logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|14

    ZKM Magazine: Verhaal halen in het onderwijs

    INHOUD THEMA ‘VERHAAL HALEN IN HET ONDERWIJS (januari 2019) Visie op de ontwikkeling van kind naar student naar volwassene, Els Holland & Els Voorhorst Vruchtbare samenwerking met de ZKM als basis, Mirjam Hermsen & Mirjam Sibbel Wat het primair onderwijs nodig heeft. Interview met Hank Beermann, Els Voorhorst & Els Holland ZKM leiderschap, Richard van de Loo Verhalen van ver, verhalen van nu; verhalen als spiegel voor zelf-verstaan, Ina ter Avest Zelf Konfrontatie Methode – een dialogical selfie? Ina ter Avest Somberheid en de school, Jan F. Nauta Preventie psychische aandoeningen J.J.L. Derksen, Els Voorhorst Bedreigde psychodiversiteit - Pleidooi voor een innerlijke democratie Hubert Hermans, Els Voorhorst In-Spanning: de dialoog tussen docenten en studenten gaat niet vanzelf! Elly van den Berg-Thomassen myInsightOut: een jonge ontwikkeling in de ZKM familie vol potentie, Margreet Poulie & Mirjam Zoestbergen ZKM-Vereniging: de Jaardag 2017, Ina ter Avest, met medewerking van Marjolein Fokkens,Wolf Lejeune, Annerieke Oosterwegel en Margreet Poulie Verenigingsnieuws: Van de bestuurstafel Verhaal halen in het onderwijs Verhalen gaan een steeds prominentere plaats innemen in de samenleving: mensen vertellen elkaar verhalen en willen met hun eigen verhaal gehoord worden. In het onderwijs lijken verhalen echter steeds meer te verdwijnen en plaats te maken voor overzichtelijk systemen die makkelijker te monitoren lijken maar essentiële zaken weglaten. Maar Grote Verhalen spelen in onze multiculturele tijd nog steeds een rol. En de eigen verhalen kunnen een nieuwe kans krijgen in de dialoog tussen docenten en studenten. In twee interviews vertellen drie mensen die midden in het onderwijsveld staan welke rol verhalen en dialoog spelen in hun werk en waarom dat belangrijk is. In dit nummer wordt ook zichtbaar op welke manier de ZKM van belang kan zijn voor het onderwijs. Zowel in organisaties als in individuele trajecten met docenten en met jongeren! Op de onderwijspagina van de ZKMvereniging (https://www.zkmvereniging.nl/over-zkm/zkm-voor-leraren) vertellen leden hoe ze in verschillende situaties en werkvelden ZKM toepassen. Twee bijdragen laten zien dat de methode zich ontwikkelt en steeds nieuwe wegen zoekt. Tenslotte twee boekbesprekingen: Het boek van Jan Derksen over preventie van psychische aandoeningen, dat aansluit bij het interview met Jan Derksen in een vorig nummer. Het boek van Hubert Hermans over psychodiversiteit en innerlijke

    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Stem of stempel

    INHOUD THEMA 'STEM OF STEMPEL' (maart 2017) Ik ben mezelf: Achter het masker van schone schijn?, Hubert Hermans Interview met Jan Derksen Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten, Stefan van Geelen & Lineke Tak Anhedonie als dysfunctie, Jan F. Nauta Sommige verhalen zijn wel te vertellen, Els Holland Iedereen een psychische aandoening? Els de Boom-Voorhorst Uit je hoofd, in je lijf met de ZKM, Frances van Dinther Interview met Rens van Loon, Els de Boom-Voorhorst Review, Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations, Frans Meijers Creatief schrijven: een eigen stem via meerstemmigheid, Reinekke Lengelle Stimulering van organisatiedialoog met de ZKM-Organisatie, Richard van de Loo ZKM-traject heeft blijvend effect, Anke Abels & Margreet Poulie Ninth International Conference, Jutta König & Peter Zomer Klacht? Mensen willen gehoord worden, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Stem of stempel De discussie over diagnoses en behandelingen van psychische problemen wordt in toenemende mate in de media gevoerd op basis van persoonlijke ervaringen en eenzijdige standpunten. Dagelijkse verschijnen er bijdragen over burn-out, depressie, stress, verslaving, compleet met conclusies en onwrikbare standpunten. Tot een dialoog komt het daarbij meestal niet omdat de overtuigingen over medicijnen of therapie vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De beslissingen over behandelingen worden elders genomen: door verzekeraars en door de politiek. Daarbij speelt beheersing van sterk stijgende uitgaven een grote rol. Een belangrijk thema in dit ZKMmagazine is daarom: Stem of Stempel. In het interview met Jan Derksen gaat deze uitgebreid in op de problemen en pleit hij voor methoden waar ruimte is voor het persoonlijke verhaal, zoals de ZKM en andere narratieve werkwijzen. In het boek “Assessing and Stimulating a Dialogical Self in Groups, Teams, Cultures, and Organizations”, dat in dit nummer besproken wordt is een aantal werkwijzen uitgewerkt. In verschillende bijdragen in dit Magazine wordt duidelijk wat de waarde van een narratieve benadering, van (gestructureerd) luisteren naar ‘het persoonlijke verhaal’ kan zijn. Niet alleen in het artikel van Jan Nauta, over depressie, en het interview van Els Holland waar een ex-gedetineerde haar verhaal doet, maar ook in de bijdrage van Stefan van Geelen en Lineke Tak, waar expliciet het lichaam-geest-dualisme aan de orde wordt gesteld. Aansluitend bij het promotieonderzoek van Stefan van Geelen naar het vermoeidheidssyndroom onderzoeken zij op welke manier een speciale ZKM-aanpassing een ander en nieuw licht kan werpen op SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke klachten). Verschillende aspecten van de ZKM komen in dit nummer aan de orde: Hubert Hermans reflecteert over wat “Mezelf mogen zijn’ betekent. Frances van Dinther beschrijft in UIJIJL hoe ze deze werkwijze, waar speciaal aandacht is voor ‘leren voelen’, ontwikkelde vanuit de validatiefase van het ZKM-zelfonderzoek. En in een interview vertelt hoogleraar Dialogical Leadership Rens van Loon (die ooit mede aan de wieg van de ZKM stond) hoe hij door de ZKM leerde echt te luisteren naar het verhaal van mensen ”zonder te interpreteren en te diagnosticeren”. Hij ontwikkelde een eigen werkwijze waarin de generatieve dialoog de hoofdrol vervult en laat zien hoe de dialoog ook algemeen maatschappelijk een belangrijke bijdrage kan leveren.

    5,95
    lees meer

    ZKM Magazine: Verleden - heden - toekomst

    INHOUD THEMA 'Verleden - heden - toekomst' (januari 2016) Het verhaal van de ZKM, Richard van de Loo Het verhaal IN de ZKM uitgelicht, Els Holland Interview met Paul de Blot: Ik ben wie ik ben, Els Holland Interview met Hubert Hermans, Els Holland & Els de Boom-Voorhorst Proefschrift: Professionele identiteitsontwikkeling van leraren als dialogisch Proces, Kara Vloet & Caroline Horikx Proefschrift: Acculturation of Iranian Immigrants in the Netherlands, Annet te Lindert De ZKM-Praktijk verdiept, Richard van de Loo Interview met twee opleiders van DST en ZKM Desiree Pieters & Paulien van Kessel, Ina ter Avest Kwaliteitsborging opleidingen, instrumenten en praktijken, op basis van de Dialogical Self Theory, Ina ter Avest Nieuwe mogelijkheden?, Caroline Horikx Verenigingsnieuws Benoemd Boeken Metamorfose Alstublieft: met trots presenteren wij het nieuwe ZKM Magazine, Zelf en Ander. De vertrouwde Narrator, die jarenlang enkele keren per jaar bij u in de brievenbus viel, heeft een metamorfose ondergaan en zal in het vervolg digitaal (en af en toe nog in papieren vorm) bij u binnenkomen. Verder krijgt het zijn eigen plaats op de site van Professioneel begeleiden (www.professioneelbegeleiden.nl). Een nieuwe vorm vraagt om een nieuwe naam: ZKM Magazine, Zelf en Ander. In één oogopslag is te zien waar het over gaat. Verandering van uiterlijk, naam en opmaak, betekent niet dat we de doelstelling van de Narrator hebben losgelaten. Nog steeds bieden we een podium voor artikelen over zowel wetenschappelijke onderzoeken als gedegen praktijkervaringen, die zorgen voor uitwisseling van ideeën over de ZKM, de Dialogical Self, over (tussen-)ruimte en stilte, en over narrativiteit, zoals in ”Het verhaal in de ZKM”. In dit eerste nummer staat de ZKM zelf centraal, met veel ruimte voor de achtergronden en wortels van de methode. Richard van de Loo beschrijft de lange en bijzondere geschiedenis van de ZKM. In het interview met Hubert Hermans, die samen met Els Hermans-Jansen de ZKM ontwikkelde, en de grondlegger is van de Waarderingstheorie, zien we de wordingsgeschiedenis van de ZKM door zijn ogen. En in het interview met Paul de Blot zien we ervaringen met de ZKM vanuit een heel ander gezichtspunt. Wetenschappelijk onderzoek neemt een belangrijke plaats in. In dit nummer van ZKM Magazine aandacht voor het recente proefschrift van Kara Vloet, over professionele identiteit, en ook een artikel van Annet te Lindert over haar onderzoek uit 2007 onder vluchtelingen, een onderwerp dat nu heel actueel is. Praktijk en onderzoek zijn nauw met elkaar verweven. Dat verdiept niet alleen de kennis over de ZKM, maar draagt ook bij aan de praktijk van het begeleiden. In de rubriek De Praktijk Verdiept zoals gebruikelijk een casus, ditmaal over het gebruik van ik-posities. Aandacht is er ook voor de vraag hoe ZKM-professionals worden opgeleid en hoe de kwaliteit van de praktijk en van de opleidingen geborgd wordt. Een nieuwe tijd vraagt ook nieuwe werkvormen en geeft nieuwe mogelijkheden. Speciale toepassingen, ook voor specifieke doelgroepen, worden in de praktijk uitgewerkt. De ZKM is een levende methode, die zich steeds verder ontwikkelt. Maar welke criteria bepalen of zo’n nieuwe vorm tot de ZKM-familie behoort? Ook daarover leest u in dit eerste nummer. In een volgend nummer willen we mogelijkheden en grenzen van die ontwikkelingen nader onderzoeken.

    5,95
    lees meer

    Verloren (volledige uitgave)

    Inhoudsopgave   Verlorenheid omdenken, Guido Smeding Fragmentatie en verbinding, Riet Fiddelaers-Jaspers Rouwen kinderen en jongeren hetzelfde als volwassenen? Mariken Spuij Het beste medicijn is de medemens, Kasper Bormans Pionier Sabina Spielrein, Fenneke Woertman Jezelf verliezen, je zelf vinden, Myriam Hellings Steun bij verlieservaringen bij borstkanker, Trenke Riksten-Unsworth (Her)ontdekken van je roeping door secure bases bij verlies, Jakob van Wielink & Leo Wilhelm Onderweg naar een veilige thuishaven, John Stolvoort Verloren als je je werk hebt verloren, Angela Koolmees Verbinden met verloren vrijgezellen, Mirella Brok

    5,95
    lees meer

    Verlorenheid omdenken

    In de film All is lost (Chandor, 2013) met Robert Redford maakt de hoofdrolspeler met zijn zeilboot een zeereis. Door een opeenvolging van tegenslagen verliest hij stapsgewijs alle hoop op overleven. Een botsing met een losgeslagen zeecontainer met schoeisel en vervolgens een tropische zeestorm dwingen hem zijn beschadigde schip te verlaten. Hij zoekt zijn toevlucht op het reddingsvlot. Na een wanhoopsdaad om met vuur de aandacht van een passerend schip te trekken brandt het vlot af waarna hij in het water belandt. De slotscene laat open of de hoofdrolspeler gered wordt of sterft
    1,95
    lees meer

    Fragmentatie en verbinding

    Met zijn armen over elkaar kijkt Thijs me boos aan. “Ik kan zo makkelijk nog dertig jaar verder leven of langer! Het ging toch goed tot nu toe?” Hij vergeet voor het gemak dat hij zelf de afspraak heeft gemaakt omdat hij niet meer vanuit de overlevingsstand wil leven. Thijs heeft een fijn gezin met jongvolwassen kinderen en zijn kleinzoon is anderhalf. Het is zijn tweede huwelijk. Zijn eerste vrouw, Mieke, verongelukte op de eerste dag dat ze na hun bruiloft weer ging werken. Ze was 21, hij 23. Dat is nu ruim dertig jaar geleden.
    1,95
    lees meer

    Rouwen kinderen en jongeren anders dan volwassenen?

    Hoewel we er liever niet al te lang bij stilstaan, verliezen jaarlijks veel kinderen een dierbare, zoals een ouder, broer, zus of grootouder. Bij opvoeders komen dan vragen naar boven over de rouw van kinderen, zoals: Hoe rouwen kinderen? Wat is daarin normaal en wat niet? En hoe kan ik mijn eigen kinderen begeleiden bij hun verlies? Psycho-educatie aan kinderen, hun ouders en andere betrokkenen helpt bij het in gesprek gaan met kinderen over de aan rouw gerelateerde gedachten en gevoelens die zij kunnen hebben. In deze bijdrage wordt stilgestaan bij rouw bij kinderen en jongeren en hoe zich dit onderscheidt van de rouw bij volwassen.
    1,95
    lees meer

    Het beste medicijn is de medemens

    In Nederland zijn er ruim 280.000 dementiepatiënten en dat aantal zal over twintig jaar verdubbelen. De cijfers stijgen onrustwekkend. 70% van de mensen met dementie woont nog thuis en wordt verzorgd door naasten. De aandoening treft op die manier drie keer zoveel mensen als patiënten. Mantelzorgers, hulpverleners, vrienden en familie lijden mee onder de draaglast van de aandoening. Hoe kunnen we deze ‘verborgen slachtoffers’ inschakelen als ‘verborgen hulpbronnen’? De veronderstelling dat dementiepatiënten communicatief onbereikbaar zouden zijn, zorgt ervoor dat deze mensen kunnen sterven aan een sociale dood, alvorens het fysieke levenseinde te bereiken. Hoe kunnen we dat voorkomen?
    1,95
    lees meer

    Verloren gewaand

    In haar jeugd was ooit sprake van seksuele intimidatie. Ze had hysterische aanvallen en werd opgenomen in een psychiatrische kliniek, kreeg een complexe liefdesrelatie met haar therapeut Jung, onderhield een professionele relatie met Freud, pionierde in de psychoanalyse, werd geteisterd door het Stalinregime en ten slotte gefusilleerd door de nazi’s. Sabina Spielrein is niet alleen door haar levensloop – mede in het licht van de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw – een boeiende vrouw, maar ook door haar creatieve bijdrage aan de analytische theorievorming en praktijk.
    1,95
    lees meer

    Jezelf verliezen, je zelf vinden

    All is lost. In deze film zien we Robert Redford moederziel alleen dobberend in een lekke zeilboot op de eindeloze oceaan. Zijn jacht is beschadigd door een botsing met een op drift geraakte zeecontainer. Hij probeert de lekkage te repareren, maar steeds opnieuw maakt de boot water. Hij drijft af op een gevaarlijke storm en dan is er geen redden meer aan. Zijn schip vergaat. Nog net weet hij aan de zuigende kracht van de golven te ontsnappen in een opblaasbaar reddingsbootje. Machteloos wordt hij meegedreven op de stromingen van de oceaan, overgeleverd aan de brandende zon. Zijn situatie is uitzichtloos.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Op weg naar ruimte en vrijheid

    Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk

    Datum:
    Locatie:

    Download gratis deze white paper