logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

    Alle artikelen

    «1|2|...|88

    ZKM Magazine: Stem of stempel

    INHOUD THEMA 'STEM OF STEMPEL' (maart 2017) Ik ben mezelf: Achter het masker van schone schijn?, Hubert Hermans Interview met Jan Derksen Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten, Stefan van Geelen & Lineke Tak Anhedonie als dysfunctie, Jan F. Nauta Sommige verhalen zijn wel te vertellen, Els Holland Iedereen een psychische aandoening? Els de Boom-Voorhorst Uit je hoofd, in je lijf met de ZKM, Frances van Dinther Interview met Rens van Loon, Els de Boom-Voorhorst Review, Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations, Frans Meijers Creatief schrijven: een eigen stem via meerstemmigheid, Reinekke Lengelle Stimulering van organisatiedialoog met de ZKM-Organisatie, Richard van de Loo ZKM-traject heeft blijvend effect, Anke Abels & Margreet Poulie Ninth International Conference, Jutta König & Peter Zomer Klacht? Mensen willen gehoord worden, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Stem of stempel De discussie over diagnoses en behandelingen van psychische problemen wordt in toenemende mate in de media gevoerd op basis van persoonlijke ervaringen en eenzijdige standpunten. Dagelijkse verschijnen er bijdragen over burn-out, depressie, stress, verslaving, compleet met conclusies en onwrikbare standpunten. Tot een dialoog komt het daarbij meestal niet omdat de overtuigingen over medicijnen of therapie vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De beslissingen over behandelingen worden elders genomen: door verzekeraars en door de politiek. Daarbij speelt beheersing van sterk stijgende uitgaven een grote rol. Een belangrijk thema in dit ZKMmagazine is daarom: Stem of Stempel. In het interview met Jan Derksen gaat deze uitgebreid in op de problemen en pleit hij voor methoden waar ruimte is voor het persoonlijke verhaal, zoals de ZKM en andere narratieve werkwijzen. In het boek “Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations”, dat in dit nummer besproken wordt is een aantal werkwijzen uitgewerkt. In verschillende bijdragen in dit Magazine wordt duidelijk wat de waarde van een narratieve benadering, van (gestructureerd) luisteren naar ‘het persoonlijke verhaal’ kan zijn. Niet alleen in het artikel van Jan Nauta, over depressie, en het interview van Els Holland waar een ex-gedetineerde haar verhaal doet, maar ook in de bijdrage van Stefan van Geelen en Lineke Tak, waar expliciet het lichaam-geest-dualisme aan de orde wordt gesteld. Aansluitend bij het promotieonderzoek van Stefan van Geelen naar het vermoeidheidssyndroom onderzoeken zij op welke manier een speciale ZKM-aanpassing een ander en nieuw licht kan werpen op SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke klachten). Verschillende aspecten van de ZKM komen in dit nummer aan de orde: Hubert Hermans reflecteert over wat “Mezelf mogen zijn’ betekent. Frances van Dinther beschrijft in UIJIJL hoe ze deze werkwijze, waar speciaal aandacht is voor ‘leren voelen’, ontwikkelde vanuit de validatiefase van het ZKM-zelfonderzoek. En in een interview vertelt hoogleraar Dialogical Leadership Rens van Loon (die ooit mede aan de wieg van de ZKM stond) hoe hij door de ZKM leerde echt te luisteren naar het verhaal van mensen ”zonder te interpreteren en te diagnosticeren”. Hij ontwikkelde een eigen werkwijze waarin de generatieve dialoog de hoofdrol vervult en laat zien hoe de dialoog ook algemeen maatschappelijk een belangrijke bijdrage kan leveren.
    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Verleden - heden - toekomst

    INHOUD THEMA 'Verleden - heden - toekomst' (januari 2016) Het verhaal van de ZKM, Richard van de Loo Het verhaal IN de ZKM uitgelicht, Els Holland Interview met Paul de Blot: Ik ben wie ik ben, Els Holland Interview met Hubert Hermans, Els Holland & Els de Boom-Voorhorst Proefschrift: Professionele identiteitsontwikkeling van leraren als dialogisch Proces, Kara Vloet & Caroline Horikx Proefschrift: Acculturation of Iranian Immigrants in the Netherlands, Annet te Lindert De ZKM-Praktijk verdiept, Richard van de Loo Interview met twee opleiders van DST en ZKM Desiree Pieters & Paulien van Kessel, Ina ter Avest Kwaliteitsborging opleidingen, instrumenten en praktijken, op basis van de Dialogical Self Theory, Ina ter Avest Nieuwe mogelijkheden?, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Benoemd Boeken Metamorfose Alstublieft: met trots presenteren wij het nieuwe ZKM Magazine, Zelf en Ander. De vertrouwde Narrator, die jarenlang enkele keren per jaar bij u in de brievenbus viel, heeft een metamorfose ondergaan en zal in het vervolg digitaal (en af en toe nog in papieren vorm) bij u binnenkomen. Verder krijgt het zijn eigen plaats op de site van Professioneel begeleiden (www.professioneelbegeleiden.nl). Een nieuwe vorm vraagt om een nieuwe naam: ZKM Magazine, Zelf en Ander. In één oogopslag is te zien waar het over gaat. Verandering van uiterlijk, naam en opmaak, betekent niet dat we de doelstelling van de Narrator hebben losgelaten. Nog steeds bieden we een podium voor artikelen over zowel wetenschappelijke onderzoeken als gedegen praktijkervaringen, die zorgen voor uitwisseling van ideeën over de ZKM, de Dialogical Self, over (tussen-)ruimte en stilte, en over narrativiteit, zoals in ”Het verhaal in de ZKM”. In dit eerste nummer staat de ZKM zelf centraal, met veel ruimte voor de achtergronden en wortels van de methode. Richard van de Loo beschrijft de lange en bijzondere geschiedenis van de ZKM. In het interview met Hubert Hermans, die samen met Els Hermans-Jansen de ZKM ontwikkelde, en de grondlegger is van de Waarderingstheorie, zien we de wordingsgeschiedenis van de ZKM door zijn ogen. En in het interview met Paul de Blot zien we ervaringen met de ZKM vanuit een heel ander gezichtspunt. Wetenschappelijk onderzoek neemt een belangrijke plaats in. In dit nummer van ZKM Magazine aandacht voor het recente proefschrift van Kara Vloet, over professionele identiteit, en ook een artikel van Annet te Lindert over haar onderzoek uit 2007 onder vluchtelingen, een onderwerp dat nu heel actueel is. Praktijk en onderzoek zijn nauw met elkaar verweven. Dat verdiept niet alleen de kennis over de ZKM, maar draagt ook bij aan de praktijk van het begeleiden. In de rubriek De Praktijk Verdiept zoals gebruikelijk een casus, ditmaal over het gebruik van ik-posities. Aandacht is er ook voor de vraag hoe ZKM-professionals worden opgeleid en hoe de kwaliteit van de praktijk en van de opleidingen geborgd wordt. Een nieuwe tijd vraagt ook nieuwe werkvormen en geeft nieuwe mogelijkheden. Speciale toepassingen, ook voor specifieke doelgroepen, worden in de praktijk uitgewerkt. De ZKM is een levende methode, die zich steeds verder ontwikkelt. Maar welke criteria bepalen of zo’n nieuwe vorm tot de ZKM-familie behoort? Ook daarover leest u in dit eerste nummer. In een volgend nummer willen we mogelijkheden en grenzen van die ontwikkelingen nader onderzoeken.
    5,95
    lees meer

    Digitaal abonnement: LoopbaanVisie (4 uitgaven)

    LoopbaanVisie wil professionals in loopbaanbegeleiding en mobiliteit inspireren en uitdagen tot hoogwaardige beroepsuitoefening. Met verrassende interviews, luchtige artikelen, informatieve recensies en kritische beschouwingen informeert het tijdschrift over wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke trends die het vak vorm en inhoud geven. Heldere beschrijvingen van methoden en casuïstiek geven concrete handvatten voor de dagelijkse praktijk. Een forum, lezersacties en een webcommunity betrekken de lezer nauw bij de totstandkoming van zijn eigen vakblad. Zo wordt LoopbaanVisie hét platform voor ontmoeting, uitwisseling en verdieping. Verschijningsdata (klik hier voor alle thema's) 30 januari 2017 - Digitalisering - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 24 april 2017 - Politiek - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 21 augustus 2017 - Macht & Invloed - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 23 oktober 2017 - Identiteit - Deze uitgave is al verschenen, download hier!  29 januari 2018 - Plezier - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 23 april 2018 - Kwetsbaarheid - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 20 augustus 2018 - Toekomst van arbeid - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 22 oktober 2018 - Zichtbaarheid - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 29 januari 2019 - Studiekeuze 23 april 2019 - Levenslang 20 augustus 2019 - Ontwikkeling 22 oktober 2019 - Jubileum Neem een digitaal abonnement op LoopbaanVisie en ontvang de komende 4 uitgaven in uw account. U ontvangt dezelfde versie als de papieren uitgave, alleen dan digitaal in PDF vorm. Uiteraard stellen wij u op de hoogte wanneer een nieuwe uitgave beschikbaar is! Na 4 uitgaven stopt het abonnement automatisch.
    22,00
    lees meer

    Zichtbaarheid (volledige uitgave, 16 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ZICHTBAARHEID’ (oktober 2018) Zichtbaarheid en transparantie - Nieuwe werkelijkheid in de arbeidsmarkt, Paul Stallenberg Verander je denken, verander je doen - Zichtbaarder worden als professional, Jikkie Has Hoe word je zichtbaar? Doorbreek oude patronen, Marja Postema Zichtbaar onderscheidend - De casus van topbelegger Martien van Winden, Martin Reekers Promoot jezelf, Jack van Minden PRAKTIJK Het individu voorop - Een stappenplan dat leidt tot zelfsturing, Karel de Vries & Jan Schuitemaker Loopbaanzelfsturing bevorderen op een onzekere arbeidsmarkt - Een moderne aanpak van jonge professionals, Renske Werkman De bewegingsleer van Laban - Hoe beïnvloed je je persoonlijke presentatie? Peter Meijer Beelddenkende coachees - Pas als je het herkent, zie je het, Mechel Ensing Kleur bekennen – Loopbaantool, José Otten Slimme strategieën voor de ex-wethouder - Arbeidssocialisatie belangrijk voor vervolgstap, Jacqueline Janssen KENNIS & KUNDE Studenten pakken een nieuwe rol - Betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, Reinier Gerritzen Cartoon Zijn millennials te ambitieus? - Generatieleren vergroot werksucces, Connie van der Zwan & Antje Stapert De banen liggen voor het oprapen, toch? Annemieke Methorst OPINIE & DISCUSSIE Een hoerabegrip - kritisch tegen het licht Zelfregie: maar voor wie? Jouke Post Zichtbaarheid, Els Ackerman Zichtbaarheid Als je je kennis of je mening deelt via het world wide web, dan word je ook zichtbaar. Je wordt dan de persoon die ´dat ene boek heeft geschreven´ of ´degene van die methodiek´. Jij bent die persoon die vindt dat… Als je zichtbaar bent, word je gezien. Maar is dat wel zoals jij gezien wilt worden? Via sociale media kun je aan de hele wereld laten weten wat je denkt, voelt, interessant vindt of juist niet. Je kunt alles delen in de vorm van een blog, een video op YouTube of via een post van 140 tekens op Twitter. Op alles wat je plaatst, kun je een reactie verwachten. Een like, ‘interessant’ of een hartje. Hier staat tegenover dat je ook commentaren kunt ontvangen die soms minder sympathiek zijn. Wij zijn allemaal mensen en willen (bijna) allemaal aardig gevonden worden. Laat ik het zo zeggen: het is fijner om een like te krijgen dan om gedist te worden. Hoe zichtbaar ben jij? Wil je in 2019 zichtbaar zijn in LoopbaanVisie? Dat kan door een bijdrage te leveren aan de thema’s voor 2019: - Studiekeuze (januari) - Levenslang (april) - Ontwikkeling (augustus) - Jubileum (oktober) In dit nummer weer een heleboel interessante artikelen over het onderwerp ‘Zichtbaarheid’. Jikke Has beschrijft het belang van zichtbaarheid voor de loopbaanprofessional. Zij geeft drie tips. Paul Stallenberg stelt de vraag wat zichtbaarheid en transparantie betekenen en of onzichtbaarheid nog wel een optie is. Verder schrijft Renske Werkman over het vergroten van loopbaanzelfsturing bij jonge professionals. En Connie van der Zwan en Antje Stapert nemen je mee in de wereld van millennials en geven suggesties voor de begeleiding van deze jongeren. In een reactie op het artikel van Tom Luken in het vorige themanummer ‘Toekomst van Werk’ geeft Jouke Post zijn visie op zelfregie in werk en loopbaan. In 2019 zal hoogleraar Judith Semeijn een vaste plek krijgen in LoopbaanVisie in de vorm van een column. Wij kijken ernaar uit. Veel leesplezier!
    5,95
    lees meer

    Zichtbaarheid en transparantie

    Social media, hackers, big brother, overheidsgebruik van beveiligingscamera’s en een wet rondom privacy domineren steeds vaker het nieuws. Is de vraag wat zichtbaarheid en transparantie betekent dan nog wel een optie? Een beschouwing van verschuivende panelen en een nieuwe werkelijkheid.
    1,95
    lees meer

    Verander je denken, verander je doen

    Zichtbaar zijn is belangrijk als (zelfstandig) professional. Vaak gaat dit gepaard met spanning. Hoe komt dat en hoe ga je om met de hierbij horende belemmerende gedachtes? Drie concrete handvaten waardoor je met meer zelfvertrouwen zakelijk zichtbaar gaat worden.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 16-12-2018
    lees meer

    Hoe word je zichtbaar?

    Sommige mensen vallen altijd op, terwijl het lijkt alsof ze daar niets voor hoeven doen. Er zijn ook mensen die nooit echt opvallen. Je ziet ze niet goed en je kunt ze niet bereiken, alsof ze ergens in de mist verdwijnen. Hoe kun je onzichtbare mensen helpen zichtbaarder te worden zodat ze meer tot hun recht komen?
    1,95
    lees meer

    Zichtbaar onderscheidend

    Wat maakt precies dat iemands persoonlijke kwaliteiten evident zichtbaar zijn en erkend worden door anderen? In de opvallende loopbaan van Martien van Winden, lijkt het zichtbaar worden en blijven bij uitstek een bepalende rol te hebben gespeeld bij de start van en de stappen in zijn carrière. Een verhaal over een opmerkelijke loopbaan.
    1,95
    lees meer

    Promoot jezelf

    We leven in een werelddeel met buitensporige concurrentie. Produkten en diensten worden vrij gemakkelijk en snel ´gefabriceerd’ en gekopieerd. Dat geldt ook voor de ‘waren’ van loopbaanadviseurs. Er zijn een heleboel technieken om jouw bedrijf of jezelf op de kaart te zetten en te houden. Geen enkele zal op zich wonderen verrichten, maar in samenhang zullen zij na enige tijd het gewenste resultaat opleveren. Hoe pak je dat listig aan als je geen miljoenenbudget voor dagelijkse televisiereclame ter beschikking hebt, terwijl je wel zichtbaar wilt zijn en blijven voor jouw doelgroep?
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »