logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    1|...|80|81|82|...|532

    Reflecteren en professionele ontwikkeling

    De mensen van wie je zou verwachten dat ze goed zijn in leren, zijn dat juist vaak niet. Goed opgeleide professionals hebben meestal een jarenlange opleiding gehad waarin het leren bestond uit het verwerven van de body of knowledge van het vak door het bestuderen van boeken en het volgen van colleges. Goede professionals zijn bekwaam in het toepassen van deze body of knowledge in vormen van methodisch werken. Daarin maken ze weinig fouten en omdat ze weinig faalervaringen meemaken, krijgen ze ook weinig gelegenheid om te leren van hun fouten. Leren van ervaringen door kritische reflectie op het eigen gedrag is aldus een vorm van leren die bij veel professionals minder ontwikkeld is.
    1,95
    lees meer

    Je eigen reflectie als coach

    Ook wijzelf, als coach, zijn net mensen. We kunnen groeien van gezonde zelfreflectie, maar zijn ook vatbaar voor alle valkuilen die daarbij horen. We kunnen onszelf bekritiseren voor een slecht verlopen gesprek. We kunnen van onszelf verlangen dat we net wat harder ons best doen, net wat beter werk leveren en net weer een beetje over onze grenzen heen gaan. Dat benadeelt misschien wel onze cliënt – die wordt of blijft afhankelijk als wij te veel doen. Maar we kunnen ook onszelf voorbijlopen. Daarom is goede zelfzorg juist ook belangrijk als coach. Hoe reflecteer jij op jezelf?
    1,95
    lees meer

    Debriefing

    Niet voor niets wordt coachen vaak omschreven als “het voeren van een goed gesprek”. Praten is het meest gebruikte ‘instrument’ voor het werkbaar maken van situaties waarmee coachees worstelen. Het reactiepatroon waarmee de coachee de situatie aangaat, stamt vaak uit de ervaring die de coachee in het verleden opdeed in een vergelijkbare situatie. Was het niet beter geweest als de coachee onmiddellijk na die oorspronkelijke situatie een debriefingssessie met een professional was aangegaan?
    1,95
    lees meer

    Coachen van reflectie op interprofessionele teamsamenwerking

    De laatste vijf jaar hebben we onderzoek gedaan naar interprofessionele teamsamenwerking in het domein van zorg en welzijn. In dit artikel starten we vanuit de context van interprofessionele samenwerking in de eerstelijnszorg. Daarna maken we de transfer naar andere domeinen. Na een beschrijving van teamreflexiviteit en reflectie op verschillende communicatieniveaus, zullen we de focus leggen op de rol van de coach in het bevorderen van de reflectie op interprofessionele teamsamenwerking.
    1,95
    lees meer

    “Het ging toch juist zo goed?”

    “Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Dit is het einde van mijn carrière!” Paul kijkt zijn vrouw aan met in zijn ogen een mengeling van paniek en ongeloof. Binnen anderhalf jaar is hij voor de tweede keer ontslagen, terwijl hij in de twintig jaar daarvoor altijd het evenbeeld van succes is geweest. Werk is alles voor hem. Zijn ambitie heeft hem naar steeds grotere hoogten gestuwd, maar nu stort zijn wereld ineen.
    1,95
    lees meer

    Onderzoekende gesprekken

    Mijn oudste zoon studeert social work aan het hbo. Als eerstejaars wordt hij daar al vanaf dag één – op basis van de eerste kennismakingsoefening – uitgedaagd om te reflecteren. Ik mag af en toe meelezen en ben onder de indruk van hoeveel aandacht er op deze opleiding is voor het ontwikkelen van zelfkennis en de wijze waarop hij hierin wordt uitgedaagd. Steeds weer worden er vragen gesteld die hem helpen om situaties onder de loep te nemen en zich te bezinnen over welke gedachten en gevoelens hij heeft over bepaalde ervaringen.
    Gratis
    lees meer

    Risico’s voor professionaliteit en integriteit

    Recente integriteitsschandalen binnen de Nationale Politie blazen de discussie over de gesloten cultuur van de organisatie nieuw leven in. Korpschef Akerboom is zich bewust van de risico’s van de door loyaliteit en collegialiteit gekenmerkte politiecultuur: “Je levert niet gemakkelijk kritiek op elkaar (…). Er is altijd een non-interventieprincipe, omdat je weet dat je elkaar nodig hebt. Wat zijn de gevolgen als ik me niet verenig met de dominante norm?” (Kleijwegt, 2018). Dit onderstreept het belang om waakzaam te zijn voor de schaduwkanten die verbondenheid in teams potentieel met zich meebrengt.
    1,95
    lees meer

    De zwanenzang van Boëthius

    Goed om je heen kijken is belangrijk voor ons allemaal, zeker voor wie de pretentie heeft mensen bij leven, leren en werken te kunnen begeleiden. Als coach moet je scherp opletten. Dan kan het goed zijn om ook eens door de ogen van anderen te kijken, vooral die van buitenstaanders. Zo wordt het blikveld groter en het uitzicht weidser. Wat andere ogen ooit zagen valt te lezen in de geschriften van beroemde en minder beroemde filosofen en literaten. In mijn boekenkast staan die keurig op een rij. Voor deze artikelenreeks pak ik daarom elke keer een ander boek uit de kast, gewoon, om te proberen hoe het is om de ogen van die schrijver te lenen en verder te kijken dan mijn neus lang is. Mijn motto is ‘theoria en scepsis’, ofwel: zorgvuldig waarnemen en je oordeel uitstellen.
    1,95
    lees meer

    Woede voedt en positiviteit maakt gelukkig

    Er zijn allerlei ‘gebruiksaanwijzingen’ in omloop hoe om te gaan met millennials. Zelfs de Kamer van Koophandel mengt zich hierin. Daniël van Duijn (28) is kunstenaar en ondernemer. Wat hij beschrijft in zijn zoektocht verschilt niet van de wens van welke generatie dan ook: acceptatie van jezelf, leven van je passie. Iets goeds neerzetten in de wereld en er mogen zijn. De millennials ervaren echter als geen andere generatie de druk dat iets goeds neerzetten in de wereld ook gaat over het redden van de aarde. Hoe kijkt Daniël aan tegen de rol van zijn generatie en wat kunnen coaches voor hem betekenen?
    1,95
    lees meer

    Executives en hun ‘schaduw’

    De moderne leidinggevende kan niet langer de eigen persoonlijkheid en emoties thuislaten. Hij moet juist een beroep doen op alle zintuigen, sensitiviteit, intuïtie, en anderen durven aanspreken in volle overtuiging dan wel tussen de regels door naar hen luisteren. Het inbrengen van emoties, het hanteren van stress, het open en ontvankelijk blijven onder druk, zijn misschien wel de belangrijkste succescriteria geworden in de 21e eeuw, en daarbij moet je ook nog creatief zijn, flexibel en stevig tegelijk.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach - 2020

    Thema - WERK-DRUK

    Datum: 4 juni 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »