logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|48

    Positief bewegen (volledige uitgave)

    In het jaaroverzicht zal 2020 een karig sportjaar lijken: geen Olympische Spelen, geen EK voetbal, geen Grand Prix van Zandvoort, geen schooltoernooien, en geen plaatselijke kampioenschappen. Het beleven en beoefenen van sport was een groot gemis in onze samenleving. Sport en bewegen bleken ook tijdens de coronacrisis van fundamenteel belang voor ons welbevinden. Dat er niet meer, samen, bewogen kon worden sloeg een gat in vele sportieve en sociale levens, terwijl anderen juist een veilige anderhalve-meterwandeling met elkaar maakten om hun welbevinden te versterken.   INHOUD 'POSITIEF BEWEGEN'   WETENSCHAP Ockhamvraag: Gelukkiger dankzij lichaamsbeweging? Hein Zegers Margriet Sitskoorn: Beweeg, ontwikkel, draag bij en heb plezier, Marlies Jellema Stress en bewegen, Moniek Janssen Sport & bewegen als primaire levensbehoeften, Ivo van Hilvoorde De kracht van Cognitieve Fitness, Manja van Wezep & Hans Kroon PRAKTIJK Wandelen is goed, dwalen is beter, Hilde Backus ACTief bewegen, Jeroen Nieuwenhof & Evelien Swiers Positief in beweging komen als middel om te floreren voor kinderen, Ingrid Bunnik Hoe gaat het .? Hein Zegers Adventure Therapie in de jeugd-ggz, Per Wijnands & Monique Scheres Schoenen aan en gaan! Maud van Aalderen Positive Design: Link & Twinrider, Pieter Desmet

    5,95
    lees meer

    Gelukkiger dankzij lichaamsbeweging?

    Stel dat je een pil zou hebben die jou gelukkiger maakt, geen bijwerkingen heeft en bovendien gratis is. Zou je die pil willen? Zo een pil lijkt écht te bestaan. Het is wel geen echt pilletje, maar wel een eenvoudige positieve psychologie interventie: lichaamsbeweging. Een positieve psychologie interventie is een interventie waarvan we uit onderzoek weten dat ze het welzijn van mensen kan bevorderen. Hoe zit dat nu precies met lichaamsbeweging? Sporten, wandelen, zwemmen, joggen, balspelen, een halte eerder van de bus afstappen, regelmatig de trap nemen in plaats van de lift, … kan dat het welzijn van mensen écht verhogen?
    Gratis
    lees meer

    Beweeg, ontwikkel, draag bij en heb plezier

    Margriet Sitskoorn is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Tilburg University en klinisch neuropsycholoog. Ze publiceert in vaktijdschriften en spreekt graag over haar werk in tv-programma’s en wetenschappelijke fora. Zij is bekend van haar boeken Het maakbare brein, De passies van het brein, Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij, Hersenhack, Ik2 en Het 50+brein. In haar publicaties komt het thema ‘bewegen’ naar voren als positieve bijdrage aan de ontwikkeling van onze neuroplasticiteit. Bewegen is ook een factor die de achteruitgang van het ouder wordende brein tegengaat. Ik spreek Margriet over haar visie op het brein, bewegen en de positieve psychologie.
    1,95
    lees meer

    Stress en bewegen

    Het is vrijdagmiddag eind mei 2020. Ik sta in de rij voor de supermarkt, kijk op mijn mobiele telefoon en zie een agendareminder binnenkomen voor een individuele coaching die over vijftien minuten via Zoom start. In mijn herinnering zou de coaching een uur later beginnen. Op weg naar huis word ik gebeld door een nieuwe opdrachtgever. We proberen elkaar al een tijdje te bereiken dus ik besluit de telefoon op te nemen. Na het gesprek spoed ik me met volle boodschappentassen naar huis. Eenmaal binnen leg ik snel wat in de koelkast en log in voor de coaching. Ongeveer halverwege de coaching zie ik een mail binnenkomen met de vraag hoe het ervoor staat met mijn artikel voor dit tijdschrift. Normaal gesproken sluit ik voorafgaand aan een coachingsessie de mailbox om niet afgeleid te worden, maar in de haast was ik dat vergeten. De deadline voor het inleveren van dit artikel blijkt 1 juni te zijn en het Pinsterweekend staat voor de deur, waarin ik had gehoopt even te kunnen bijkomen van de drukke werkzaamheden van afgelopen weken.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 30-09-2020
    lees meer

    Sport & bewegen als primaire levensbehoeften

    In een tijd waarin basale menselijke behoeften zoals direct contact, afleiding en vermaak in groepsverband en gezamenlijk sporten op de proef zijn gesteld, is des te duidelijker geworden waaruit dat gemis bestaat. Verschillende sectoren die geraakt zijn door de coronamaatregelen kozen hun eigen woorden om het belang te benadrukken van het opheffen van de restricties. Dat geldt ook voor de sport. In mei was in een landelijke oproep om de sportscholen weer te openen op een paginagrote advertentie te lezen: “We willen: minder stress. Meer weerstand. Minder kilo’s. Meer bewegen. Minder eenzaamheid. Meer verbinden. Minder zorgen. Meer gezondheid.” De boodschap was dat Nederland sportscholen nodig heeft om gezond en fit te blijven. Dat was een heldere boodschap, waarin vooral ook het instrumentele karakter van bewegen en sport werd benadrukt. Hoewel begrijpelijk in tijden van crisis, waarin uiteenlopende belangen scherp moeten worden gewogen, was hier ook sprake van een beperkte duiding van de waarde die sport kan hebben.
    1,95
    lees meer

    Use it or lose it

    Een langdurige psychische aandoening wordt vaak geassocieerd met verlies van en beperking op verschillende levensterreinen. Naast de beperking hebben veel mensen leefstijlgerelateerde problemen en verminderde cognitieve vaardigheden. Een vicieuze cirkel ligt dan op de loer: psychische klachten gaan vaak gepaard met beperkingen op sociaal gebied, die weer van invloed kunnen zijn op leefstijlgerelateerde problemen (minder bewegen, ongezonder eten, meer stress). Deze problemen kunnen weer een negatieve invloed hebben op psychische klachten en de beperkingen op sociaal gebied. Ook stigma en zelfstigma passen in deze vicieuze cirkel. Er zijn diverse aangrijpingspunten om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Denk aan de hulpverlening die zich richt op psychische problemen, praktische ondersteuning en de inzet van ervaringsdeskundigen bij het proces van herstel en empowerment. Daarnaast kan het van meerwaarde zijn om lichamelijke en cognitieve vaardigheden te versterken om de vicieuze cirkel te doorbreken en veerkracht te versterken. De neurocognitieve trainingsmethode ‘Cognitieve Fitness’ is gestoeld op de aanname dat de combinatie van bewegen, cognitieve uitdagingen en ontspanning een gunstige wisselwerking heeft. In dit artikel nemen we u mee in de ervaringen en resultaten van een brede implementatie van de training Cognitieve Fitness bij zes ggz-instellingen, verspreid over het land.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 30-09-2020
    lees meer

    Wandelen is goed, dwalen is beter

    Piekeraars en stressgevoeligen gaan in een coachtraject al snel te gedreven en fanatiek aan de slag. Wat helpt hen wel om tot rust te komen en te herstellen, zodat ze met hun vragen aan de slag kunnen? Bij wandelcoaching kun je twee methodes heel goed inzetten, zo blijkt uit onderzoek: doelloos wandelen (dwalen) en gebruik maken van synchronie.
    Nu: Gratis Actie geldig t/m 30-09-2020
    lees meer

    ACTief bewegen

    Je hebt je net gehesen in dat eigenlijk wat te strakke sportshirt om voor het eerst door het bos hard te lopen, begint het te regenen. Pff, die leuke Netflix-serie en die knusse warme bank zijn op dit moment verleidelijker dan het krijgen van een nat pak. En ja, dat vieze weer zorgt ervoor dat het bos op dit moment zeker te modderig is. De kans dat je uitglijdt en je bezeert is dan ook waarschijnlijk. ‘Kom op luilak’, hoor je jezelf zeggen. Wat was ook alweer de reden waarom je dit zou gaan doen? Een paar kilootjes eraf, wat fitter worden en een dosis gelukshormonen tegen alle stress en pijntjes.
    1,95
    lees meer

    Oefentherapie voor kinderen

    Bewegen is leuk, gezond, stimuleert de ontwikkeling en is bovendien voor kinderen een prachtige ingang om ervaringsgerichte ontwikkelingsvraagstukken te benaderen. Soms is een vraagstuk gericht op het oefenen van vaardigheden, maar veel vaker is er een groot gedeelte van de aandacht gericht op het ontwikkelen van lichaamsbesef om het lichaam beter te kunnen besturen. Wanneer via het lichaam ervaren wordt waar lijfelijk, emotioneel en mentaal spanning merkbaar is en dat deze te beïnvloeden is, ervaart een kind meer eigen regie en autonomie. Van de kinderen die met een sociaal-emotionele hulpvraag bij een psychomotorische therapeut of kinderoefentherapeut komen in onze praktijk, starten we bij ongeveer 75% met het stimuleren van de het lichaamsbesef in combinatie met stimuleren van de neurologische rijping door middel van bewegen. In dit artikel wordt de samenwerking tussen het behandelen van de sensomotoriek, sociaal-emotionele vaardigheden en de cognitie bekeken vanuit praktijkvoorbeeld: Jordy.
    1,95
    lees meer

    Hoe gaat het .?.

    ‘Hoe gaat het?’, ‘Goed, en met jou?’, … Dit zijn twee zinnen die we erg vaak horen. Zinnen die eindigen met een vraagteken. Hoe welgemeend dit vraagteken is, dat blijft de vraag. Verwachten we een oprecht antwoord op deze vragen? En indien we die vraag écht menen, hoe kunnen we dat dan duidelijk maken? Met het ‘oprechte vraagteken’, een vraagteken tussen twee punten. Als in: ‘Hoe gaat het .?.’ Dit artikel geeft concrete tips rond hoe je deze vraag het best kan stellen. In het bijzonder als je vermoedt dat je met iemand praat die het moeilijk heeft.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper