logo-professioneel-begeleidenlogo-professioneel-begeleiden
Filters
  • Alle artikelen

    «1|2|...|5

    Thema: Verhalen, maart 2019

    Inhoudsopgave: KENNIS EN KUNDE Werken met verhalen in organisaties De trainer als troubadour COLUMN Show, don’t tell ONTMOETING In gesprek met Michaël Derkse De Weg (aflevering PRAKTIJK EN PROFESSIE Werken met het DialoogLab Zeven sleutels naar het verhaal Verhalen in supervisie GELEZEN Perfect imperfect Het zetten van ‘kraken   Redactioneel Verhalen horen bij het leven van de mens. Vroeger waren er verhalenvertellers die hun verhalen als verteller of troubadour ten gehore brachten en zo van stad naar stad reisden. De ‘orale overlevering’ was anoudsher bedoeld om verhalen van generatie op generatie over te brengen in een overwegend analfabetische  samenleving. Tegenwoordig kunnen we misschien meer spreken van een digitale traditie die de orale overlevering voedt. Verhalen zijn op afroep, via diverse kanalen en in diverse kleuren, beschikbaar. Hierdoor worden we beïnvloed en beïnvloeden we ook weer anderen. In de praktijk van begeleiding hebben verhalen eveneens een plek. We werken met het verhaal van de cliënt, waarbij we ook onze eigen verhalen inbrengen. Daarom leek het ons als redactie een mooi en belangrijk thema. We belichten dit vanuit diverse perspectieven. In het hoofdartikel ‘Een veelheid aan verhalen: rijkdom of rumoer’ richten Martijn van Ooijen, Saskia Tjepkema en Koen Weber zich op het werken met verhalen in de begeleiding van organisaties. Zij geven ook handreikingen om narratieve technieken toe te passen. Marcel van de Pol neemt ons mee in het werken met het DialoogLab, waarbij hij een aantal fasen doorloopt om een verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien en beleven, waardoor nieuwe gezichtspunten ontstaan. In ‘De trainer als troubadour’ beschrijft Michiel de Ronde de rol van de trainer in het licht van de orale traditie. Joke Goudswaard belicht zeven sleutels om de ‘verhaalruimte’ te openen, waarbij zij een inkijk biedt in haar manier van narratief werken bij begeleiding. Mila Volf belicht inspirerend hoe verhalen ook een plek in supervisie kunnen hebben. Voor de rubriek Ontmoeting praatten we dit keer met Michaël Derkse, grondlegger van de Pulsar Visie. Op indringende wijze maken we kennis met zijn verhaal en ideeën over de rol van verhalen in begeleiding. Shirine Moerkerken en Barbara van der Steen recenseren op een reflectieve en persoonlijke manier elkaars boeken ‘Perfect imperfect’ en ‘Hoe ik verander’. We complementeren dit nummer met een scherpe column van An Kramer en een mooie bijdrage aan De Weg van Marianne Banning-Mul. Bij mijn debuut als coördinator van een themanummer kan ik zeggen dat ik trots ben op het resultaat. Ik realiseer me des te meer dat ik mij met alle ervaringsverhalen van anderen een beeld kon vormen van wat ik onderweg zou kunnen tegenkomen. En ik realiseer me, door alle mooie artikelen, dat het aanreiken van (ervarings)verhalen ook een belangrijke rol van de coach is bij begeleidingsvraagstukken.   Tijn Ponjee
    lees meer

    Wijsheid ( volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    Macht ( volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Begeleiden vanuit het geheel (volledige uitgave, 9 artikelen)

    lees meer

    De staat van supervisie (volledige uitgave, 10 artikelen)

    lees meer

    Levenslang (volledige uitgave, 17 artikelen)

    INHOUD THEMA 'LEVENSLANG' (april 2019) Re-integratie van ex-gedetineerden, Met sport en koffie ontsnappen aan de tralies - Martin Reekers De levenslange invloed van het gezin, Biografiewerk bij het oplossen van vaste patronen - Marja Postema Gezondheid en leefstijl als basis voor succesvol langer doorwerken, Interview Annet de Lange - Martin Jan Kraak De kracht van dienend leiderschap, Een Leven Lang Leren - Cora van Rossum PRAKTIJK Het gouden kalf van de hr-professie, Impressie van de uitreiking van de HR Proffie - Martin Reekers Studie kiezen versus studiekeuze, Casus - Gertie Boleij Omgaan met een beperking - José Otten Overgang, een leven lang, Hoe zorg je dan voor inzetbaarheid? - Pauline Kemkers Ontwikkeladvies 45plus: een schot in de roos, Evaluatie van 55 trajecten - Caroline Krul KENNIS & KUNDE Ouders betrekken bij LOB, Proefschrift - Annemarie Oomen Uitsluiting van oudere werknemers, Hoe voorkomen we het? - Mike Brouwer Motivatie en keuzes: een kwestie van verwachtingen - Evelyne Meens De Wajong, een levenslange voorziening? - Marcel Lionell van Kammen OPINIE & DISCUSSIE De BV IK werft klanten, Ondernemerschap als competentie voor de werknemer - Leni Minderhoud Van een leven lang leren naar een leven lang ontwikkelen …en waarom dat leuker is - Judith Semeijn Je leven lang leren - Anton Philips Levenslang leren - Els Ackerman Levenslang Als je wordt geboren dan heb je levenslang, een leven lang leven. En wat je doet met dat leven is voor iedereen anders. Als baby ben je nog totaal afhankelijk en kun je weinig zelf bepalen. Als je ouder wordt dan neemt de mate waarin je zelf regie kunt nemen steeds meer toe. Jongeren willen graag ontdekken en leren. Je ziet iemand iets doen en wil dat ook uitproberen. Naarmate mensen ouder worden, zie je dat bij een aantal de fun van het ontdekken en het leren, het nieuwe op te zoeken, meer en meer gaat verdwijnen. Dit terwijl er nog zo veel nieuws is en je tot op hoge leeftijd altijd nog wat kunt leren.   Een mooi voorbeeld is de vader van een vriendin van mij. Hij heeft zichzelf op 86-jarige leeftijd een nieuwe gewoonte aangeleerd. Na 66 jaar te hebben gerookt, heeft hij besloten ermee te stoppen. De wandeling naar de sigarettenwinkel werd te ingewikkeld voor zijn oude gestel. Hij besloot te gaan onderzoeken hoe het zou zijn om niet te roken. Toen de eerste dag niet roken was gelukt bedacht hij, dat als hij één dag kan stoppen hij dat ook zeker nog een tweede dag zou moeten kunnen. Het is hem, door zijn onderzoek en te leren ervaren hoe het is om niet te roken, gelukt om uiteindelijk een niet-roker te worden. Hij is helaas vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleden. Erg spijtig en wat een mooi voorbeeld en mooie levensles. ‘Als het je één dag lukt dan lukt het je vast ook een tweede dag.’ Een prachtig verhaal om te illustreren dat het ontdekken en leren nooit hoeft te stoppen. Zo kan een leven lang leren en ontwikkelen altijd weer iets nieuws opleveren. In welke mate heb je levenslang als je ooit in detentie hebt gezeten? Hoe kom je weer aan de bak met een strafblad? Martin Reekers schrijft hierover. Een leven lang leven met een beperking, een Wajong-uitkering biedt tot nu toe een vangnet om inkomsten te genereren. Hoe gaat dit in de toekomst? Marcel Lionell van Kammen deelt zijn ervaring. Mike Brouwers breekt een lans voor oudere werknemers. Het is vooral de evolutie die ervoor zorgt dat zij een stigma krijgen. Caroline Krul heeft ondertussen met meer dan zestig mensen het Ontwikkeladvies 45+ doorlopen. Zij deelt haar bevindingen.   Via deze weg wil ik de lezers laten weten dat er in de redactie van LoopbaanVisie wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. Wij hebben versterking gekregen van Marcel Lionell van Kammen, Lotte Leukhausen, Anke Meerding, en Inge Rechterschot. Helaas hebben Yvette Kokee, Liesbeth Bezem en Els Ackerman afscheid genomen. Allen grote dank voor jullie inzet de afgelopen jaren. En vooral dank aan Els, die redactielid was vanaf het eerste uur van LoopbaanVisie.
    5,95
    lees meer

    Studiekeuze (volledige uitgave, 18 artikelen)

    NHOUD THEMA ‘STUDIEKEUZE’ (januari 2019) Studiekeuze als momentopname, Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs - Marinka Kuijpers De rol van de decaan in het voortgezet onderwijs, Het gaat om ervaringsgericht leren - Reinier Gerritzen Welke studie past bij mij? Weloverwogen kiezen vraagt om goede begeleiding - Yvet Blom Loopbaancompetenties voor loopbaansucces: realiteit of verbeelding? - Peter den Boer & Frans Meijers Een adempauze vóór je doorstudeert? Waarom een tussenjaar kan bijdragen aan een goede studiekeuze - Martin Reekers PRAKTIJK Wat kenmerkt de succesvolle professional? Vijf basiscapaciteiten voor succes en veerkracht -  Willem Verbeke De bril van een bezoeker Impressie van het Noloc-congres 2018 -  Martin Reekers Altijd reuring!  Hoe zichtbaar is een decaan? - Reineke Essers Het gesprek: een zaak van betekenis Loopbaantool - José Otten Een jongerenplatform voor loopbaanprofessionals, Korte introductie van Young Professionals - Inge Rechterschot & Lotte Leukenhaus KENNIS & KUNDE IAEVG Conferentie in Gothenburg: A need for Change - Gert van Brussel & Judith Semeijn Toekomstbestendig beroepsonderwijs Onderzoek naar de implementatie van LOB in het mbo - Aniek Draaisma Grasduinen in de ACT toolkit  Innovatieve werkvormen voor studiekeuzebegeleiding - Albert de Folter & Tom Luken OPINIE & DISCUSSIE Analist - Joke Tacoma Laveren tussen droom, wens en realiteit Welke ontwikkelingen beïnvloeden studiekeuze? -  Harry Meerts Tuinman of econoom? Wat vinden leerlingen van LOB? Julia Roorda, Rosa van Zandvoort & Veerle Pinckaers Jezelf schrijven Boekbespreking - Tom Luken Studiekeuze toen en nu Is er iets aan het veranderen? Judith Semeijn   Studiekeuze Het themanummer Studiekeuze zette mij aan het denken over mijn eigen studiekeuze.Ik ben voor wat betreft mijn opleidingen een zogenaamde ‘stapelaar’. Mavo, havo, een jaar hbo en daarna universiteit. Op mijn veertiende moest ik dus al kiezen welke vakken ik zou laten vallen. Ik had totaal geen idee welke vervolgopleiding ik wilde gaan volgen, dus was mijn keuze vooral gebaseerd op waar ik goed in was en wiskunde. Na het afronden van mijn middelbare school ben ik logopedie gaan studeren. Na een jaar heb ik de overstap gemaakt naar de universiteit om psychologie te gaan studeren.  Hoe ik tot de keuze ben bekomen om psychologie te gaan studeren is verre van doordacht, eerder het gevolg van een toevalligheid. Ik kwam op een zonnige dag in de winkelstraat in Leiden een goede vriendin en studiegenoot tegen. Zij vertelde me dat ze psychologie ging studeren na een jaar hbo. Ik reageerde verbaasd “Oh, kan dat dan?” Ik wist niet dat je na een jaar hbo kon doorstromen naar de universiteit, maar ik had er wel oren naar. Het naar mijn idee schoolse systeem van het hbo stond mij wat tegen. Ik heb het dan over 80 procent aanwezigheidsplicht en het klassikaal les krijgen. Niet helemaal een goede motivatie om over te stappen, maar gelukkig leek psychologie mij ook wel interessant. Ik heb me ingeschreven voor een studie psychologie en zo geschiedde. Binnen de studie psychologie heb je verschillende afstudeerrichtingen. Ik heb uiteindelijk, na mijn propedeuse, gekozen voor economische psychologie. Hiervoor moest ik verhuizen naar Tilburg. Verhuizen naar een andere stad was vooral de reden van deze keuze; ik had geen enkel idee welk beroep hierbij hoorde. Ook weer niet echt een goede doordachte studiekeuze zo op het eerste, en misschien ook wel het tweede gezicht. Ik ben benieuwd of ik nu andere keuzes zou maken door gebruik te maken van de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om een doordachte studiekeuze te maken.   Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om te onderzoeken welke studie het beste bij je past. Je kan dit laten testen, met decanen hierover spreken, studiekeuzeprogramma’s volgen of een tussenjaar doen gevuld met oefeningen en trainingen. In deze uitgave worden bovenstaande mogelijkheden beschreven. Vanuit de wetenschappelijke hoek komt Marinka Kuijpers aan het woord met haar artikel Loopbaanleren voor toekomstbestendig onderwijs. Verder lees je een interview met Daniëlle Vogels van het ‘Tussenjaarkenniscentrum’. Tevens komen er drie decanen aan het woord van het Dongemond College over de rol van de decaan. In dit nummer komen ook jongeren aan het woord in een reflectieartikel van drie leerlingen uit de derde en vierde klas van het gymnasium die in hun eigen woorden hun mening geven over het LOB-traject dat zij hebben gevolgd. Verder de eerste column van hoogleraar duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement Judith Semeijn. En de laatste bijdrage van Frans Meijers die hij, voor zijn overlijden, samen schreef met Peter den Boer. Frans Meijers is ons in november ontvallen. Frans was betrokken bij LoopbaanVisie als lid van de adviesraad en hij deelde regelmatig zijn visie via artikelen in LoopbaanVisie. Veel leesplezier. Marlies van Venrooij Hoofdredacteur LoopbaanVisie hoofdredacteur@loopbaan-visie.nl
    5,95
    lees meer

    Zichtbaarheid (volledige uitgave, 16 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘ZICHTBAARHEID’ (oktober 2018) Zichtbaarheid en transparantie - Nieuwe werkelijkheid in de arbeidsmarkt, Paul Stallenberg Verander je denken, verander je doen - Zichtbaarder worden als professional, Jikkie Has Hoe word je zichtbaar? Doorbreek oude patronen, Marja Postema Zichtbaar onderscheidend - De casus van topbelegger Martien van Winden, Martin Reekers Promoot jezelf, Jack van Minden PRAKTIJK Het individu voorop - Een stappenplan dat leidt tot zelfsturing, Karel de Vries & Jan Schuitemaker Loopbaanzelfsturing bevorderen op een onzekere arbeidsmarkt - Een moderne aanpak van jonge professionals, Renske Werkman De bewegingsleer van Laban - Hoe beïnvloed je je persoonlijke presentatie? Peter Meijer Beelddenkende coachees - Pas als je het herkent, zie je het, Mechel Ensing Kleur bekennen – Loopbaantool, José Otten Slimme strategieën voor de ex-wethouder - Arbeidssocialisatie belangrijk voor vervolgstap, Jacqueline Janssen KENNIS & KUNDE Studenten pakken een nieuwe rol - Betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, Reinier Gerritzen Cartoon Zijn millennials te ambitieus? - Generatieleren vergroot werksucces, Connie van der Zwan & Antje Stapert De banen liggen voor het oprapen, toch? Annemieke Methorst OPINIE & DISCUSSIE Een hoerabegrip - kritisch tegen het licht Zelfregie: maar voor wie? Jouke Post Zichtbaarheid, Els Ackerman Zichtbaarheid Als je je kennis of je mening deelt via het world wide web, dan word je ook zichtbaar. Je wordt dan de persoon die ´dat ene boek heeft geschreven´ of ´degene van die methodiek´. Jij bent die persoon die vindt dat… Als je zichtbaar bent, word je gezien. Maar is dat wel zoals jij gezien wilt worden? Via sociale media kun je aan de hele wereld laten weten wat je denkt, voelt, interessant vindt of juist niet. Je kunt alles delen in de vorm van een blog, een video op YouTube of via een post van 140 tekens op Twitter. Op alles wat je plaatst, kun je een reactie verwachten. Een like, ‘interessant’ of een hartje. Hier staat tegenover dat je ook commentaren kunt ontvangen die soms minder sympathiek zijn. Wij zijn allemaal mensen en willen (bijna) allemaal aardig gevonden worden. Laat ik het zo zeggen: het is fijner om een like te krijgen dan om gedist te worden. Hoe zichtbaar ben jij? Wil je in 2019 zichtbaar zijn in LoopbaanVisie? Dat kan door een bijdrage te leveren aan de thema’s voor 2019: - Studiekeuze (januari) - Levenslang (april) - Ontwikkeling (augustus) - Jubileum (oktober) In dit nummer weer een heleboel interessante artikelen over het onderwerp ‘Zichtbaarheid’. Jikke Has beschrijft het belang van zichtbaarheid voor de loopbaanprofessional. Zij geeft drie tips. Paul Stallenberg stelt de vraag wat zichtbaarheid en transparantie betekenen en of onzichtbaarheid nog wel een optie is. Verder schrijft Renske Werkman over het vergroten van loopbaanzelfsturing bij jonge professionals. En Connie van der Zwan en Antje Stapert nemen je mee in de wereld van millennials en geven suggesties voor de begeleiding van deze jongeren. In een reactie op het artikel van Tom Luken in het vorige themanummer ‘Toekomst van Werk’ geeft Jouke Post zijn visie op zelfregie in werk en loopbaan. In 2019 zal hoogleraar Judith Semeijn een vaste plek krijgen in LoopbaanVisie in de vorm van een column. Wij kijken ernaar uit. Veel leesplezier!
    5,95
    lees meer

    Toekomst van arbeid (volledige uitgave, 19 artikelen)

    INHOUD THEMA ‘TOEKOMST VAN ARBEID’ (augustus 2018) De toekomst van arbeid is een keuze, Jaap Jongejan & Andreas van den Goorbergh Opleiden voor de toekomst - Vliegen leer je pas als je uit het nest wordt gegooid, Martin Reekers Crisis dwingt tot inzetbaarheid en mobiliteit, Ton Schoo & Helma Schuldink Technologie in werk, friend or foe? De inzet van technologie en de werkende mens, Martin Reekers De traditionele verkoopbaan verdwijnt, Jack van Minden Toekomst van de arbeid, Paul Stallenberg PRAKTIJK Een duik in de pool van flexwerk - Flexibilisering vereist nieuwe werkvormen, Niels Huismans Blik op de toekomst – Loopbaantool, José Otten Haalt de loopbaanprofessie 2025? Duurzame inzetbaarheid, vitaliteit, bevlogenheid, Yvette Kokee & Marion van Hoof Futureproof met soft controls, Maaike Lycklama à Nijeholt, Desiree Meurs & Gert de Jong Hoe gaat het ermee? Subsidieregeling Ontwikkeladvies voor 45-plussers, Marlies van Venrooij KENNIS & KUNDE De toekomst van arbeid in internationaal perspectief, Gert van Brussel Een paniekstoornis zonder ziekteverzuim - Open over angst: wat zegt mijn baas? Arlen Hoebergen Cartoon - De arbeid van de toekomst is duurzaam en energiek, Aukje Nauta & Cristel van de Ven Het labyrint als instrument bij loopbaanbegeleiding, Tonny van Deudekom De effecten van groepswerk bij ‘Career Writing’, Reinekke Lengelle & Frans Meijers OPINIE & DISCUSSIE Eigen regie biedt vrijheid en autonomie Of vergroot het de sociale verschillen? Tom Luken Solliciteren in de toekomst? Aaltje Vincent De toekomst, Joke Tacoma Toekomst van arbeid Telexistence. Voor altijd in je luie stoel blijven zitten en toch kunnen shoppen, werken en bij vrienden op bezoek. Dit is niet de toekomst van arbeid maar de toekomst van zijn. Via telexistence kan je op twee plekken tegelijkertijd zijn. Een robot neemt jouw plaats in voor alle activiteiten die jij buitenshuis wilt uitbesteden. Door een VR-bril op te zetten, zie je waar de robot is en kijk je als het ware door de ogen van de robot. Door speciale handschoenen aan te trekken kan je voelen wat de robot aanraakt. Zo kan je vanuit je eigen luie stoel boodschappen doen. De robot loopt door de winkel, voelt voor jou aan het fruit, waardoor jij weet of de bananen die je koopt ook rijp zijn. Jij bent de robot en jij kan precies zien wat de robot ziet, voelt en hoort en jij kan hierop reageren middels spraak. Je laten vervangen door een robot en dan vanuit je luie stoel je werk doen, en toch kunnen interacteren met je collega’s en klanten. Iedere dag een spijkerbroek dragen en als het mooi weer is lekker met een korte broek en je slippers aan in de hangmat blijven liggen. De metselaar stuurt de robot naar de bouwplaats om een muurtje te bouwen, de CEO stuurt de robot naar het kantorencomplex om een vergadering voor te zitten. Is dit de toekomst van werk in uitvoering? Jaap Jongejan en Andreas van den Goorbergh stellen in hun artikel ‘De toekomst van arbeid is een keuze’ dat werken niets is voor mensen en dat werken alleen wat is als het mensenwerk is. Kijken naar arbeid vanuit een minder economisch perspectief. Als arbeid in de toekomst er anders uit gaat zien dan zal ook op een andere manier moeten worden opgeleid. Martin Reekers beschrijft dit in zijn artikel ‘Opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst’ aan de hand van het project Silicon Venturing Rotterdam, een initiatief van de Hogeschool Rotterdam om de studenten beter voor te bereiden op de (nog onbekende) banen van de toekomst. In het kader van de toekomst van arbeid beschrijft Jack van Minden hoe de toekomstige functie van de verkoper eruit zal gaan zien. Yvette Kokee en Marion van Hoof hebben in de afgelopen nummers beschreven hoe vorm wordt gegeven aan duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en bevlogenheid in de techniek, onderwijs en de zorg. In deze uitgave kan je hun slotconclusies lezen. Een van de conclusies is dat de loopbaanprofessional als het gaat om deze thema’s niet altijd in beeld is. Aan het eind van hun schrijven geven zij een aantal suggesties om de zichtbaarheid te vergroten. Aukje Nauta beschrijft samen met Cristel van de Ven de vijftrapsraket naar duurzame inzetbaarheid. Tom Luken trapt in dit nummer een discussie af over ‘eigen regie’. Een thema waar de Noloc over in gesprek is met een aantal kennisprofessional. En in deze uitgave de laatste column van Aaltje Vincent. Via deze weg willen wij haar nogmaals heel erg danken voor haar jarenlange bijdrage als columnist. Veel leesplezier. Voor meer inspiratie zie ook dit YouTube-filmpje!
    5,95
    lees meer

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

    Dag van de Coach

    Thema: Stress

    Datum: 6 juni 2019
    Locatie: De Reehorst, Ede

    Informatie & aanmelden »