goede plek krijgen in besluitvormingsprocessen? Die vraag speelt niet alleen op landelijk, politiek niveau, maar in alle situaties waar mensen met elkaar samenwerken, dus ook in het onderwijs. Deep democracy zou zo maar een manier van (samen)werken kunnen zijn, die daarbij behulpzaam is. In het openingsartikel schetst Frank Weijers wat de essentie van Deep Democracy is en hoe die werkwijze ervoor kan zorgen dat “het allerbeste besluit” wordt genomen. In het onderwijs hebben we het graag over het verkrijgen van draagvlak, maar in de praktijk komt dat er vaak op neer dat mensen met harde dan wel zachte hand worden verleid in te stemmen met plannen die elders – lees: aan de top - zijn bedacht. Deep Democracy daarentegen benut de denkkracht van iedereen, van meet af aan. De “draagvlakbenadering”, voor zover die al paste binnen een sector waarin vooral hogeropgeleide professionals werkzaam zijn, is eigenlijk passé als je ziet dat onderwijsinstellingen zich meer en meer ontwikkelen tot netwerkorganisaties, dat wil zeggen organisaties die in het realiseren van doelstellingen sterk afhankelijk zijn van samenwerking met andere organisaties. Hierdoor worden de grenzen van de eigen organisatie steeds meer fluïde, terwijl er van een eenduidige hiërarchie steeds minder sprake is; de harkjes verdwijnen, leiderschap wordt gedeeld. De mate van ‘vernetwerking’ van onderwijsorganisaties varieert wellicht van onderwijssoort tot onderwijssoort, maar zeker in het middelbaar beroepsonderwijs is het samenwerken in netwerken vandaag de dag de enige manier om tegemoet te komen aan de maatschappelijke en economische dynamiek en jongeren goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst. De artikelen in het focusdeel van het voorliggende nummer van De Nieuwe Meso, dat in zijn geheel gewijd is aan de ontwikkelingen rond en in het mbo, geven met elkaar een indringend beeld van de transformatie waar het mbo in zit en nog voor staat; een transformatie die zo fundamenteel is dat het bij een van de auteurs in het focusdeel de vraag oproept of we over enige tijd nog wel kunnen spreken van middelbaar beroepsonderwijs. Om de spanning erin te houden, zeggen we hier niet in welk hoofdstuk van het focusdeel de vraag naar het voortbestaan van het middelbaar beroepsonderwijs wordt gesteld; we hopen dat u al lezend De vernieuwde redactie
    5,95
    lees meer

    Professionele Cultuur

      INHOUD THEMA 'PROFESSIONELE CULTUUR'  (JUNI 2019) Beweging naar vernieuwing in het Montessori College, Iselien Nabben Bouwen aan een integraal kindcentrum, Irene Koning en Nicole van Rens Op weg naar gespreid leiderschap, Anje Ros en Brigit van Rossum Co-teaching in het primair onderwijs, Gijselien Grosman Bestuur Beleid Beschouwing Hoe zit het met uw... Boeken Focus op...'PROFESSIONELE CULTUUR' Inleiding, Wat is dat, een professionele cultuur? Henk Galenkamp Verhalen uit de praktijk, Henk Galenkamp, Gerritjan van Luin en Pieter Leenheer Column: De rode draden, Gerritjan van Luin Wie ben ik dat ik mijn collega aan mag spreken? Henk Galenkamp Hoe gaat u ervoor zorgen dat onze werkdruk omlaag gaat? Joost Kampen Boek: Now we’re talkin,Victor van Toer Macht speelt, Leidje Witte Boek: Het goede gesprek voeren, Gerritjan van Luin, Alles stroomt. Maar waar stroomt het naartoe? Lieuwe Koopmans Epiloog, Henk Galenkamp, Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin Bij het verschijnen van het laatste nummer van de eerste vijf jaargangen van De Nieuwe Meso in december 2018 hebben we in ons redactioneel gewezen op deze mooie mijlpaal voor het enige vakblad in Nederland waarin onderwijs en leiderschap op elk niveau samenkomen. We hebben toen ook aangegeven dat het voor de komende vijf jaargangen belangrijk is in te zetten op nieuwe thema’s en nieuwe uitdagingen. Dit heeft ons ertoe aangezet op zoek te gaan naar nieuwe, jonge(re) redactieleden vanuit verschillende sectoren van het onderwijsveld. Wij prijzen ons gelukkig dat we in redelijk korte tijd in die zoektocht zijn geslaagd. Wij verwelkomen Jolanda Botke (opleidingsmanager NSO-CNA), Sietske Hendriks (bestuurssecretaris SCO Leiden), Wouter Jacobs (adviseur bij CINOP), Ankie Pijnenburg (adviseur bij Leeuwendaal) en Leezan van Wijk (directeur van Schoolleidersregister VO). Na de zomer sluit ook Margriet van der Sluis (assistant professor bij TIAS) aan bij de redactie. Met deze nieuwe redactieleden is niet alleen de gemiddelde leeftijd fors gedaald, maar zijn ook het primair onderwijs en het beroepsonderwijs beter vertegenwoordigd. Tevens hebben we hiermee de band met wetenschap, opleiding en praktijkonderzoek verstevigd.   Daarnaast prijzen we ons bijzonder gelukkig dat Edith Hooge haar bijdrage blijft leveren aan De Nieuwe Meso, ook nu ze voorzitter is geworden van de Onderwijsraad. In de rubriek Bestuur Beleid Beschouwing start Edith Hooge in dit nummer een drieluik over lessen voor succesvol onderwijsbeleid. In de eerste bijdrage gaat het over de relatie tussen het onderwijsbeleid en de context waarin je beleid wilt realiseren.   Nu we het toch over de vaste rubrieken hebben, vragen we ook graag aandacht voor de bijdrage van Hans van Dijck. In zijn rubriek Hoe zit het met uw … gaat hij steeds in op een relevant en actueel thema, verbonden aan een boeiende leestip. In dit nummer schrijft hij over de betekenis van moraliteit in het onderwijs. In een tijd waarin het beschimpen van mensen een acceptabele vechtstrategie lijkt te worden - niet alleen door anonieme figuren op sociale media maar ook door politieke nieuwkomers - is het van belang dat onderwijsleiders ervoor zorgen dat deze ordinaire moraliteit niet doordringt in scholen. Het focusdeel is geheel gewijd aan de professionele schoolcultuur. Vanuit drie hoofdthema’s wordt ingegaan op ervaringen uit de praktijk, het theoretische kader en de betekenis van hiervan voor het verder uitdiepen van professionele schoolcultuur. Het zijn niet alleen succesverhalen die aan de orde komen. Bijzondere aandacht verdient het groepsinterview met vier schoolleiders die openhartig spreken over hun teleurstellingen. Hun openhartigheid geeft aan hoe belangrijk het is ook aandacht te hebben voor de keerzijde van succesverhalen.   De vernieuwde redactie
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Congres Positieve Psychologie

    Thema: Dynamiek in Relaties

    Datum: 29 november 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »