logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters

Alle artikelen

1|...|143|144|145|...|551

Achtergrond: Coaching maakt professionaliseringsslag

Professionalisering in de coachingswereld… Tot voor kort was het een non-issue. Maar met de opkomst van het vak klinkt ook de roep om kwaliteitscriteria. Beroepsverenigingen en opleidingsinstituten maken zich sterk om professionals toe te rusten. Met succes. “Het vak is volwassen aan het worden.”
1,95
lees meer

Van hamer tot houvast: Drie domeinen van handelen

John volgt een opleiding tot coach, hij wil dat vak dolgraag leren. Hij beschikt ook over de nodige bagage in het begeleiden van mensen, maar blijkt het lastig te vinden om het leerproces van zijn klanten te stimuleren. Hij geeft wat te snel advies. Eens per twee weken reflecteert John op zijn eigen praktijk met behulp van coach Anja.
1,95
lees meer

Redactioneel: Vak en verkoop

Coaching is sinds het eind van de jaren tachtig uit de kinderschoenen gegroeid. Op weg naar volwassenheid groeiden ook de mogelijkheden tot professionalisering en de markt daarvoor; van basisopleidingen tot masterclasses, van certificering tot methodiekontwikkeling. Dragen deze programma’s bij aan de ontwikkeling van ons vak of leiden ze ons enkel van de ene trend naar de andere hype? Steevast heb ik me betrokken gevoeld bij het kwalitatief verbeteren van ons vakgebied; elke nieuwe ontwikkeling kon op mijn participatie rekenen. Echter bij de actuele ontwikkeling van ‘de coach als ondernemer’ voel ik geen enkel verlangen om een bijdrage te leveren. Ik heb er niets op tegen dat coaches met coaching hun geld verdienen; het laat zien dat we een bijdrage leveren aan de samenleving. Ik heb er ook niets op tegen om coaches te leren hoe ze méér geld kunnen verdienen: mogelijkheden vragen om benut te worden. Het overdadige aanbod aan programma’s op het gebied van branding, leren jezelf te verkopen, marketing, enzovoort, lijkt ervan uit te gaan dat coaches hier in tijden van crisis behoefte aan hebben. Enige moeite met het verkopen van je product wordt veelal toegeschreven aan persoonlijke onkunde en niet aan veranderingen in de wereld of in de behoeften van onze klanten. Het ligt gewoon aan jezelf, aan jouw nog niet ontwikkelde competenties als ondernemer. Maar daar kun je gelukkig iets aan doen! Schrijf je nu in voor… Alsof de krimpende markt voor wekkers en fotorolletjes wordt veroorzaakt door ondernemers die zichzelf niet goed weten te verkopen. De vanzelfsprekendheid waarmee het recept wordt gekoppeld aan de kwaal, doet in mijn ogen geen recht aan wat er aan de hand is. Schreeuwende slogans benadrukken dat je met minder werken meer geld kunt verdienen. Dat ‘meer geld verdienen’ in deze programma’s het voornaamste doel in mijn vak lijkt te zijn, gaat me echt aan het hart. Ik voel me bevoorrecht dat ik coach ben! Alles waarin ik geïnteresseerd ben, kan ik koppelen aan belangrijke waarden en mijn kwaliteiten mag ik inzetten voor mensen die daarom vragen. Ik leer van alles wat ik lastig vind en die lessen kan ik vertalen in een product waar ook collega’s mee kunnen werken. Daar ben ik dankbaar voor. Natuurlijk moet je aandacht besteden aan je positionering en aan de profilering van je producten. Natuurlijk moet je zorgen dat je kunt – blijven - werken. Een winkel zonder etalage trekt immers weinig klanten. Ontwikkel je als ondernemer, maar zorg wel dat de energie die je steekt in de verkoop van je producten in evenwicht is met de aandacht voor het ambachtelijke werk zelf. Zoals Simon Sinek stelt in zijn TEDx-lezing ‘ Start with Why’: “Profit is always just a result, not a goal.” Professionaliseer je als goed verkopende ondernemer, zolang jou dat inspireert. Maar zodra je het vertrouwen in jezelf of je vak verliest, zoek dan liever een professionele coach! Check voor de aardigheid eens de tekst van het liedje ‘Pricetag’ van Jessie J. Marjo Korrel is ondernemende professional en TvCredactielid. www.deinthe.nl
Gratis
lees meer

Lezerscolumn: Dikke boterham

Begin dit jaar schrok een artikel in Intermediair veel coaches op. In coaching zou geen droog brood meer te verdienen zijn. “De gouden tijden van coaching zijn voorbij en komen niet meer terug”, zo citeert het blad Perry Filippini, destijds voorzitter van NOLOC. Volgens het artikel zijn de problemen ontstaan sinds de overheid de subsidies voor werkzoekenden terugtrok (Lookeren Campagne, 2012). De goedverdienende coaches lachen ondertussen in hun vuistje. Want die zijn er wel degelijk; ze floreren juist. Sommigen hebben een omzet van tonnen per jaar. Ze coachen directeuren om succesvol leiding te geven, teams om beter samen te werken en werkzoekenden naar de baan van hun dromen. Ze weten dat er volop markt is voor hun dienst en dat mensen een schreeuwende behoefte aan coaching hebben. En dat weten ze te laten renderen. Ze hebben heel veel klanten en vragen hoge tarieven. Wat is het geheim van een goedverdienende coach? Als je als coach goed wil verdienen, zul je een echte ondernemer moeten worden. Je bent dan niet afhankelijk van een onzekere subsidiestroom en opereert in een vrije markt, waarin mensen je willen betalen vanwege de waarde die je kunt toevoegen. Een coach-ondernemer pakt de zaken anders aan dan een gewone coach: Hij investeert in kennis en vaardigheden om ondernemerschap te leren. Gewone coaches richten zich meestal op het steeds beter worden als coach. Hij stelt zijn toegevoegde waarde centraal en verkoopt het resultaat van coaching. Gewone coaches stellen coaching centraal. Ze proberen coaching te verkopen, in plaats van de waarde die het oplevert. Hij bouwt zijn bedrijf op marketable content. Door ideeën en concepten te creëren, kan hij zichzelf effectief marketen. Gewone coaches daarentegen zijn gericht op het proces van coachen, zonder inhoud te willen geven aan hun vak. Hierdoor kunnen ze moeilijk aan marketing doen, eenvoudigweg omdat hun vakgebied minder afgebakend is en om specifieke kennis vraagt. Dit maakt dat het lastig is om aantrekkingskracht op klanten te krijgen buiten de eigen kring. Een coach-ondernemer ontwikkelt een winstgevend aanbod van diensten en producten. Hij zoekt naar manieren van werken die zo rendabel mogelijk zijn. Samengevat: goedverdienende coach-ondernemers richten zich primair op hun succes en winstgevendheid als ondernemer. Ze weten dat heel goed zijn in je vak, niet doorslaggevend is om te slagen als ondernemer. Waar het wel om draait, is effectieve marketing en rendabele dienstverlening. Pas dan kunnen ze hun klanten maximaal bereiken, impact hebben en goed verdienen. Laura Babeliowsky leert coaches hoe ze succesvolle ondernemers kunnen worden die goed verdienen. Ze is oprichter van het eerste Nederlandse Certificatieprogramma voor Business Coaches (BCCP). www.getclientsnow.nl Bron Lookeren Campagne, F. v. (2012, januari 9). Carrièreswitch? Word geen coach. Intermediair.
Gratis
lees meer

Issue: Facetten van professionalisering

Wie de populaire media volgt, ziet dat ‘professioneel’ vaak geassocieerd wordt met betrouwbaar, stipt, serieus, volgens de regels, objectief, bekwaam, ethisch en transparant. Als ‘onprofessioneel’ geldt daar vaak: onethisch, laks, onaandachtig, subjectief, amateuristisch, persoonlijk en onverantwoordelijk. Wat men precies onder ‘professioneel gedrag’ verstaat, loopt dus sterk uiteen. In dit artikel ga ik daarom dieper in op de achtergrond van het label ‘professioneel’. Ik concludeer dat vakbekwaamheid een noodzakelijke maar onvoldoende voorwaarde is voor professioneel handelen.
1,95
lees meer

Teamcoaching: Meer geluk dan wijsheid?

Teamcoaching heeft vaak een psychologische insteek. Teamcoachesen teams vinden elkaar in het geloof, dat een team beter gaat functioneren als teamleden elkaar diep in de ogen kijken, zich kwetsbaar opstellen en elkaars angsten delen. Wat mij betreft zijn er goede redenen om te twijfelen aan de effectiviteit van deze ‘psychologische’ aanpak.
1,95
lees meer

Praatstok en de veer: Professor Mathieu Weggeman over het managen van professionals

Op zijn visitekaartje staat Friedrich Nietzsche’s driehoek: het goede, het ware en het schone, oftewel liefhebben, spelen en werken. Het staat naast de namen van Plato, Habermas, Freud en Erikson. En aan de voorkant natuurlijk zijn eigen naam. Zijn elektronische agenda is beveiligd met een wachtwoord dat je aan de secretaresse moet melden voordat je een afspraak gaat maken. Weggeman zelf worstelt met een jetlag, omdat hij zojuist terug is van werken in zijn adviespraktijk op Curaçao. Het interview is na één vraag eigenlijk al klaar. Moet je leiding geven aan professionals? Het antwoord luidt: “Nee.” Toch nog maar even proberen… “Coachen dan?” Het antwoord viel te raden.
1,95
lees meer

Overdenking: De coachcode gekraakt

Wat is er belangrijker voor een coach dan het instrument dat zijn beroep mogelijk maakt? De vraag stellen, is hem beantwoorden: het is verbazingwekkend hoe coaches met taal omgaan. Of eigenlijk: hoe coaches zich met taal, bewust of onbewust, vervreemden van hun gesprekspartner. Waarom doen ze dat? Waarom verschuilen zij zich achter een gordijn van nietszeggende woorden? In dit artikel wordt de coachcode gekraakt.
1,95
lees meer

Achtergrond: Levenskunst in crisistijd

De economische crisis verandert het werk van coaches: angst en onzekerheid domineren de cliëntvragen. Ook lijkt de vraag naar begeleiding op meer algemene levensvragen en zingevingskwesties toe te nemen. De crisis knaagt aan zekerheden en genereert existentiële vragen.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Congres Positieve Psychologie

Thema: Dynamiek in Relaties

Datum: 29 november 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »