logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|39

    Intellectuele vrijplaats

    In deze rubriek beschouwen Sietske Waslander of Edith Hooge kwesties van onderwijsbestuur en -beleid. Beiden zijn als hoogleraren verbonden aan het GovernanceLAB van TIAS School for Business and Society van de Universiteit van Tilburg. www.tias.edu/governancelab.
    Gratis
    lees meer

    Leesbevordering in het mbo

    Taalvaardigheid is essentieel om goed te kunnen presteren in vrijwel alle vakken op het mbo. Veel lesmateriaal, ook op de computer, bestaat uit tekst en ook het volgen van mondelinge instructie vereist begrip van de taal. Dit stelt veel studenten voor problemen. Van ongeveer een derde van de mbo-studenten laat de taalvaardigheid behoorlijk wat te wensen over. Scholen spannen zich in om de taalvaardigheid van studenten te verbeteren, via het taalonderwijs en extra maatregelen voor zwakke studenten, zoals steunlessen, maar dit is niet voldoende om het taalniveau op een hoger plan te krijgen (De Groot et al., 2015). Er is duidelijk meer nodig om het tij te keren.
    1,95
    lees meer

    Geluk is niet maakbaar, maar je kan er wel wat aan doen

    Wat is de verantwoordelijkheid van de onderwijswerkgever/leidinggevende om het werkgeluk van medewerkers te laten groeien en wat kunnen professionals zelf doen? Voor leerlingen en studenten is het onderwijs een werkplaats waarin zij voortdurend keuzes maken: doe je wat er van je verwacht wordt of denk je na over wat je gelukkig maakt? En wat is de rol en verantwoordelijkheid van de docent hierin? De perspectieven van professionals en leerlingen komen in dit artikel samen.
    1,95
    lees meer

    Slapen

    Het spoor een beetje bijster, van Dijck, om slapen te zien als managementkwaliteit? Nee, beste lezers, sinds het lezen van Why We Sleep van Matthew Walker ben ik een inzicht rijker. Dat wil ik graag met u delen.
    Gratis
    lees meer

    Hoe Het Alternatief het speelveld veranderde

    In 2013 verscheen de bundel Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! die onder redactie stond van René Kneyber en Jelmer Evers, en uiting gaf aan de groeiende onvrede in het onderwijsveld over de ervaren afrekencultuur. Het is inmiddels vijf jaar later, en op verzoek van dit tijdschrift reflecteren wij, René Kneyber, als een van de redactieleden van het boek, en Jan van de Ven, als voormalig gezicht van PO-in-Actie, op wat de impact van het boek is geweest.
    1,95
    lees meer

    Boeken thema Autonomie en sturing over de grenzen

    In deze rubriek: Bloemink, S. (2018). Diagnosedrift: Hoe onze labelcultuur kinderen tekortdoet. Amsterdam: Amsterdam University Press. Kneyber, R., & Zevenbergen, D. (2018). De sluipende crisis: Waarom het onderwijs niet beter wordt. Culemborg: Phronese. Mijland, I. (2018). Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker: Hoe word ik in 8 etappes een nóg betere leraar? Oirschot: Quirijn.
    Gratis
    lees meer

    Zoeken naar evenwicht tussen controle en autonomie

    In de regel biedt het Nederlandse onderwijs meer dan voldoende stof om een complete aflevering van De Nieuwe Meso te vullen. Maar zo nu en dan is het goed om toch ook eens over de grens te kijken. Eerder deden we dat in 2017, in het Focusdeel van DNM 4.2, Nederlands onderwijs in internationaal perspectief. In dat nummer ging het vooral om een kijkje bij de buren als een spiegel voor ons eigen onderwijs. In sommige bijdragen legden de auteurs de vinger op zere plekken in ons onderwijssysteem, maar voor alle bijdragen gold dat ze de lezer aan wilden zetten tot denken over de vraag wat goed onderwijs is.
    Gratis
    lees meer

    Autonomie van scholen in Nederland?

    ‘Autonomie’ is een lastig begrip en dus is het belangrijk om in discussies erover goed te kijken wie waarover autonomie heeft en hoe ver die autonomie gaat, aldus Roger Standaert. Hij besluit zijn uiteenzetting met de vraag of die autonomie waarop het Nederlandse onderwijs zich vaak laat voorstaan, wel zo ver gaat als men hier te lande denkt.
    1,95
    lees meer

    Experimenten in het onderwijs

    Uit ergernis over gebrek aan innovatie en trage besluitvorming, koos de Zweedse overheid in de negentiger jaren voor marktwerking en lumpsumbekostiging van lokale overheden. Zo zou het onderwijs efficiënter worden, met beter in de hand gehouden kosten en hogere kwaliteit. Anneke Westerhuis laat zien dat het anders uitpakte: hogere kosten, toenemende segregatie en over het geheel genomen dalende prestaties.
    1,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Thema: Stress

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »