logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|18

    Veiligheid ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Thema: Verhalen, maart 2019

    Inhoudsopgave: KENNIS EN KUNDE Werken met verhalen in organisaties De trainer als troubadour COLUMN Show, don’t tell ONTMOETING In gesprek met Michaël Derkse De Weg (aflevering PRAKTIJK EN PROFESSIE Werken met het DialoogLab Zeven sleutels naar het verhaal Verhalen in supervisie GELEZEN Perfect imperfect Het zetten van ‘kraken   Redactioneel Verhalen horen bij het leven van de mens. Vroeger waren er verhalenvertellers die hun verhalen als verteller of troubadour ten gehore brachten en zo van stad naar stad reisden. De ‘orale overlevering’ was anoudsher bedoeld om verhalen van generatie op generatie over te brengen in een overwegend analfabetische  samenleving. Tegenwoordig kunnen we misschien meer spreken van een digitale traditie die de orale overlevering voedt. Verhalen zijn op afroep, via diverse kanalen en in diverse kleuren, beschikbaar. Hierdoor worden we beïnvloed en beïnvloeden we ook weer anderen. In de praktijk van begeleiding hebben verhalen eveneens een plek. We werken met het verhaal van de cliënt, waarbij we ook onze eigen verhalen inbrengen. Daarom leek het ons als redactie een mooi en belangrijk thema. We belichten dit vanuit diverse perspectieven. In het hoofdartikel ‘Een veelheid aan verhalen: rijkdom of rumoer’ richten Martijn van Ooijen, Saskia Tjepkema en Koen Weber zich op het werken met verhalen in de begeleiding van organisaties. Zij geven ook handreikingen om narratieve technieken toe te passen. Marcel van de Pol neemt ons mee in het werken met het DialoogLab, waarbij hij een aantal fasen doorloopt om een verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien en beleven, waardoor nieuwe gezichtspunten ontstaan. In ‘De trainer als troubadour’ beschrijft Michiel de Ronde de rol van de trainer in het licht van de orale traditie. Joke Goudswaard belicht zeven sleutels om de ‘verhaalruimte’ te openen, waarbij zij een inkijk biedt in haar manier van narratief werken bij begeleiding. Mila Volf belicht inspirerend hoe verhalen ook een plek in supervisie kunnen hebben. Voor de rubriek Ontmoeting praatten we dit keer met Michaël Derkse, grondlegger van de Pulsar Visie. Op indringende wijze maken we kennis met zijn verhaal en ideeën over de rol van verhalen in begeleiding. Shirine Moerkerken en Barbara van der Steen recenseren op een reflectieve en persoonlijke manier elkaars boeken ‘Perfect imperfect’ en ‘Hoe ik verander’. We complementeren dit nummer met een scherpe column van An Kramer en een mooie bijdrage aan De Weg van Marianne Banning-Mul. Bij mijn debuut als coördinator van een themanummer kan ik zeggen dat ik trots ben op het resultaat. Ik realiseer me des te meer dat ik mij met alle ervaringsverhalen van anderen een beeld kon vormen van wat ik onderweg zou kunnen tegenkomen. En ik realiseer me, door alle mooie artikelen, dat het aanreiken van (ervarings)verhalen ook een belangrijke rol van de coach is bij begeleidingsvraagstukken.   Tijn Ponjee
    lees meer

    Wijsheid ( volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    Macht ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Begeleiden vanuit het geheel (volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    De staat van supervisie (volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Ouder worden (volledige uitgave, 12 artikelen)

    INHOUD ‘Positief ouder worden’ (augustus 2019)   WETENSCHAP Human Resources Management en duurzame inzetbaarheid, Karen Pak, Dorien Kooij, Annet de Lange & Marc van Veldhoven Ockhamvraag: En ze leefden nog lang en gelukkig? Hein Zegers Positieve psychologie in het woonzorgcentrum, Noortje Kloos Succesvol ouder worden op het werk, Annet de Lange & Dorien Kooij Goed leven: een holistische visie op ouder worden, Franka Bakker, Annelies Harps- Timmerman, Mieke Veerman, Annemieke van den Berg & Carolien Smits Een positieve psychologische kijk op dementie, Ad Bergsma     PRAKTIJK Staying flexible while aging, Jennifer Reijnders, Marianne Simons, Tim Batink, Mayke Janssen, Sanne Peeters, Johan Lataster & Nele Jacobs Een positieve interventie voor mensen met een chronische ziekte, Eline Dorrestijn, Yvon Simone van Veen, Nienke Peeters, Ernst Bohlmeijer & Christina Bode Ouder worden als waardevolle biografie, John Arkenbout Issho: Het spijkerjack dat om je geeft, Pieter Desmet Oplossingsgericht werken met ouderen, René den Haan & Fredrike Bannink Zien genieten is doen genieten, Willeke van de Ruitenbeek, Carolien Smits, Thóra B. Hafsteinsdóttir   “Iedereen wil graag oud worden, maar niemand wil oud zijn” Oud zijn wordt in eerste instantie vaak geassocieerd met aftakeling, ziekte en verlies. En dat is ook wel begrijpelijk. Immers, met toenemende leeftijd worden we geconfronteerd met fysieke en cognitieve achteruitgang, met chronische ziekten, alsook met verlieservaringen zoals het verlies van een werkomgeving, van vrienden en kennissen. Sociale isolatie en eenzaamheid kunnen dan op de loer liggen. Lees de volledige inleiding op dit themanummer
    5,95
    lees meer

    Zingeving(volledige uitgave, 11 artikelen)

    INHOUD ‘Zingeving’ (mei 2019)   WETENSCHAP Ockhamvraag: Zin versus geluksgevoelens?, Hein Zegers “Wat heeft het leven nog voor zin, mevrouw?”, Jessie Dezutter & Laura Dewitte Op zoek naar existentiële zin, Emmy van Deurzen (vertaling: Hein Zegers) Zingeving, Gerben Westerhof Zingeving in de laatste levensjaren in verpleeghuizen, Crétien van Campen & Pepijn van Houwelingen   PRAKTIJK Interview met Paul T. P. Wong: Ik lijd, daarom ben ik gelukkig, Lilian Jans-Beken Het Wonder Woman Effect, Dieuwertje Lucas & Rebecca de Leeuw Voer uw kat een beetje liefde, Pieter Desmet Voor meer rust en zin in jouw leven, Hein Zegers Zinvol leven met psychische kwetsbaarheid, Ad Bergsma, Titus Beentjes & Marijke Brugman   ZIN IS IN...  Zin. Zingeving. Naar de essentie. Waar het leven echt om draait. Waar het in het leven om te doen is. Eudaimonia. Waarom we leven. Meaning in life. The meaning of life. Dat is het thema van dit nummer van het Tijdschrift Positieve Psychologie. Een heel actueel thema: ‘zin’ is de kern van Positieve Psychologie 2.0., de zogenaamde tweede golf Positieve Psychologie. Zin is ‘hot’. Heeft u ook zin in zin? Lees de volledige inleiding op dit themanummer
    5,95
    lees meer

    Positief opgroeien (volledige uitgave, 13 artikelen)

    INHOUD ‘Positief opgroeien’ (februari 2019)   WETENSCHAP Ockhamvraag: Ouderschap en geluk? Hein Zegers A@pp-studie, Nicole Gunther & Viviane Thewissen Motivatie & welbevinden, Evelyne Meens De positieve rol van veerkracht bij gepesten, Francine Dehue & Trijntje Völlink Leer adolescenten kiezen voor welbevinden, Anne Kennes, Wesna Molenaar, Johan Lataster, Mayke Janssens, Jennifer Reijnders, Sanne Peeters & Nele Jacobs PRAKTIJK Het gaat niet alleen om geluk Interview Jan Walburg, Djoerd Hiemstra & Matthijs Steeneveld Kookid, Pieter Desmet Aan de slag met waarderend leren, Annechien van Buurt & Eefje Teeuwisse Wat we van kinderen kunnen lerent, Leo Bormans Oplossingsgerichte programma’s, Eva Kuiper & Fredrike Bannink De stip, Fredrike Bannink Welzijn voor iedereen in het onderwijs, Eveline Kersten NEDERLANDSE JEUGD IS GEZOND EN GELUKKIG, MAAR HET GAAT OM MEER DAN GELUK... Het internationale Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) onderzoek is een van de langstlopende studies naar de gezondheid en leefwereld van jongeren wereldwijd. Elke vier jaar worden representatieve groepen leerlingen bevraagd over onderwerpen zoals de relatie met gezinsleden en vrienden, de schoolbeleving, hun gedrag ten aanzien van gezondheid, middelengebruik, seksualiteit, sociale media en games, de maatschappij, maar ook over hun psychische klachten en hun welbevinden. Lees de volledige inleiding op dit themanummer
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Congres Positieve Psychologie

    Thema: Dynamiek in Relaties

    Datum: 29 november 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »