logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|15

    Op het randje (volledige uitgave, 9 artikelen)

    Als begeleiders werken we met personen en groepen op kwetsbare momenten. Dat legt de lat hoog. Alleen het allerbeste en professioneelste is goed genoeg. Cliënten zijn ten slotte geen ‘proefdieren’. En tegelijkertijd zijn ze dat ongewild natuurlijk wel. Elke begeleider neemt intuïtief weleens een afslag waar hij of zij eigenlijk geen uitgewerkte methodische notie bij heeft. Soms is dat goed, als de intuïtie of het hart betere aanwijzingen geeft dan de methode. Maar het kan ook een lelijke miskleun betekenen. Om met cabaretier en filosoof Tim Fransen te spreken: ‘Ik stuntel dus ik ben.’ Jonge adviseurs, coaches en begeleiders kunnen hun vak sowieso niet leren zonder vlieguren te maken. Dat kan maar deels onder de hoede van mentoren. Het zijn de geslaagde en de mislukte experimenten, vaak over de rug van cliënten, die tot de grootste professionele groeisprongen leiden. Ga maar na in je eigen loopbaan. Soms volg je wel een methode, maar word je anders begrepen of aangevoeld dan je beoogd had en gaat het mis. En wat te denken van adviseurs en trainers die voor miljoenen aan veranderprogramma’s ‘uitrollen’ in organisaties, wat nauwelijks meer teweegbrengt dan BOHICA (ofwel ‘Bend over, here it comes again’) en cynisme? Wel goed onderbouwd en zeer gelikt uitgewerkt, natuurlijk. Wat is dan eigenlijk ‘professioneel’ of ‘op het randje’? Wim T. Schippers stelde onlangs dat vernieuwing nooit ontstaat vanuit professionals. Die blijven altijd binnen hun aangeleerde en gestolde succesframes opereren. Het zijn de amateurs, buitenbeentjes en buitenstaanders die vernieuwing brengen. Zo blijkt hardlopen, dansen of lichaamswerk soms effectiever dan praten. Het opstellingenwerk komt van Bert Hellinger, een filosoof. Luisteren met het hart of mindfulness is soms effectiever dan analyseren. Maar soms hebben experimenten dramatische gevolgen, zoals bij elektroshocktherapie of de sensitivitytrainingen uit de vorige eeuw. Wat is dus eigenlijk ‘het randje’ en wie bepaalt dat? Wat is het verschil tussen over het randje - dus fout en stout - en het sociaalwenselijke buiten de lijntjes kleuren en out of the box-denken? Of het verschil tussen je aan professionele normen houden en braaf binnen de lijntjes kleuren? Toch hebben we allemaal sterke normatieve opvattingen als het om begeleiden gaat en vinden we dat professioneel normbesef belangrijk is. Kortom, dit nummer gaat over het spanningsveld tussen ethiek en experimenteren. Wat gebeurt er bij onze klanten en onszelf, op ’t randje van voorspelbaar, veilig en ‘bewezen’, en van grensverleggend en soms grensoverschrijdend uitproberen? Paul Kloosterboer

    lees meer

    Veiligheid ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Thema: Verhalen, maart 2019

    Inhoudsopgave: KENNIS EN KUNDE Werken met verhalen in organisaties De trainer als troubadour COLUMN Show, don’t tell ONTMOETING In gesprek met Michaël Derkse De Weg (aflevering PRAKTIJK EN PROFESSIE Werken met het DialoogLab Zeven sleutels naar het verhaal Verhalen in supervisie GELEZEN Perfect imperfect Het zetten van ‘kraken   Redactioneel Verhalen horen bij het leven van de mens. Vroeger waren er verhalenvertellers die hun verhalen als verteller of troubadour ten gehore brachten en zo van stad naar stad reisden. De ‘orale overlevering’ was anoudsher bedoeld om verhalen van generatie op generatie over te brengen in een overwegend analfabetische  samenleving. Tegenwoordig kunnen we misschien meer spreken van een digitale traditie die de orale overlevering voedt. Verhalen zijn op afroep, via diverse kanalen en in diverse kleuren, beschikbaar. Hierdoor worden we beïnvloed en beïnvloeden we ook weer anderen. In de praktijk van begeleiding hebben verhalen eveneens een plek. We werken met het verhaal van de cliënt, waarbij we ook onze eigen verhalen inbrengen. Daarom leek het ons als redactie een mooi en belangrijk thema. We belichten dit vanuit diverse perspectieven. In het hoofdartikel ‘Een veelheid aan verhalen: rijkdom of rumoer’ richten Martijn van Ooijen, Saskia Tjepkema en Koen Weber zich op het werken met verhalen in de begeleiding van organisaties. Zij geven ook handreikingen om narratieve technieken toe te passen. Marcel van de Pol neemt ons mee in het werken met het DialoogLab, waarbij hij een aantal fasen doorloopt om een verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien en beleven, waardoor nieuwe gezichtspunten ontstaan. In ‘De trainer als troubadour’ beschrijft Michiel de Ronde de rol van de trainer in het licht van de orale traditie. Joke Goudswaard belicht zeven sleutels om de ‘verhaalruimte’ te openen, waarbij zij een inkijk biedt in haar manier van narratief werken bij begeleiding. Mila Volf belicht inspirerend hoe verhalen ook een plek in supervisie kunnen hebben. Voor de rubriek Ontmoeting praatten we dit keer met Michaël Derkse, grondlegger van de Pulsar Visie. Op indringende wijze maken we kennis met zijn verhaal en ideeën over de rol van verhalen in begeleiding. Shirine Moerkerken en Barbara van der Steen recenseren op een reflectieve en persoonlijke manier elkaars boeken ‘Perfect imperfect’ en ‘Hoe ik verander’. We complementeren dit nummer met een scherpe column van An Kramer en een mooie bijdrage aan De Weg van Marianne Banning-Mul. Bij mijn debuut als coördinator van een themanummer kan ik zeggen dat ik trots ben op het resultaat. Ik realiseer me des te meer dat ik mij met alle ervaringsverhalen van anderen een beeld kon vormen van wat ik onderweg zou kunnen tegenkomen. En ik realiseer me, door alle mooie artikelen, dat het aanreiken van (ervarings)verhalen ook een belangrijke rol van de coach is bij begeleidingsvraagstukken.   Tijn Ponjee

    lees meer

    Wijsheid ( volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    Macht ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Begeleiden vanuit het geheel (volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    De staat van supervisie (volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Jubileum (volledige uitgave)

    INHOUD THEMA 'JUBILEUM' (OKTOBER 2019)   ONTWIKKELING  Jubileren: wie wil dat nog?, Els Ackerman  Dertig jaar Noloc, Een interview met de voorzitter, Lotte Leukenhaus & Inge Rechterschot  Wat zijn de spelregels ook alweer? Re-integratie Spoor 2, Katja Bosboom  In gesprek met hoofdredacteuren van LoopbaanVisie, Martin Reekers   PRAKTIJK  Provocatief coachen Voor goed contact, meer artistieke vrijheid en originaliteit, Adelka Vendl  Loopbaanbegeleiding in Zwitserland, Voor iedereen toegankelijk, Marlies van Venrooij  Mindfulness en sterke kanten, Matthijs Steeneveld   KENNIS & KUNDE Vier dat je een beginner blijft, Cora van Rossum Wendbaar werken, In gesprek met Stephen Steijger, Martin Reekers Career Guidance for an Inclusive Society, Congres IAEVG in Brno/Bratislava, Jan Schuitemaker   OPINIE & DISCUSSIE  Op zoek naar de ideale loopbaan-APK, Zijn loopbaan-APK’s een voorbode van datagedreven loopbaanbegeleiding?, Martin Jan Kraak  Boekbespreking, Career Theories and models at work, Jouke Post  Jubileum, Els Ackerman   Jubileum LoopbaanVisie bestaat dit jaar tien jaar. Dat is een jubileum. Dit is het veertigste themanummer. Iedere uitgave heeft ongeveer veertien artikelen. Dat betekent dat er ongeveer 560 artikelen voor, met en door mensen die betrokken zijn bij de loopbaanprofessie geschreven zijn. Iets om trots op te zijn. En waarvoor dank aan alle auteurs, lezers en niet te vergeten al de redactieleden, adviesraadleden en hoofdredacteuren waarmee LoopbaanVisie de afgelopen jaren heeft samengewerkt.    Het eerste nummer van LoopbaanVisie had als thema Kwaliteit. Ik haal er twee artikelen uit om te illustreren wat er in tien jaar tijd allemaal kan veranderen. Tien jaar geleden schreef Meis Thewissen een artikel over de kwaliteit van de loopbaanprofessional en de rol van het CMI en de Noloc als het gaat om accreditering. Tien jaar geleden nog twee apart opererende partijen. Hoe mooi is het om te zien dat deze twee partijen tien jaar later gaan samenwerken aan één vorm van kwaliteitstoetsing. In het nummer Kwaliteit schreef Katja Bosboom een artikel over re-integratiebeleid. Nu, tien jaar later, heeft LoopbaanVisie haar uitgenodigd om het re-integratiebeleid van nu op papier te zetten. Ook hier zie je een duidelijke verandering. Wil je beide artikelen helemaal teruglezen kijk dan op www.professioneelbegeleiden.nl.   Tien jaar LoopbaanVisie is ook tien jaar cartoons. De kwinkslag in het blad wordt verzorgd door Martin Reekers die naast redactielid, auteur en muzikant ook de vaste cartoonist is van LoopbaanVisie. Speciaal voor dit themanummer zijn de hoofdredacteuren geïnterviewd die betrokken waren bij LoopbaanVisie: Jouke Post, Frank van der Mijn, Gert van Brussel, Tom Luken en ondergetekende. Voor de oplettenden onder ons, inderdaad Jouke Post is geen hoofdredacteur geweest van LoopbaanVisie, maar wel van de bladen die de opmaat waren naar.    Om in de jubileumstemming te blijven: de Noloc bestaat volgend jaar dertig jaar. In dit kader hebben de redactieleden Lotte Leukenhaus en Inge Rechterschot de huidige voorzitter, Ester Leibbrand, geïnterviewd. Via deze weg alvast de hartelijke felicitaties.    Nu dus tien jaar LoopbaanVisie en wij gaan door. De thema’s voor 2020 zijn bekend:  Januari: Wijsheid April:           Stress Augustus:   ZINgeving Oktober:     Artificiële Intelligentie Ben je getriggerd door een van deze onderwerpen en wil zelf iets schrijven? Neem dan gerust contact met mij op.   Veel leesplezier!

    5,95
    lees meer

    Ontwikkeling (volledige uitgave, 16 artikelen)

    INHOUD THEMA 'ONTWIKKELING' (augustus 2019) ONTWIKKELING Elke loopbaanvraag is een kans voor persoonlijke ontwikkeling - Rudy Vandamme Jezelf ontwikkelen doe je aan en met de ander - Cora van Rossum​ Loopbaanadvisering een vak apart. Promotieonderzoek van dr. Peter Tielenius Kruythoff  Reinier Gerritzen Geboortetrauma en het cellulair geheugen. Bewustzijn in de pre- en perinatale periode van ons leven - Anna Verwaal Ontwikkelen: begin met de juiste beeldvorming. Een veranderplan voor inclusieve ondernemers - Marcel Lionell van Kammen PRAKTIJK Kritisch denken Tien punten om aan te werken  -  Jack van Minden Hoe word – en blijf – je een professional? Een leven lang ontwikkelen  - Ellen Rozeman Bonaire Break, drie jaar later Studiekeuze bepalen op een tropisch eiland  - Harm Jan van Dijk De ogen geopend. Loopbaantool  - José Otten Maak het verschil - Joseph Oubelkas KENNIS & KUNDE Door posttraumatische groei kun je je ontwikkelen. Gefeliciteerd met je burn-out  - Greet Vonk & Anja Jongkind De loopbaancoach als groeibevorderaar. Omdat ontwikkeling nog niet vanzelfsprekend is  Ineke van den Berg & Tineke Kanters Boeien, binden en behouden van talent onder druk. Geef medewerker regie over eigen werkgeluk - Alexander van der Heijden OPINIE & DISCUSSIE Virtueel leren voor echies Martin Reekers Cartoon Wikkels - Joke Tacoma Go with the flow.Maar wat als die flow een shock betekent…? - Judith Semeijn Ontwikkelen Binnen ons vakgebied is de laatste jaren veel aandacht besteed aan het onderwerp ontwikkeling. Alle werkenden moeten zich ontwikkelen, dat is belangrijk voor een gezonde loopbaan en het behoud van werk. Terwijl de deskundigen er allemaal van overtuigd zijn dat ontwikkelen noodzakelijk is, is er maar een kleine groep die dit ook werkelijk oppakt. Hoe komt dit? Mijn ervaring is dat er meerdere redenen zijn. Eén reden is dat het begrip "ontwikkelen" een wat abstract begrip is. Wat is nu ontwikkelen, wat wordt eronder verstaan? Het is niet one-size fits all. Het moet concreet gemaakt worden. Uitleggen dat het niet alleen gaat om scholing, maar ook om het oppakken van andere taken, nieuwe werkervaringen opdoen, stages lopen en nog veel meer. Daarnaast speelt de factor tijd een grote rol. 'Ik wil mij best ontwikkelen, maar ik heb of krijg er geen tijd voor.' Een derde reden die ik vaak hoor is dat iemand er de noodzaak niet van inziet. 'Waarom zou ik mij bezig moeten gaan met mijn werk en loopbaan, terwijl ik nu toch werk heb?'   Het zou mooi zijn als mensen zich van nature bezighouden met hun loopbaan en werkbehoud. Ik denk dat de oplossing ligt in de woorden 'van nature'. Je doet het, omdat het normaal is. Je denkt regelmatig na over de ontwikkelingen binnen je vakgebied, je gaat af en toe eens in een andere keuken kijken om iets nieuws te leren. Je volgt een cursus om je kennis up to date te houden. Je voert gesprekken met bijvoorbeeld je leidinggevende over wat je zou willen ten aanzien van jouw ontwikkeling en kijkt ook waar het bedrijf behoefte aan heeft ' en krijgt en neemt hier tijd en ruimte voor. Er zijn nu al tal van regelingen waar werkenden gebruik van kunnen maken als het gaat om ontwikkeling. Zo is er het Ontwikkeladvies 45+, een mooi (tijdelijk) instrument voor alle werkenden in Nederland van 45 jaar en ouder. Geheel buiten de werkgever om kunnen zij zich oriëteren op hun ontwikkeling. Binnenkort wordt hopelijk het STAP-budget (STimuleringArbeidsmarktPositie) een feit.   Een regeling waar werkenden en niet-werkenden gebruik van kunnen maken om zich te ontwikkelen en zo hun arbeidsmarktpositie te verbeteren. In meerdere cao's is al een budget opgenomen waar werkenden gebruik van kunnen maken wanneer er geld nodig is om 'te ontwikkelen'. Mooie mogelijkheden en regelingen, nu maar hopen dat het het nieuwe normaal wordt om je in ieder geval gedurende je loopbaan, te blijven ontwikkelen om zelf te zorgen voor werkzekerheid en om werk te blijven doen dat bij je past. In dit nummer over Ontwikkeling komt het thema breed aan de orde. Marcel Lionell van Kammen schrijft over ontwikkeling vanuit beeldvorming in plaats van oordeelsvorming, de samenwerking van werkgever en werknemer als het gaat om ontwikkeling. Cora van Rossum schrijft over hermeneutische wederzijdsheid, dat je de ander nodig hebt om je te ontwikkelen.   Marlies van Venrooij - hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl  

    5,95
    lees meer

    Levenslang (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEVENSLANG' (april 2019) Re-integratie van ex-gedetineerden, Met sport en koffie ontsnappen aan de tralies - Martin Reekers De levenslange invloed van het gezin, Biografiewerk bij het oplossen van vaste patronen - Marja Postema Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken, Interview Annet de Lange - Martin Jan Kraak De kracht van dienend leiderschap, Een Leven Lang Leren - Cora van Rossum PRAKTIJK Het gouden kalf van de hr-professie, Impressie van de uitreiking van de HR Proffie - Martin Reekers Studie kiezen versus studiekeuze, Casus - Gertie Boleij Omgaan met een beperking - José Otten Overgang, een leven lang, Hoe zorg je dan voor inzetbaarheid? - Pauline Kemkers Ontwikkeladvies 45plus: een schot in de roos, Evaluatie van 55 trajecten - Caroline Krul KENNIS & KUNDE Ouders betrekken bij LOB, Proefschrift - Annemarie Oomen Uitsluiting van oudere werknemers, Hoe voorkomen we het? - Mike Brouwer Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen - Evelyne Meens De Wajong, een levenslange voorziening? - Marcel Lionell van Kammen OPINIE & DISCUSSIE De BV IK werft klanten, Ondernemerschap als competentie voor de werknemer - Leni Minderhoud Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen …en waarom dat leuker is - Judith Semeijn Je leven lang leren - Anton Philips Levenslang leren - Els Ackerman Levenslang Als je wordt geboren dan heb je levenslang, een leven lang leven. En wat je doet met dat leven is voor iedereen anders. Als baby ben je nog totaal afhankelijk en kun je weinig zelf bepalen. Als je ouder wordt dan neemt de mate waarin je zelf regie kunt nemen steeds meer toe. Jongeren willen graag ontdekken en leren. Je ziet iemand iets doen en wil dat ook uitproberen. Naarmate mensen ouder worden, zie je dat bij een aantal de fun van het ontdekken en het leren, het nieuwe op te zoeken, meer en meer gaat verdwijnen. Dit terwijl er nog zo veel nieuws is en je tot op hoge leeftijd altijd nog wat kunt leren.   Een mooi voorbeeld is de vader van een vriendin van mij. Hij heeft zichzelf op 86-jarige leeftijd een nieuwe gewoonte aangeleerd. Na 66 jaar te hebben gerookt, heeft hij besloten ermee te stoppen. De wandeling naar de sigarettenwinkel werd te ingewikkeld voor zijn oude gestel. Hij besloot te gaan onderzoeken hoe het zou zijn om niet te roken. Toen de eerste dag niet roken was gelukt bedacht hij, dat als hij één dag kan stoppen hij dat ook zeker nog een tweede dag zou moeten kunnen. Het is hem, door zijn onderzoek en te leren ervaren hoe het is om niet te roken, gelukt om uiteindelijk een niet-roker te worden. Hij is helaas vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleden. Erg spijtig en wat een mooi voorbeeld en mooie levensles. ‘Als het je één dag lukt dan lukt het je vast ook een tweede dag.’ Een prachtig verhaal om te illustreren dat het ontdekken en leren nooit hoeft te stoppen. Zo kan een leven lang leren en ontwikkelen altijd weer iets nieuws opleveren. In welke mate heb je levenslang als je ooit in detentie hebt gezeten? Hoe kom je weer aan de bak met een strafblad? Martin Reekers schrijft hierover. Een leven lang leven met een beperking, een Wajong-uitkering biedt tot nu toe een vangnet om inkomsten te genereren. Hoe gaat dit in de toekomst? Marcel Lionell van Kammen deelt zijn ervaring. Mike Brouwers breekt een lans voor oudere werknemers. Het is vooral de evolutie die ervoor zorgt dat zij een stigma krijgen. Caroline Krul heeft ondertussen met meer dan zestig mensen het Ontwikkeladvies 45+ doorlopen. Zij deelt haar bevindingen.   Via deze weg wil ik de lezers laten weten dat er in de redactie van LoopbaanVisie wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. Wij hebben versterking gekregen van Marcel Lionell van Kammen, Lotte Leukhausen, Anke Meerding, en Inge Rechterschot. Helaas hebben Yvette Kokee, Liesbeth Bezem en Els Ackerman afscheid genomen. Allen grote dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. En vooral dank aan Els, die redactielid was vanaf het eerste uur van LoopbaanVisie.

    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    HRD-Congres Liefde voor leren

    Thema: Aandacht

    Datum: 14 februari 2020
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »