logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden

Alle artikelen

«1|2|...|73

Digitaal abonnement: Examens (4 uitgaven)

EXAMENS, Tijdschrift voor de toetspraktijk is bedoeld als een forum voor wetenschappelijk en stand-van-zaken onderzoek op het gebied van examens in brede zin. Het tijdschrift publiceert empirische studies maar wil ook theoretische discussies stimuleren en vooral praktische implicaties voor het Nederlandse en Vlaamse examensysteem benadrukken.Het tijdschrift wil een brug slaan tussen theorie en praktijk en tussen het private en publieke onderwijs. Verschijningsdata (klik hier voor alle uitgaven) 20 februari 2017 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 15 mei 2017 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 28 augustus 2017 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 20 november 2017 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 19 februari 2018 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 14 mei 2018 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 17 september 2018 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 19 november 2018 - Deze uitgave is al verschenen, download hier! 19 februari 2019 - 14 mei 2019 -  17 september 2019 -  19 november 2019 -  Neem een digitaal abonnement op Examens en ontvang de komende 4 uitgaven in uw account. U ontvangt dezelfde versie als de papieren uitgave, alleen dan digitaal in PDF vorm. Uiteraard stellen wij u op de hoogte wanneer een nieuwe uitgave beschikbaar is! Na 4 uitgaven stopt het abonnement automatisch.
22,00
lees meer

EXAMENS 2019-01 Volledige uitgave

INHOUD EXAMENS 2019-01 februari 2019 Stroomkringschema's examineren met practicum, computer of papier, Marieke de Back, Romy Noordhog & Hans Kuhlemeier Educational data forensics, Sebastiaan de Klerk, Sanette van Noord, Christiaan van Ommering, Kirsten Vegt, Anouk Mulder & Kees Boonman toetsen analyseren: Moet dat per se? Chantal de Koster Formatief datagebruik in scholen: Het proces ontrafeld, Wilma Kippers Uit de praktijk: Het nieuwe toetslandschap, Veronica Bruijns In gesprek met examenfunctionarissen: Marjolein Soeteman, Ad de Jongh & Alex van de Kerkhof Terecht of niet? Een broek met eem strakke pijp en een ruime pijp, Ton Lamers Gastcolumn: Werken aan toetsbekwaamheid is werken aan kwalitatief (nog) beter onderwijs, Tamara van Schilt-Mol Klopt dit wel? Bij een toets met open vragen krijgt de kandidaat niets cadeau, Evelyn van de Veen & George Moerkerke Gezien en gelezen, Ad de Jongh Literatuur en Agenda   Alles voor een betere kwaliteit Desirée Joosten-ten Brinke Er ligt weer een mooi gevuld nummer van Examens voor u. We hopen dat u met de artikelen en rubrieken meer te weten komt over hoe de kwaliteit van toetsen en examens verhoogd kan worden. Het hoofdartikel is van Marieke de Back, Romy Noordhof en Hans Kuhlemeier. Zij hebben onderzocht of het mogelijk is om dezelfde kwaliteit van een examen te realiseren bij verschillende afnamemodi, te weten een practicum, een papieren toets of een digitale toets. Dit onderzoek is gestart vanuit een vraag naar meer efficiëntie. Digitaal toetsen kan bijdragen aan meer efficiëntie, maar biedt ook andere mogelijkheden tot fraude. Door examendata te analyseren kunnen afwijkingen in examens gevonden worden die mogelijk op examenfraude duiden. Het artikel van Sebastiaan de Klerk en collega’s legt uit hoe dit werkt. Om de kwaliteit van toetsen te verhogen is het belangrijk dat de toetsen na afname en voor het vaststellen van de uitslag geanalyseerd worden. Maar zijn toetsen die door docenten geanalyseerd worden ook daadwerkelijk beter dan toetsen waarbij de docenten niet analyseren, of speelt de houding van de docenten ten aanzien van analyse hier nog een rol bij? Een antwoord op deze vraag kunt u lezen in het artikel van Chantal de Koster. In dit nummer kunt u ook de samenvatting lezen van het proefschrift van Wilma Kippers. Vlak voor het afronden van haar proefschrift over het gebruik van formatieve data in het voortgezet onderwijs overleed zij door een tragisch ongeluk. Haar begeleiders en de Universiteit Twente hebben het mogelijk gemaakt dat haar kennis verspreid kan worden. Naast de artikelen vindt u zoals gewoonlijk ook weer de verschillende rubrieken: Uit de Praktijk, de gastcolumn van Tamara van Schilt-Mol, Gezien en gelezen, Klopt dit wel?, Terecht of niet…? Deze laatste rubriek wordt al jaren geschreven door Ton Lamers. Ter afronding van deze redactioneel, een uitnodiging van hem om specifieke verzoeken in te sturen: "De laatste maanden word ik (Ton Lamers) via verschillende communicatiekanalen steeds vaker aangesproken door professionals die in het hoger onderwijs werkzaam zijn. Ze geven aan dat ze het jammer vinden dat een bepaalde kwestie of zaak die heel geschikt zou zijn voor deze rubriek niet besproken is. Welnu, omdat ik, weliswaar gesteund door de redactie, ook niet overal tegelijk kan kijken en ook mijn eigen voorkeuren heb, nodig ik de lezers graag uit om specifieke verzoeken dienaangaande aan mij te sturen. Ik zal altijd laten weten of ik en onderwerp zal behandelen en zo niet, ook waarom niet." Ik wens u weer veel leesplezier!
5,95
lees meer

Stroomkringschema’s examineren met practicum, computer of papier

Examineren of leerlingen kennis van stroomkringschema’s kunnen toepassen kan op verschillende manieren. Met een steekproef van ruim 400 leerlingen is onderzocht of de afnamemodus - in een practicum, op papier of op de computer - van inhoudelijk gelijke opdrachten verschillende resultaten oplevert.
1,95
lees meer

Educational data forensics

Educational data forensics (EDF) is het analyseren van examendata, met als doel afwijkingen te detecteren die mogelijk op examenfraude duiden. In dit artikel wordt EDF vanuit verschillende oogpunten belicht. Het artikel bevat een inleiding op en een korte historische schets van EDF, de meest gebruikte methodes binnen EDF, hoe EDF in de praktijk is toe te passen en een beschrijving van een onderzoek naar verschillende EDF-indices dat door Xquiry is uitgevoerd.
1,95
lees meer

Een broek met een strakke pijp en een ruime pijp

Het is in de rechtspraak gelijk als in de rest van het maatschappelijk leven. De zomerperiode is komkommertijd waarin minder uitspraken worden gedaan en de kans op een interessante uitspraak, die het bespreken op deze plaats waard is, significant lager is. Toch was er een uitspraak (2018/071.5/CBE) die mijn aandacht trok, al was het alleen al om dat het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) processueel streng in de leer was door het College van Beroep voor de Examens (Cobex) op de vingers te tikken met betrekking tot de aard van de uitspraak (Zie voor een overzicht van de gebruikelijke procesgang mijn bijdrage in Examens 2018/2, p. 19 e.v.). Daarnaast wees het CBHO het (hoger) beroep af wegens gebrek aan procesbelang. Dit alles samen maakt de uitspraak weer een voorbeeld van kansloos procederen door de student. Dit keer extra kwalijk nu de student werd bijgestaan door een advocaat. Deze juridische professional had beter moeten weten en de student geen valse hoop moeten geven.
1,95
lees meer

Toetsen analyseren. Moet dat per se?

Hoewel veel docenten van Fontys lerarenopleiding Tilburg (FLOT) toetsen kwantitatief analyseren, is dat niet bij alle docenten het geval. Is dat een probleem? In dit artikel wordt een onderzoek beschreven waarin gekeken is naar wat het effect is van het uitvoeren van de toetsanalyse op de kwaliteit van de toets en of de opvattingen van docenten over dergelijke toetsanalyses hierbij nog een rol spelen.
1,95
lees meer

Samenvatting Formatief datagebruik in scholen: het proces ontrafeld

Op 28 november 2018 vond aan de Universiteit Twente postuum de promotie plaats van Wilma Kippers die op 31 juli 2018 bij een noodlottig ongeval tijdens een vakantie in Griekenland was omgekomen. Haar promotiedatum was toen al gepland. De samenvatting van haar proefschrift over formatief datagebruik in scholen treft u hieronder aan.
1,95
lees meer

Gastcolumn

De basiskwalificatie examinering (bke) is inmiddels een ingeburgerd begrip in hbo-land. Na het verschijnen van het rapport Vreemde Ogen Dwingen in 2012 werd een expertgroep ingericht die tot een weloverwogen advies kwam ten aanzien van de toetsbekwaamheid van docenten in het hbo. Kort gezegd komt het erop neer dat hbo-docenten de visie op leren en toetsen van de eigen opleiding moeten kunnen vertalen naar de toetsen die zij ontwerpen, dat zij zich bewust moeten zijn van de plek van ‘hun’ toets in het gehele onderwijs- en toetsprogramma, en dat zij bij het ontwerpen van toetsen bewust een ontwerpcyclus moeten doorlopen waarbij ze stilstaan bij de kwaliteitscriteria die aan een goede toets gesteld moeten worden
Gratis
lees meer

Het nieuwe toetslandschap

In dit artikel beschrijven we drie trends op toetsgebied en geven we een beeld van het nieuwe toetslandschap. Hiermee willen we een inhoudelijke bijdrage leveren aan de gesprek over de rol van toetsing in het toekomstige hoger onderwijs.
1,95
lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Dag van de Coach

Thema: Stress

Datum: 6 juni 2019
Locatie: De Reehorst, Ede

Informatie & aanmelden »